English

کارشناس مسائل مصر در گفتگو با موج

السیسی به بهانه مبارزه با تروریسم و بحران اقتصادی در قدرت می ماند/بازگشت سیطره نظامیان بر اقتصاد و سیاست مصر

کارشناس مسائل مصر با اشاره به تداوم مشکلات امنیتی و معیشتی در مصر گفت: السیسی اگرچه موفقیتی در حل بحران تروریسم این کشور نداشته است اما به دلیل تضعیف اثرگذاری احزاب و تمسک به بهانه های مبارزه با تروریسم و حل بحران اقتصادی در قدرت خواهد ماند.

السیسی به بهانه مبارزه با تروریسم و بحران اقتصادی در قدرت می ماند/بازگشت سیطره نظامیان بر اقتصاد و سیاست مصر

سید عبدالامیر نبوی درباره چشم انداز انتخابات ریاست جمهوری سال 2018 مصر به خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج گفت: انتخابات پیشرو قرار است با حضور دو کاندیدا برگزار شود که البته از همین الان نتیجه این رای گیری مشخص است و شاهد تداوم ریاست جمهوری عبدالفتاح السیسی خواهیم بود. 

وی افزود: این انتخابات در عمل مشابه انتخابات ریاست جمهوری سال 2005 مصر است که در آن برای اولین بار انتخابات ریاست جمهوری به صورت رقابتی برگزار شد اما آن زمان هم نتیجه از پیش مشخص بود و مبارک پیروز میدان شد. در این دوره هم تمام افرادی که احتمال می رفت بتوانند رقابت را جدی کنند و نتیجه انتخابات را با ابهام روبرو سازند، به نحوی از عرصه رقابت کنار گذاشته شدند. مشهورترین این افراد احمد شفیق و سامی عنان بودند که البته هر دو هم سابقه نظامی دارند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: براین اساس در انتخابات پیشرو چه از میان اسلام گرایان، چه گروه های لیبرال، چپ و ناصریست ها و حتی از میان نظامیان رقیبی وجود ندارد و علت این امر هم به فضای سیاسی و امنیتی مصر به دوران پس از ژوئن 2013 برمی گردد که امکان اثرگذاری معنادار گروه های سیاسی و اجتماعی کم شد. 

نبوی در پاسخ به این پرسش که تحریم انتخابات از سوی احزاب می تواند فرصتی برای از بین بردن مشروعیت السیسی باشد، اظهار داشت: فضای سیاسی پس از مصر ژوئن 2013 بسته بوده و تمام انتقادات و مخالفت ها چه در عرصه احزاب و گروه های سیاسی و چه در عرصه رسانه ها به بهانه مبارزه با تروریسم به شدت با آن برخورد شده است. از طرفی باید دانست که نگرانی های امنیتی در مصر همچنان بالا است و مشکلات اقتصادی و معیشتی تداوم پیدا کرده لذا سبب شده نگرانی عمومی جامعه همچنان اقتصادی و معیشتی باشد. 

وی ادامه داد: لذا تحریم انتخابات هرچند مهم است اما نمی تواند نتیجه انتخابات تحت الشعاع قرار دهد و یا اینکه جامعه مصر را به یک شورش و یا اعتراض گسترده عمومی دیگر جهت دهد چون واقعیت این است که نگرانی های امنیت تروریسم و مشکلات معیشتی همچنان مسائل مهم جامعه مصر است. براین اساس حکومت السیسی توانسته با استناد به بهانه این دو مساله یعنی تلاش برای خروج از بحران اقتصادی و مبارزه جدی با تروریسم و ناآرامی ها، وجه خود را حفظ کند و به راحتی در قدرت بماند. 

این کارشناس مسائل مصر در مورد اینکه آیا دولت السیسی در این دو حوزه موفق بوده یا خیر گفت: هرچند حکومت السیسی تلاش کرده خود را تا حدی ناجی اقتصاد مصر قلمداد کند؛ اما به نظر می رسد مشکلات اقتصادی در این کشور ریشه های تاریخی و پیچیده دارد که به سادگی حل ناشدنی است، ضمن آنکه مسائلی مثل بحران آب با اتیوپی و سودان هم نگرانی ها را بیشتر کرده است.

 

السیسی

عدم موفقیت السیسی در مبارزه با ترویسم به تاکید وی بر بعد امنیتی این پدیده برمی گردد

نبوی تصریح کرد: در خصوص مسائل امنیت و مبارزه تروریسم هم هر چند حکومت سیاست مشت آهنین در پیش گرفته و تلاش کرده هر گونه اقدامی را چه در منطقه شبه جزیره سینا و چه در قاهره و اطراف آن به شدت سرکوب کند به نظر می رسد این سیاست تاکنون جواب نداده و ما شاهد تداوم حملات تروریستی هستیم. بخشی از این مساله دقیقا به همین نوع برخورد حکومت برمی گردد که صرفا بر ابعاد امنیتی تروریسم تاکید دارد و برای درک سایر ابعاد پدیده تروریسم هیچ گونه برنامه ای در عمل مشاهده نشده است.

وی در خصوص اینکه در نتیجه این روند، مصر شاهد ظهور دوباره یک حسنی مبارک جدید است خاطر نشان کرد: السیسی نه ناصر است، نه سادات است و نه مبارک. السیسی دارد تلاش می کند ضمن اینکه خود را تداوم بخش بخشی از سیاست های ناصر و حتی سادات معرفی کند اما در عین حال دوره خودش را به عنوان یک دوره ویژه و مهم در تاریخ معاصر مصر ثبت کند. لذا شاید چنین شبیه سازی های چندان راهگشا نباشد. مبارک و یا قبل از آن سادات و ناصر می توانستند به حکومت خود ادامه دهند، در رقابت های مختلف همیشه برنده باشند و تبدیل به رئیس جمهور مادام العمر شوند اما در دوره معاصر و به خصوص به دلیل تبعات انقلاب 2011 السیسی نمی تواند یک رئیس جمهور مادام العمر باشد. ولی می شود به نحوی دیگری به موضوع نگاه کرد و آن تداوم سیطره نظامیان بر سیاست و اقتصاد مصر خواهد بود.

احزاب مصر قدرت اثرگذاری سیاسی در این کشور ندارند

این استاد دانشگاه در خصوص واکنش احتمالی احزاب به رویه سیاسی موجود مصر در آینده، اظهار داشت: احزاب بخشی از واقعیت های زندگی سیاسی اجتماعی مصر است ولی احزاب این کشور به دلایل گوناگون تاریخی قدرت اثرگذاری جدی و واقعی بر حیات سیاسی و اجتماعی مصر ندارند. بخشی از این مشکل ناشی از ساختار درونی پیرسالارانه و ناکارآمد احزاب است. برای مثال حزب وفد با اینکه سابقه تاریخی طولانی دارد در دهه اخیر نقش معنا داری نداشته است. سایر احزاب هم به ویژه پس از تحولات ژوئن 2013 به شدت تضعیف شدند و قدرت مانور چندانی ندارند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه