English

آغاز نشست سه جانبه روسای جمهور ایران، ترکیه و روسیه

دیدار سه جانبه روسای جمهوری ایران، ترکیه و روسیه با موضوع بحران سوریه در کاخ در کاخ بش تپه آنکارا آغاز شد.

آغاز نشست سه جانبه روسای جمهور ایران، ترکیه و روسیه

به گزارش خبرگزاری موج، در دیدار روحانی، پوتین و اردوغان قرار است تحولات سوریه و راه های اجرای تفام نامه آستانه و همچنین نتایج دیدار سران در سوچی مورد بررسی قرار گیرد. 

محمدجواد ظریف، سرگئی لاوروف و مولود چاووش اوغلو وزرای امور خارجه ایران، ترکیه و روسیه نیز در این نشست حضور دارند.

پیش از این نشست، مراسم استقبال اردوغان از روحانی در کاخ بش تپه انجام شد و دو طرف در ادامه، دیداری دوجانبه برگزار کردند.

رییس جمهوری کشورمان همچنین در ادامه، دیدار دو جانبه دیگری با ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه انجام داد.

طی دو روز گذشته کارشناسان ارشد سه کشور درباره تحولات سوریه جلسات تخصصی در آنکارا برگزار کرده و نتیجه مباحث مطرح شده کارشناسی خود را به نشست سران امروز ارائه کردند. 

برگزاری نشست سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه درباره سوریه در سه سطح کارشناسان ارشد، وزرای امور خارجه و روسای جمهوری طی روز 14 و 15 فروردین ماه 1397 در شهر آنکارا پایتخت کشور ترکیه برنامه ریزی شده است.

این نشست دور دوم مذاکرات سه جانبه و در ادامه مذاکرات آستانه و نشست سران سوچی، برای رایزنی و همکاری برای حل مساله جنگ داخلی سوریه محسوب می شود.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز گذشته(سه شنبه) در راس هیاتی برای شرکت در نشست سه جانبه درباره سوریه در ترکیه، وارد آنکارا شد.

همچنین دیروز حسن روحانی رئیس جمهوری ایران به دعوت رسمی همتای ترکیه ای خود و برای شرکت در این دور از مذاکرات سه جانبه درباره سوریه، به آنکارا سفر کرد.

برخی رسانه ها اعلام کردند که شرکت کنندگان در این اجلاس، بر پایبندی به حفظ حاکمیت سوریه و استقلال و تمامیت ارضی این کشور تاکید و اقدامات جدیدی برای تداوم آتش بس اتخاذ می کنند و موارد و راههای جلوگیری از نقض آتش بس در سه منطقه کاهش تنش در سوریه را بررسی خواهند کرد و یکی از اولویت های این نشست، گفت و گو درباره اصلاح قانون اساسی سوریه خواهد بود.عکس یادگاری روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه

دور اول نشست سه جانبه سران ترکیه، روسیه و ایران درباره بحران سوریه موسوم به نشست سوچی، چهارشنبه 22 نوامبر (یکم آذر 96) در شهر سوچی روسیه برگزار ‌شد.

در این نشست، کشورهای روسیه، ترکیه و ایران به عنوان دولت های ضامن روند حل و فصل سیاسی بحران سوریه و برقراری ثبات و امنیت در این کشور روند حل جنگ داخلی سوریه را بررسی کردند.

تداوم همکاری های سه کشور در سوریه در نشست سوچی مورد تاکید روسای جمهوری سه کشور قرار گرفت و هر سه کشور بر همکاری در سوریه که در 9 دور مذاکرات آستانه تضمین شده و از پاییز سال گذشته در تحولات میدانی سوریه نقطه عطف مهمی ایجاد کرده بود، تاکید کردند.

تضمین اجرای مناطق عاری از تنش از سوی تهران، مسکو و آنکارا در قالب مذاکرات آستانه تاثیر بسزایی در مبارزات علیه داعش و کاهش درگیری ها در سوریه داشت و منجر به برگزاری نشست سوچی شد.

توافق درباره برگزاری کنگره مذاکرات ملی سوریه در سوچی نیز که با حضور بیش از یک هزار و 600 نفر از افراد موثر در تحولات سوریه در 10 و 11 بهمن برگزار شد، در جریان نشست سران ایران، روسیه و ترکیه به دست آمد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه