English

کارشناس مسائل آمریکا در گفتگو با موج:

هدف آمریکا از تحریم روسیه افزایش هزینه های آن و عقب نشینی از حوزه های مختلف نفوذ است

فرجی راد گفت: هدف آمریکا از تحریم روسیه این است که یا آن‌قدر وضع اقتصادی این کشور خراب شود تا مانند گذشته به لاک خود برگردد و جز در کشورهای سابق شوروی، به سایر حوزه های کاری نداشته باشد یا اینکه با افزایش فشار هزینه های روسیه بالا برود و خودش مجبور به عقب نشینی شود.

هدف آمریکا از تحریم روسیه افزایش هزینه های آن و عقب نشینی از حوزه های مختلف نفوذ است

عبدالرضا فرجی راد درباره علت تحریم های یک‌جانبه اخیر ایالات متحده علیه نهادها و اشخاص در روسیه به خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج گفت: حضور روسیه در خاورمیانه برای آمریکا غیر منتظره بود این در حالی بود که موضوع اوکراین هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده بود و در دیگر مناطق استراتژیک مانند افغانستان دوباره حضور یافت. لذا آمریکایی درصدد فشار بر روسیه برآمدند.

وی با اشاره به دو نگاه متفاوت در داخل واشنگتن به مسکو اظهار داشت: یکی نگاه ترامپ و اطرافیانش است که در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نقش داشتند و یکی رویکرد اعضای کنگره و حزب جمهوری خواه است. ترامپ می خواهد با روسیه مدارا کند. زیرا در دست این کشور چه در رابطه با زمان انتخابات و چه سفرهایی که در قالب تاجر به مسکو داشت آتو دارد.از این می خواهد با روسیه با احتیاط رفتار شود. اما گروه دوم چنین ملاحظاتی ندارند تا جایی که  مایل بودند ترامپ پس از پیروزی پوتین در انتخابات اخیر ریاست جمهوری، به وی تبریک نگوید.  

فرجی راد

این کارشناس مسائل آمریکا افزود: اما علی رغم احتیاط های ترامپ، طرف مقابل رئیس جمهوری آمریکا به دنبال ایجاد فشار بر روسیه است. آن‌ها می خواهند با تحریم روسیه فشار اقتصادی بر این کشور وارد سازند چنانکه در مساله اوکراین هم این کار را کردند. هدف آمریکایی ها از این کار ایجاد نارضایتی درونی در روسیه است تا در نهایت کرملین مجبور به دادن امتیاز شود. 

فرجی راد با بیان اینکه دادن امتیاز روسیه به ایالات متحده به دو صورت تصور می شود تصریح کرد: قصد آمریکایی ها این است که آن‌قدر وضع اقتصادی روسیه خراب شود که مانند گذشته به لاک خود برگردد و جز در کشورهای سابق شوروی، به سایر حوزه های کاری نداشته باشد یا اینکه با افزایش فشار هزینه های روسیه بالا برود و خودش مجبور به عقب نشینی شود. بر این اساس من بعید می دانم تا زمانی که ترامپ در آمریکا بر سرکار باشد، فشارها از روسیه کم شود. 

دعوای تجاری آمریکا با چین در راستای کاهش سطح روابط استراتژیک پکن و مسکو است

وی در پاسخ به این سوال که دعوای تجاری چین و آمریکا چه تاثیری می تواند بر فشار وارده بر روسیه ایجاد کند گفت: یک احتمال این هست که هدف آمریکا از ایجاد فشار بر چین ، مجبور کردن مقامات پکن به دادن امتیاز به آمریکا در زمینه روابطشان با روسیه است. زیرا در زمان تحریم های اروپا و ایالات متحده در بحران اوکراین علیه روسیه، مسکو بخشی از این خسارات را از طریق چین جبران کرد. از این رو واشنگتن می خواهد با فشار بر پکن، سطح روابط اقتصادی و پیوستگی با مسکو که نزدیک به پیوستگی استراتژیک است، را کاهش دهد. اما من تصور نمی کنم این اتفاق رخ دهد. زیرا کل دنیا و حتی اروپایی ها به ترامپ اطمینان ندارند که اگر توافق مورد نظر ترامپ به نتیجه برسد، وی سر قولش بماند. لذا اتفاق خاصی در مناسبات چین و روسیه رخ نخواهد داد. 

این استاد دانشگاه ادامه داد: در عین حال جنگ تجاری مذکور، باعث ضربه به آمریکا می شود. چین در حال روبرو شدن با مشکلاتی است در نتیجه تصمیم ترامپ 100 میلیارد دلار بر تعرفه های این کشور افزوده با این حال تاثیر این تصمیم بر بورس آمریکا نیز قابل مشاهده است. در مقابل پکن بر 1300 قلم کالای وارداتی از آمریکا تعرفه گذاشت که از مناطقی در این کشور صادر می شدند که ترامپ بیشترین طرفدار را دارد. در واقع رهبران چین تلاش دارند به این شکل بر محبوبیت وی ضربه بزنند. با این حال اگر فشاری که ترامپ بر کشورهای مختلف جهان از جمله چین و روسیه وارد می کند را بخواهد در سطح وسیعی انجام دهد، مطمئنا کنترل اوضاع از دستش خارج خواهد شد. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه