English

کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با موج:

برجام فرصتی برای احیا شرکت های ورشکسته اروپایی بود

علیزاده با اشاره به نقش برجام در افزایش صادرات اروپا به ایران گفت: این توافق باعث شد تا شرکت های ورشکسته‌ای مانند سیتروئن دوباره رونق بگیرند.

برجام فرصتی برای احیا شرکت های ورشکسته اروپایی بود

علی اکبر علیزاده درباره شو برجامی و امکان تامین منافع ایران با این توافق پس از خروج آمریکا به خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج گفت: رئیس جمهوری در سخنانش از مهلت دو هفته ای صحبت کرد و اعلام کرد باید ببینم سایر اعضا در این مدت حاضرند منافع ایران را تامین کنند یا خیر. لذا تداوم حضور ایران در این توافق مشروط به نتایج این دو هفته و برخورد سایرین شد. 

وی در خصوص اینکه چقدر اروپا قادر به مقاومت در برابر تحریم های آمریکا و مجازات های دور زدن تحریم ها دارد اظهار داشت: ظاهر قضیه این است که سیاستمداران تلاش می کنند زندگی مردم کمتر دچار تلاطم شود و شاید علت بیان مواضع شب گذشته اروپا هم همین مساله بود. تا پیش از این سران اروپا تلاش کردند که ترامپ را به ماندن در برجام متقاعد سازند و این به دلیل منافعی است که از رابطه با ایران می برند و در واقع اعتراض ترامپ هم همین بود که همه هزینه ها را آمریکا داد اما این اروپا است که می تواند سرمایه ایران را تصاحب کند. 

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: با این حال بعید است اروپا از آمریکا جدا شود هرچند که این دو هفته فرصتی برای آزمودن آنها است. در همین راستا روحانی اعتقاد دارد می شود با اروپا کار کرد و لذا ما که چند سال صبر کردیم تا دولت متوجه شود نمی توان با آمریکا کار کرد این دو هفته را هم صبر می کنیم تا ببینیم اروپا خوش عهد است یا خیر.

علیزاده در پاسخ به این سوال که عدم امکان مقاومت اروپا در قضیه برجام به خوش عهدی آنها بستگی دارد یا اثر مجازات تحریم های آمریکا تصریح کرد: واقعیت این است که اروپا از برجام منافع زیادی برد از جمله اینکه شرکت ورشکسته سیتروئن توانست از طریق رابطه با ایران رونق بگیرد. صادرات انگلیس به ایران صد درصد افزایش یافت. همچنین اروپا از طریق این مبادلات موفق شد جریان نفوذ را در کشور گسترش دهد.

اروپا نگران برهم خوردن برجام و رها شدن ایران از قیود بازتولید قدرت است

وی تاکید کرد: نکته دیگر اینکه غرب از قدرت بازتولید ایران وحشت دارد. ایران کشوری است که در کمترین زمان ممکن می تواند قدرت خود را بازتولید کند و این مساله به دلیل انسجام میان رهبر و مردم و در صحنه بودن ملت است. لذا طبق گفته وزیر خارجه انگلیس آن‌ها می خواهند دستبند برجام بر دست ایران بماند تا نتواند دستش را تکان دهد. غرب می داند اگر ایران از آن‌ها ناامید شود به سرعت قادر است در سطح جهانی مطرح شود. در داخل ما افرادی داریم که به خاطر سیاست های دولت جزیره جدا از هم هستند اما اگر در کنار هم قرار گیرند، قدرت ایران در کمتر از سه سال به شدت ارتقا می یابد. لذا علاوه بر بحث منافع، اروپا می ترسد ایران را به حال خود رها سازد. 

علیزاده درباره مکانیسم برخورد با کشوری که تصمیم به خروج از برجام بگیرد بیان داشت: در سند برجام مکانیسمی برای جلوگیری از خروج و نقض برجام توسط این شش کشور در نظر گرفته نشده است و مشخص نیست اگر آنها به هر دلیلی از این توافق خارج شوند چه نهادی باید این مساله را بررسی کند. لذا دستمان از بعد سیاسی و حقوقی به جایی بند نیست. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه