English

نشست خبری معاون امور مجلس رئیس جمهور

لزومی بر شرکت تمامی اعضای شورای نگهبان در مراسم تحلیف نیست

معاون امور پارلمانی رئیس جمهور افزود: روز 12 مرداد مقام معظم رهبری حکم ریاست جمهوری روحانی را امضا کردند و روز 14 مرداد آقای روحانی به عنوان دوازدهمین رئیس جمهور کارشان را پس از تحلیف آغاز کردند.

لزومی بر شرکت تمامی اعضای شورای نگهبان در مراسم تحلیف نیست

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، حسینعلی امیری ضمن تبریک روز خبرنگار گفت: کار خبرنگاری ظریف و دقیق است. خبرنگاران واسط بین مردم و مسوولان هستندد مشکلاتی که جامعه با آن مواجه است به مسوولان منتقل می کنند و انتقال اجابت درخواست مردم توسط مقامات کار خبرنگار است. 

وی افزود: خبرنگاران به نوعی به کار مسوولان نظارت می کنند و این را من نوعی امر به معروف و نهی از منکر مدرن می دانم. 

معاون امور پارلمانی رئیس جمهور افزود: روز 12 مرداد مقام معظم رهبری حکم ریاست جمهوری روحانی را امضا کردند و روز 14 مرداد آقای روحانی به عنوان دوازدهمین رئیس جمهور کارشان را پس از تحلیف آغاز کردند. پس از این مهمترین کار ارائه وزرای پیشنهادی به مجلس بود. 

امیری تصریح کرد: آقای روحانی وزرا را امروز به مجلس ارائه دادند که البته این مهم را به صورت برنامه های وزرا و برنامه دولت را شخصا به رئیس مجلس تقدیم کردم. در هفته آینده روز سه شنبه دستور کار محلس رسیدگی به وزرای پیشنهادی خواهد بود. 

وی با اعلام اسامی وزرا بیان کرد: برای وزارت ارتباطات جهرمی، وزارت اقتصادی کرباسیان، وزارت اطلاعات علوی، وزارت خارجه ظریف، وزارت آموزش و پرورش بطاحی، وزارت بهداشت قاضی زاده هاشمی، وزارت کار ربیعی، وزارت کشاورزی حجتی، وزارت دادگستری آقایی، وزارت دفاع حاتمی، وزارت کشور رحمانی فضلی، وزارت راه آخوندی، وزارت صنعت معدن تجارت شریعتمداری، وزارت ارشاد عباس صالحی، وزارت نفت زنگنه، وزارت نیرو بی طرف، وزارت ورزش و جوانان سلطانی فر پیشنهاد شدند. برای وزارت علوم فعلا روحانی کسی را پیشنهاد نکردند و موضوع در حال بررسی است. 

امیری اظهار داشت: از تاریخ تحلیف تا دو هفته رئیس جمهور فرصت دارند لیست وزرای پیشنهادی را به مجلس بدهند که در فرصت باقی مانده آخرین وزیر نیز معر فی می شود. 

امیری درباره عدم حصور زنان در میان وزرا گفت: برای معرفی هیات وزرا با جریان ها و بزرگان کشور و هیات رئیسه فراکسیون مجلس مشورت کردند. فراکسیون زنان محلس پیشنهاداتی داشتند. رئیس جمهور با بررسی جامع این لیست تهیه شد. رئیس جمهور با توجه به توانایی افراد که از عهده کار بر بیایند لیست ارائه شد. 

وی درباره عدم حضور اعضای شورای نگهبان در مراسم تحلیف گفت: مراسم سوگند رئیس جمهور باید با حضور اعضای شورای نگهبان باشد. اما طبق قانون اساسی این حضور الزام تشریفاتی است ضمن انکه لزومی برای شرکت تمامی اعضا در قانون اساسی نیست و 8 تن از این شورا در مراسم تحلیف شرکت داشتند. لذا این مراسم کاملا حقوقی و قانونی بود. 

امیری در خصوص معرفی معاونت های ریاست جمهوری گفت: معاونینی که قرار است در سمتشان بماند روحانی با آنها صحبت کرده و به زودی اعلام نهایی می شود. 

معاون امور پارلمانی رئیس جمهور در خصوص تشکیل کارگروه رفع حصر در مجلس بیان داشت: نگاه های نمایندگان چه در قالب کارگروه یا کمیسیون من به رئیس جمهور منتقل می کنم. اما در این موصوع تا الان صحبتی با من نشده است و اگر این کار گروه شکل بگیرد مطالبات را در دولت مطرح می کنم. صمن آنکه روحانی مقعتد است مسائل بایدر ساختار قانونی حل و فصل شود. 

امیری در مورد بحث حضور خاکی صدیق در پست وزارت علوم گفت: لیست های منتشر شده در رسانه ها و شبکه های اجتماعی گمانه زنی است و هر اسمی غیر از لیست ارائه شده امروز گمانه زنی بوده است. 

وی درباره عدم حضور مولوی عبدالحمید در مراسم تحلیف گفت: همه شخصیت های کشور برای ما محترم هستند. سازمان رای روحانی گسترده بود اقوام و مذاهب و جناح ها را دربر می گرفت.اما برای روز تحلیف دعوت کننده مجلس بود و ما هم مهمان بودیم. امروز رئیس مجلس هم توصیحاتی در این خصوص دادند که باید ان را پذیرفت.

وی در مورد کاهش سن کابینه در لیست وزرای پیشنهادی اظهار داشت: جوانترین وزیر، جهرمی است که متولد 1360 است. مجموع سن هیات دولت را باید با درنظر گرفتن سن معاونین نیز در نظر گرفت.   

امیری در مورد تشکیل معاونت اطلاع رسانی ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: ایده ای در دولت وجود دارد که دولت بتواند خدماتش را اطلاع رسانی بهتری بکند. زیرا گفته می شود دولت نتوانسته کارهای خود را به اطلاع مردم برساند. 

امیری درباره تکفیک وزارت خانه ها اظهار داشت: دولت علاقمند بود دولت جدید را بر اساس تفکیک وزارت خانه ها تشکیل دهد. اما با توجه عدم رای آوردن لایحه تفکیک وزارت خانه ها در مجلس و تعطیلی خانه ملت به نتیجه نرسید. با این حالا دولت تمایلی به پس گرفتن لایحه ندارد. 

امیری درباره حاشیه مراسم تحلیف و عکس هایی که با موگرینی توسط برخی نمایندگان مجلس گرفته شد تصریح کرد: در شرایطی که تلاش می شود ایران را منزوی کنند حضور 105 کشور در مراسم تحلیف بسیار با اهمیت است. پیام سیاسی این مراسم در جهت تقویت امنیت ملی ما کار بی نظیری است. لذا باید هوشیار باشیم در دام دشمنانی نیوفتیم که می خواهند حواشی را بر متن ترجیح بدهند و باعث بزرگ شدن حاشیه از متن شود. من آنجا بودم و دیدم که یکی از نمایندگان خواست با موگرینی صحبت کند و از وی خواستند به میز آنها نزدیک شود. انها داشتند صحبت های موگرینی را ضبط می کردند. کسی دنبال عکس گرفت نبود. آقای رحیمی به عنوان یکی از نمادهای مقاومت ما است که سالها در زندان های بعث بود و حال بگویم ایشان از مسیرش خارج شده؟! آقای حسن بیگی هم نشان فتح از مقام معظم رهبری دریافت کردند و لذا نمی شود چنین تعبیری داشت که خواهان عکس گرفتن بودند.  آنچه رخ داد درشت نمایی شد و خلاف آنچه بود که در تصاویر دیده می شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه