English

نماینده مردم اصفهان در مجلس:

نمی‌توانیم نسخه واحدی برای سالمندان ارائه کنیم/ با جامعه‌ای سالخورده فاصله زیادی نداریم

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: اگر بیش از 10 درصد جمعیت یک جامعه را افراد بیش از 65 سال تشکیل دهد آن جامعه را سالخورده می‌دانیم که در حال حاضر این میزان در جامعه ما به 7 درصد رسیده که با جامعه‌ای سالخورده فاصله زیادی نداریم.

نمی‌توانیم نسخه واحدی برای سالمندان ارائه کنیم/ با جامعه‌ای سالخورده فاصله زیادی نداریم

به گزارش خبرگزاری موج، حیدرعلی عابدی ظهر امروز در همایش جمعیت استان اصفهان با اشاره به مباحث مربوط به سالمندان اظهار داشت: با افراد در سنین مختلف که صحبت کنیم برای پیری سن دقیقی مشخص نمی‌کنند و نظرات متفاوت است اما در حقیقت از بدو تولد فرآیند پیری آغاز می‌شود و به مرور ساختار بدنی ما به سمت پیری حرکت می‌کند.

وی افزود: مبنای سن مبنای دقیقی برای پیری نیست و عوامل دیگری نیز مهم است اما به طور کلی برای هماهنگی بیشتر برخی از کشورها 60 سال را سن شروع پیری عنوان کرده‌اند، این در حالی است که پیری در زندگی شهری سریع‌تر از روستایی خود را نشان می‌دهد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع بیماری‌های واگیردار ادامه داد: بیماری‌های واگیردار پس از انقلاب تلفات زیادی به همراه داشت، همان‌طور اکنون در یمن نسبت به شیوع بیماری وبا هشدار داده می‌شود، زمانی در کشور ما نیز همین گونه بود که با سیاست‌هایی که اجرا شد امروزه در شرایط مطلوبی در بحث قرار داریم.

عابدی در ادامه امید به زندگی را شاخص دیگری دانست که در موضوع سالمندان باید به آن بپردازیم و عنوان کرد: تجربه‌ای که در دهه شصت در خصوص انفجار جمعیت داشتیم به شکلی بود که خانه‌ها را به مدرسه تبدیل می‌کردند و هر مدرسه به صورت سه شیفت فعال بود و باز هم کمبود کلاس وجود داشت.

وی اضافه کرد: در دهه هفتاد مدارس به مرور دو شیفته و در دهه هشتاد برخی از مدارس حتی به صورت تک نوبته هم دایر نمی‌ماند؛ از طرفی در آن زمان دغدغه خانواده‌ها حضور فرزندانشان در دانشگاه بود و رشته تحصیلی اهمیتی نداشت اما امروزه بسیاری از رشته‌ها بدون کنکور دانشجو می‌پذیرند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همین اتفاق برای سیستم‌های اداری ما رخ خواهد داد و اگر رهبر انقلاب سیاست‌های جمعیتی را ابلاغ کردند به آن جهت است که دهه‌های بعدی را می‌بینند، آنچه امروز در برخی کشورهای اروپایی رخ داده و رشد جمعیت منفی شده در کشور ما نیز رخ خواهد داد.

عابدی با اشاره به واژه «سالخوردگی جمعیت» گفت: اگر بیش از 10 درصد جمعیت یک جامعه را افراد بیش از 65 سال تشکیل دهد آن جامعه را سالخورده می‌دانیم که در حال حاضر این میزان در جامعه ما به 7 درصد رسیده و با ادامه روند فعلی این عدد افزایش خواهد یافت.

وی با بیان این که نمی‌توانیم نسخه واحدی برای جمعیت سالمند ارائه کنیم عنوان کرد: اکثر سالمندان به ماندن در خانه علاقه دارند چرا که خاطرات زیادی در آنجا دارد و این گونه پرورش یافته، برای این قشر از سالمندان می‌توان پرستار خانواده را پیشنهاد کرد؛ در همین راستا سال گذشته پیشنهادی در مجلس دادیم که به تصویب رسید.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه