English

وزیر سابق اطلاعات در گفتگو با موج؛

مسئولین به گزارشات تخلفات اقتصادی که وزارت اطلاعات تهیه می کند، توجهی نشان نمی دهند/ وزارت اطلاعات دولت دهم خاوری را دستگیر کرد اما بماند که چه شد

وزیر اطلاعات دولت دهم گفت: در زمان وقوع اختلاس سه هزار میلیارد تومانی، وزارت اطلاعات شخص خاوری را دستگیر و روانه زندان کرد اما بماند که پس از آن چه شد.

مسئولین به گزارشات تخلفات اقتصادی که وزارت اطلاعات تهیه می کند، توجهی نشان نمی دهند/ وزارت اطلاعات دولت دهم خاوری را دستگیر کرد اما بماند که چه شد

حجت الاسلام حیدر مصلحی به سوالات خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج در مورد بحث مذاکرات هسته ای، مفاسد اقتصادی و رویکرد دولت یازدهم در حوزه تنظیم اقتصاد کشور پاسخ گفت که به صورت سه قسمت مجزا منتشر خواهد شد. در قسمت اول به موضوع مفاسد اقتصادی و اختلاس هایی که در زمان دولت احمدی نژاد صورت یافت، پرداخته شده است.

با توجه به اینکه دولت های جدید پس از روی کار آمدن دولت های قبلی را متهم به فساد اقتصادی می کنند، آیا وزارت اطلاعات در خصوص مقابله با مفاسد اقتصادی نقشی دارد یا خیر که از این طریق در همان زمان وقوع فساد، به مساله بپردازند و به دولت بعد و وزیر بعدی موکول نشود؟

بله. وزارت اطلاعات در بسیاری از مفاسد مقابله های لازم را انجام داده است اما وزارت اطلاعات به دلیل مسائل امنیتی بسیاری از اقداماتش علنی نمی شود. زیرا رویکرد این وزارت خانه هدف قرار دادن ریشه های فساد است و سایر دستگاه ها مسئول هستند که مسائل آشکار را بررسی و اطلاع رسانی کنند.وزارت اطلاعات در دوره های مختلف موفقیت های قابل توجهی داشته است. من اعتقاد این است که  وزارت اطلاعات، وزارت اطلاعات این دولت و آن دولت نیست، وزارت نظام است. مقام معظم رهبری هم رو این نکته خیلی تاکید دارد. این دستگاهی اطلاعاتی با ماموریت های خاص است که یکی از مسائل مهم در وزارت اطلاعات، مساله امنیت است که می تواند شامل امنیت اطلاعاتی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی باشد.

در حوزه اختلاس ها و مفاسد اقتصادی وزارت اطلاعات در بعضی موارد اطلاعاتی را به دستگاه هایی که علنی با مساله برخورد می کنند، قرار می دهد تا آنها اقدامات لازم را انجام دهند. در بعضی موارد هم وزارت اطلاعات، خود اقداماتی را انجام می دهد. بر این اساس این وزارت خانه، تحت تاثیر این دولت و آن دولت نیست. اینکه فکر کنیم وزارت اطلاعات در دولت خاصی روی این مفسده کار کرده یا کار نکرده اشتباه است. گاهی وزارت اطلاعات یک مفسد ادامه دار را پیگیری می کند و بعضا ممکن است آن افراد از طرفی برخی افراد دولتی حمایت شوند اما وزارت کار خودش را انجام می دهد. 

 در زمانی که وزیر اطلاعات بودم در راستای اقداماتی که انجام می دهیم گاهی مسئولین توجهی به گزارشات تخلفات تهیه شده توسط این وزارت خانه نمی کردند در حال حاضر هم همین روند ادامه دارد. در بسیاری از مسائل آن توجهی که باید به گزارش های اطلاعاتی بشود صورت نمی گیرد. چرا که اگر توجهی به این گزارشات می شد کار به اینجاها نمی رسید و این هم ربطی به این دولت و آن دولت ندارد. من اعتقادم این است که نباید وزارت اطلاعات را وزارت دولتی بکنیم. چرا که اقداماتش دولتی نیست و کلان نظام را می بیند و در کلان نظام اقدام می کند و لذا در بسیاری از مسائل هم جلوتر است. پیش بینی هایش هم همین طور است. اما گیری که ما داریم این است که مسئولین ما به گزارش های اطلاعاتی و نظارتی توجه لازم را ندارند و این از گذشته و حتی از زمان تاسیس این وزارت خانه بوده است. این مساله هم دلایل مختلفی دارد. بعضا برخی مسئولین فکر می کنند وزارت اطلاعات دست انداز است. ولی اینگونه نیست. برای مثال در زمان ریاست من در وزارت اطلاعات در خصوص معوقات بانکی گزارش هایی اقتصادی که برای ما می آمد احساس کردم مشکلی وجود دارد و کسی به آن توجه نمی کند. مجموعه را به این موضوع حساس کردم و لذا با توجه به بررسی های که وزارت اطلاعات پس از آن انجام داد، اولین گزارش معوقات بانکی را ما به دستگاه قضایی دادیم. دستگاه قضایی هم  گیرهای قانونی دارد که روند بررسی های قضایی را دشوار کرده است مثلا آنکه باید رئیس بانکی که با معوقات وام گیرنده روبرو می شود، شکایتی را تنظیم کند تا دستگاه قضا بتواند  به پروند ورود پیدا کند. اما این شکایت صورت نمی گرفت چرا که زدو بندهای قابل توجهی داشت.

البته باید این نکته را روشن کنم که در مسائل اقتصادی زد و بندهای اقتصادی بیداد می کند. این را از این لحاظ عنوان کردم که در مفاسد اقتصادی دستگاه اطلاعاتی ما خوب عمل می کند. مشکل را من این می بینم که افرادی که باید به گزارش های اطلاعاتی توجه کنند، به آن توجهی ندارند و به جای اینکه پس از دریافت گزارش، روی آن موضوع حساس شوند، به عنوان یک گزارش فقط آن را می خوانند. این مشکل جدی ما است که باعث می شود خود به خود مسائل بعدی به وجود آید.

علت بی توجهی به گزارش های ارائه شده وزارت اطلاعات درباره مفاسد اقتصادی و اختلاس ها چیست؟

این مساله دلایل مختلفی دارد. بعضی از دلایل این است که منافع افراد با این گزارش ها دچار می شود. همچنین نقش جریان های سیاسی هم در عدم توجه به گزارش های وزارت اطلاعات موثر است.

یکی از مسائلی که باعث انتقاداتی نسبت به دولت دهم شده است ظهور افرادی مانند بابک زنجانی و خاوری و اختلاس های بزرگی بود که در تاریخ کمتر نمونه ای از آن وجود دارد. شما در آن زمان به عنوان وزیر اطلاعات چه اقدامی در خصوص مقابله با آن صورت دادید؟

من فقط یک مورد را در این باره اشاره می کنم و می گذرم چون نمی خواهم وارد این فضا شوم. بابک زنجانی سوار هواپیما شد تا کشور را ترک کند ما هواپیمایش را نگه داشتیم و خارجش کردیم.

خاوری را چرا پیاده نکردید؟

جهت اطلاعتان، خاوری را هم به زندان بردیم اما بماند که چه شد.

شما در خصوص بحث مفاسد اقتصادی به موضوع نفوذ دشمن و تاثیری که این مساله در وقوع جرایم اقتصادی دارد اشاره کردید. حتی شما از نفوذ در جریان مذاکرات هسته ای و همچنین در برخی موارد دیگر از نفوذ در میان مسئولان نظام سخن گفتید. این به معنی بزرگ کردن دایره نفوذ دشمن نیست که می تواند اشخاص زیادی را در راس هرمدر این سطح دربرگیرد؟

باید بدانیم که دشمن روی تک تک افراد سرمایه گذاری نمی کند. روی یک نفر سرمایه گذاری می کند و همان یک نفر زمینه سازی می کند و بقیه یک بخش عمده ای کاری که دشمن می خواهد را با همان نفوذ یک نفر انجام می دهند. ببینید دشمن جریان راه می اندازد و یک نفر این جریان را پیش می برد و بقیه هم با آن راه می افتند و متوجه هم نیستند که دارند آب به آسیاب دشمن می ریزند.

ادامه دارد...

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه