English

روحانی در آیین افتتاح «تبریز ۲۰۱۸»:

ایران به دنبال سلاح کشتار جمعی نیست

رئیس جمهور گفت: در برجام به دنیا ثابت کردیم که ایران به دنبال سلاح کشتار جمعی نیست و پرونده سازی برای ایران تحت عنوان PMD ناصحیح و دروغ بود.

ایران به دنبال سلاح کشتار جمعی نیست

به گزارش خبرگزاری موج، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور اسلامی ایران در آیین افتتاح رسمی رویداد تبریز ۲۰۱۸ که به مناسبت انتخاب این شهر به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام برگزار شد، با اشاره به برکات ماه شعبان و در پیش بودن ماه مبارک رمضان و لزوم مراقبت از زبان در این ایام، گفت: اگر گویش و نگاه ما به جامعه و بشریت درست و دقیق باشد، دنیا عوض خواهد شد. همه مشکلاتی که امروز با آن مواجه هستیم به دلیل نگاه ناصحیح به جهان و انسان ها و تعبیرات و موضعگیری نسبت به ملت ها است.

وی افزود: به منطقه ما که در حساس ترین نقطه جهان اسلام قرار دارد، نگاه کنید و این همه مشکلات و مصیبت ها را ببینید. یمن مجروح، عراقی که هنوز دارای درد است، سوریه ویران و مشکلات فراوان در افغانستان و شمال آفریقا وجود دارد.

رئیس جمهور ظلم و کشتار صهیونیست ها نسبت به مردم مظلوم فلسطین را ناشی از دید غلط و نگاه نادرست برشمرد و خاطرنشان کرد: برخی فکر می‌کنند برای خاورمیانه باید کاخ سفید تصمیم گیری کند و فکر می کنند برای همیشه یک رژیم غاصب و ظالم می تواند بر برخی از مردم این منطقه مسلط باشد.

روحانی با تاکید بر اینکه آمریکایی ها و غربی ها به دنبال به یغما بردن منابع دنیای عرب هستند، گفت: چشم طمع شما به کجاست؟ به طلای سیاه زیر زمین در این منطقه؟ نگاه شما به حساب های چند صد میلیاردی بعضی کشورهای منطقه است. طمع حساب های پر پول و طلای سیاه در این منطقه عقل را از شما ربوده و هر روز سخنی می گویید که با شان مردم، منطقه و قرن جدید سازگار نیست.

رئیس جمهور افزود: شما جیره خوار دیگران هستید و ارتش و نیروهای مسلح شما به دنبال منبعی برای دزدی هستند.

وی با بیان اینکه بیگانگان هیچ امنیتی برای منطقه به ارمغان نیاورده اند، اظهار داشت: ویرانی افغانستان، حمله از زمین و هوا به عراق، تسلط تروریسم بر منطقه و هواپیما و بمب هایی که در اختیار عربستان قرار گرفت از جمله آثار حضور بیگانگان در منطقه است.

روحانی گفت: زبان برخی با سخنان خود برای مردم جهان روزانه گرفتاری ایجاد می کند. می گوید با فلان رهبر کشور اروپایی برای یک قرارداد هفت جانبه تصمیم گیری کنیم، با چه حقی؟ ما حسن نیت خود را به دنیا نشان دادیم و ثابت کردیم که ایران هراسی ها اشتباه بود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه در برجام به دنیا ثابت کردیم که ایران به دنبال سلاح کشتار جمعی نیست و پرونده سازی برای ایران تحت عنوان PMD ناصحیح و دروغ بود، اظهار داشت: شما بر خلاف عدل و قانون ما را ذیل فصل هفت منشور سازمان ملل و شورای امنیت بردید، اما با این توافق ما تهمت ها را زدودیم و به دنیا ثابت کردیم آمریکا و اسرائیل در طول دهه ها نسبت به ایران دروغ می گفتند.

وی خاطرنشان کرد: ما راستگویی ملت ایران را تحت عنوان برجام به اثبات رساندیم، اما شما می خواهید نسبت به آینده برجام تصمیم بگیرید؟ اول بگویید نسبت به گذشته برجام چه کاری کرده اید؟ ثابت کردید به عهد خود پایبند نیستید.

روحانی ادامه داد: دردسرسازی اوفک، تهدید بانکهای جهانی برای کار با ایران، ممانعت از سرمایه گذاری کارآفرینان در ایران و مانع تراشیدن نسبت به رفت و آمد مردم مسلمان از جمله ایران، همه اینها نقض عهد در برجام است.

ترامپ، یک تاجر برج ساز و بی اطلاع از عالم سیاست است

رئیس جمهور با اشاره به سخنان ترامپ که برجام را قراردادی بد و خطرناک نامیده بود، گفت: اگر این توافق بد بود، چرا امضا کردید؟ مگر مسئولین پیشین شما این را نمی فهمیدند، شما که چیزی از سیاست و حقوق و توافقات بین المللی نمی دانید و یک تاجر برج ساز و بی اطلاع از عالم سیاست هستید، چگونه می خواهید درباره مسائل جهانی قضاوت کنید؟ شما دنبال چه هستید؟ و آیا می خواهید ملت ایران و منطقه را تهدید کنید؟

وی با بیان اینکه باید از خدا بخواهیم دیدها را در جهان اصلاح کند و زبان ها را در مسیر درست بچرخاند، اظهارکرد: مشکل دنیای امروز روبرو شدن با سیاستمدارانی است که ابعاد سخن و تصمیم خود را درک نمی کنند. ما از اول و ابتدای دولت تدبیر و امید در ۵ سال پیش اعلام کردیم که به دنبال تعامل سازنده با جهان هستیم و بعد از آن رهبری معظم ما هم فرمودند ما به دنبال تعامل گسترده با جهان هستیم.

روحانی افزود: تعامل گسترده و سازنده ایران با جهان تنها به دلیل توافق هسته ای نیست، بلکه در تعامل با دنیا به دنبال منافع مشترک هستیم و همواره گفته ایم راه صحیح را، راه حل برد-برد می دانیم و اگر کسی در توافقات بین المللی به دنبال منافع خود باشد، این توافقات پایدار نمی ماند.

رئیس جمهور بیان کرد: یکی از مسیرهای تعامل سازنده با جهان، توریسم است. ما می خواهیم با جهان در ارتباط باشیم و ملت و کشورها را بهتر بشناسیم. توریسم ارتباط گذشته و حال جوامع است و در گردشگری هم خاصیت های بسیاری وجود دارد. سفر غم را از بین می برد و همچنین می تواند اشتغال و رونق اقتصادی به همراه خود بیاورد.

وی با اشاره به یک میلیون و ۳۰۰ هزار گردشگر در سال گذشته در جهان گفت: توریسم و روابط با همسایگان می تواند زندگی بهتر و رونق اقتصادی بیشتری برای کشور ما به همراه داشته باشد. البته همه باید برای رونق گردشگری در کشور و شهر خود تلاش کنیم.

اخلاق خوب، مهمان پذیری و گویش زیبای مردم تبریز از جاذبه های گردشگری است

روحانی مهمترین مسئله در گردشگری را اخلاق دانست و تصریح کرد: اخلاق خوب، مهمان پذیری و گویش زیبای مردم تبریز یکی از دلایل و جاذبه ها برای گردشگران است که این ویژگی ها را در کمترین جایی می توان دید. شعرهای مرحوم شهریار و یاد او همیشه زنده است و افرادی چون علامه طباطبائی، شهیدان باکری و باقری از چهره های شاخص این سرزمین هستند.

وی در خصوص برخی ویژگی های رفتاری مردم تبریز که می تواند جاذبه گردشگری این شهر را دوچندان کند، اظهار داشت: اخلاق زیبا، سخن شیرین مردم تبریز و یک لبخند ساده ای که آنها به مسافرین این شهر می زنند به عنوان اولین جاذبه تبریز می تواند به حساب آید.

رئیس جمهور تأکید کرد: این مهم نیست که گردشگر چند شب در هتل شما بماند، چرا که آن رفتار و منش انسانی شماست که برای او می ماند و برای او خاطره ساز می شود. همه شهرهای ایران و آذربایجان همه شهرستان هایش و تبریز همه کوچه هایش، مملو از شرف و انسانیت است.

وی افزود: تبریز پایتخت گردشگری است نه برای امروز و نه برای فردا. همیشه تاریخ تبریز جاذبه داشته و دارد. چه آن روزی که تبریز پایتخت بوده و شهر بزرگی به حساب می آمده همیشه تبریز، دروازه اتصال ایران با غرب و جهان بوده است.

روحانی با بیان اینکه تبریز مسیر اصلی جاده ابریشم است تصریح کرد: اینجا سرزمینی است که شرق را به غرب عالم متصل کرده و این حلقه وصل همیشه تبریز بوده است، تبریز مرکز تجارت و معیشت است یعنی اگر کسی تبریز بیاید متوجه می شود چطور صنعتگر و هنرمند باشد و چطور فرش و قالی ببافد و شیرینی خوشمزه تهیه کند.

وی اضافه کرد: سرزمین، سرزمین جاذبه هاست و اگر ما می خواهیم برای همیشه تبریز به عنوان قطب اصلی گردشگری منطقه و جهان بماند باید از آن مراقبت کنیم. شما فکر می کنید زمانی که گردشگری به تبریز می آید به غیر از رفتار و منش مردم چه چیزی مدنظر او قرار می گیرد؟

رئیس جمهور تصریح کرد: من همیشه به هر شهری که می روم و یا در تهران هر زمان از خیابانی به خیابانی می روم، یک نگاهم به چهره مردم است تا ببینم چهره آنها شاد است یا نه و اگر شاد باشند من کاملاً راحت می شوم و با نشاط به سر کار می روم.

وی افزود: بنابراین دومین نکته ای که یک گردشگر به شهری دارد، بحث نظافت و تمیزی خیابان ها و پیاده روهای آن شهر است و این فرهنگ مردم شهر را نشان می دهد اینکه تبریز همیشه تمیز است و تکدی گر در خیابان ندارد. اینها ویژگی های مثبتی است و باید این جاذبه را حفظ کرد.

 راننده اتوبوس و تاکسی هم آبروی شهر است

روحانی اظهار داشت: حتی راننده اتوبوس و تاکسی را هم دقت داشته باشید. اینها آبروی شهر است. چرا که من مسافر که وارد شهر می شوم اول از همه به آن مأمور گمرک، به آن پلیسی که مهر و پاسپورت را می زند، به اینها نگاه می کنم و مجموعه این عوامل، ذهن مسافر و گردشگر را می سازد.

رئیس جمهور گفت: مجموعه رفتار، گفتار و نظافت شهرها، تمدن ما را می سازد و به کشورهای مختلف نمایش می  دهد. معنای انقلاب اسلامی چیست؟ انقلاب اسلامی در کلام و رفتار ماست. انقلاب اسلامی این است که اگر جنسی را در ترازو برای مشتری می کشید، یک گرم بیشتر باشد.

روحانی با اشاره به اینکه فرش ایرانی می تواند فرهنگ و تمدن ما را به کشورهای دیگر صادر کند، عنوان کرد: وقتی فرش ایرانی در خانه های کشورهای اروپایی پهن شده، این یعنی که شما ایران را به اروپا، آمریکا و سایر کشورهای دیگر برده اید. حالا هر چه آقای ترامپ می خواهد بگوید.

وی افزود: یک زمان این طور بود که اگر کسی قصد عمل جراحی داشت حتماً کشورهای اروپایی را به آن فرد معرفی می کردند اما امروز ما می بینیم که از همان کشورهای اروپایی، برخی ترجیح می دهند که برای عمل جراحی به ایران بیایند.

باید در گردشگری روابط صمیمانه و دوستانه ایجاد کنیم

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه تبریز می تواند یکی از مراکز و قطب های علمی و پزشکی کشور باشد، خطاب به مسئولین استان آذربایجان شرقی، گفت: جاذبه دائمی برای تبریز در تاریخ ایجاد کنید و بگذارید تبریز مرکز گردشگری ۲۰۱۸ نباشد، بلکه مرکز گردشگری برای دهه ها و برای قرن ها باشد.

روحانی یکی از جاذبه های گردشکری در جهان را رستوران ها برشمرد و ادامه داد: غذای تبریز بسیار جذاب است و رستوران های سنتی تبریز می توانند بعنوان یکی از صدها جاذبه این شهر باشند.

وی افزود: فقط نباید به دنبال گردشگر خارجی بود، گردشگران داخلی در کنار همسایگان و جهان اسلام نیز ظرفیت عظیمی دارند.

رئیس جمهور با بیان اینکه باید تلاش کنیم در گردشگری روابط دوستانه و صمیمانه ایجاد کنیم، گفت: باید سراسر ایران جاذبه گردشگری باشد. اخلاق، علم، هنرهای دستی، آداب و سنن و شادی های ایرانی می تواند ایجاد جاذبه گردشگری کند.

روحانی در پایان مردم تبریز را فخر ایرانیان برشمرد و ابراز امیدواری کرد تبریز و مردم آن برای همیشه شکوهمند تر و بلندآوازه تر در تاریخ ایران بدرخشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه