English

مصباحی مقدم:

دولت در زمینه اقتصاد مقاومتی چه کرده است؟/ آنچه که این دولت افتتاح می‌کند حاصل زحمات ۱۰ سال گذشته است

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) گفت: دولت افتخار می‌کند که حامل‌های انرژی را افزایش قیمت نداده اما در زمینه اقتصاد مقاومتی چه کرده‌اید؟ همچنین دولت گزارش اقتصاد مقاومتی را به مردم ارائه دهد.

دولت در زمینه اقتصاد مقاومتی چه کرده است؟/ آنچه که این دولت افتتاح می‌کند حاصل زحمات 10 سال گذشته است

به گزارش خبرگزاری موج، حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در سخنان پیش از خطبه های اخرین جمعه سال 95 تهران با تشریح ده محور پیام نوروزی سال 95 مقام معظم رهبری و نامگذاری امسال به نام اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل گفت : مهندسان و محققان ایرانی که می توانند موشک و ماهواره بسازند از فناوریهای بسیار بسیار بالایی برخورداند ،ایا اینها نمی توانند موتور هواپیما و قطعات ظریف مورد نیاز هواپیما را بسازند که یقینا می توانند، اما چرا از صنایع هوافضا حمایت نمی شود؟ اگر دویست هواپیما میخواهیم خریداری کنیم پول ان را سرمایه گذاری کنیم و 400 هواپیما بسازیم.

وی به پول های ایران در خارج از کشور اشاره کرد و گفت: قرار بود پس از برجام این پولها برگردد که بدجنسی امریکاییها سبب شده است این پولها برنگردد، اما همان ده میلیارد دلار هم وارد شده است در مصارفی بکار نرود که هدر شود ،بلکه در تولید بکار رود ،اما متاسفانه چند ده میلیارد دلار هم وارد نشد چون بصورت دلار بود و دلار همچنان در تحریم است و امکان انتقال ان به ایران نیست.

مصباحی مقدم با اشاره به بخش هایی مهم اقتصاد از جمله بخش نفت و گاز یا موتور برای خودرو ، قطار ، کشتی ، هواپیما گفت: این بخشهای مهم دانش بنیان شود ،دانشمندان ما نشان دادند می توانند نواوری کنند الان در کشو ما شرکتهای دانش بنیانی هستند که کارهایی تولید می کنند که از نمونه خارجی ان بهتر است یا مثل ان را میتوان تولید کرد.

وی ادامه داد: پس از انقلاب از طریق مهندسی معکوس توانستیم انچه نمونه خارجی تولیدات پیشرفته است در ایران تولید کنیم و روند تکاملی این نوع فناوری را ادامه دهیم.

وی گفت: مثلا در تولید نیروگاه- ایران الان در کل جهان بعد از امریکا و المان حرف اول را میزند- ما باید این مهندسی معکوس را در همه فناوریهای پیشرفته انجام دهیم و باید اینها را تشویق کنیم.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی افزود: ما در زمینه نیروگاه سازی در کشور سرمایه گذاری خوبی کرده ایم و همینطور در زمنیه پتروشیمی ؛ امروز کشور به نیروگاه احتیاج دارد، کشورهای دیگر نیز به نیروگاههای ما ااحتیاج دارند، نرویم وارد کنیم چرا وزارت صنعت معدن اجازه قراداد ساخت نیروگاهها با خارج می دهد ایا این به معنی اقتصاد مقاومتی است؟

وی تاکید کرد: در همه معاملات خارجی انتقال فناروی را شرط کنیم البته برادران ما در دولت گفتند این کار را کرده اند اما تاکید می کنم که غفلت نشود ،هرچند تا کنون معاملات خارجی زیادی عملا نداشته ایم و از حدود هزار موافقتنامه با کشورهای دیگر یکی از انها به نتیجه رسیده و در خودروسازی بوده که الان مشترک انجام می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) با تاکید بر بهره وری انرژی ازجمله نفت و گاز و مشتقات نفت و گاز و برق خاطر نشان کرد: اگر بهره وری انرژی را ارتقا دهیم و صرفه جویی کنیم 100 میلیارد دلار سالانه صرفه جویی می شود، که گزارش وزارت نفت است،این عدد کمی نیست، جدی بگیرید ، ارتقای بهره وری انرژی مصوبه مجلس نیز است.

حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم گفت: این بیان رهبری بسیارمهم است که دولت محترم اخر سال گزارش کند در بهره وری انرژی چه کرده اند.

وی گفت: دو سال قبل ما روزانه 530 میلیون مترمکعب گاز تولید و همه را مصرف میکردیم و تنها 24 میلیون متر مکعب صادر می شد که عدد ناچیزی بود الان 730 میلیون متر مکعب روزانه تولید داریم که مصرف می شود یعنی اگر هزار میلیون مترمکعب هم تولید شود در داخل مصرف میشود، ما باید با بهره وری انرژی بتوانیم صادر کنیم که متاسفانه به بهره وری انرژی توجه نمی شود.

وی گفت: برای صرفه جویی موتورهای تولید باید از فناوریهای پیشرفته استفاده کند ودر مصارف خانگی می باید روش مصرف خانگی انرژی تغییر کند که نیازمند فرهنگ سازی است ضمن اینکه به صنایع متوسط و کوچک نگاه ویژه شود، چندین هزارکارخانه کوچک و متوسط داریم که 60درصد انها تعطیل است که این زیان است .

مصباحی مقدم در ادامه تاکید کرد : از بیانات رهبری است که مسئولان محترم دولتی اخر سال 95 می توانند بیایند گزارش دهند،مردم هم ببینند و حس کنند ، وقتی مردم حس کردند ان وقت اعتماد اطمینان پیدا می کنند، مسئولان دولت یا سخنگوی دولت باید ده بند پیام نوروزی رهبری در سال 95 را مطرح کنند و یک به یک بگویند در زمینه اقتصاد مقاومتی چه کرده اند ؟

وی تاکید کرد: در اقتصاد مقاومتی تاکید شده است که باید در برنامه ششم و در سیاست های اقتصاد مقاومتی برنامه ریزی و اعلام شده بودجه عمومی از درامد حااصل از نفت خام قطع شود، انچه اتفاق افتاده ، این است در 1394 اتکا به نفت 25 درصد -در سال 95 هم 31درصد شد- در بودجه 96 هم 36 درصد شده که روند افزایشی داشته است.

مصباحی مقدم گفت : بانک ها امروز دچار مشکلات جدی هستند دولت می خواست لایحه بدهد برای اصلاح نظام بانکی که هنوز داده نشده، نارضایتی از نظام بانکی فراگیر است.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی افزود :نقدینگی کشور طی نزدیک چهار سال گذشته از 450 هزار میلیارد تومان به یک هزارو دویست تریلیون تومان (حدود سه برابر) افزایش یافته که برای تولید ملی کمتر استفاده شده است -طبق گزارش دولت در ماههای اخیر 16 هزار میلیادر تومان برای صنایع کوچک و متوسط در نظر گرفته شده که نیاز به همت بیشتری بود و بیش از اینها باید از نقدینگی برای تولید ملی بهره گرفته می شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع)با بیان اینکه ظرفیتهای اقتصاد ایران در بخش انرژی و کشاروزی بیسیار عظیم است ، گفت : نیاز به مدیریت این نقدینگی است که رها شده است ،در بیانات رهبری اشاره شده که با رشد بهره وری انرژی 100 هزار میلیارد تومان صرفه جویی شود.

وی گفت : دولت افتخار میکند که حاملهای انرزی را افزایش قیمت نداده است اما در زمینه اقتصاد مقاومتی چه کرده اید ؟

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت :باید اقتصاد مقاومتی مردمی شود یعنی به مردم میدان دهیم از امکانات مردم استفاده کنیم یعنی فرهنگ اقتصاد مقاومتی را برای مردم تبیین و تشریح کنیم و اموزش دهیم.

مصباحی مقدم گفت:دولت گزارش اقتصاد مقاومتی را ارائه دهد و این همت را به کار بگیرد که رهنموردهای رهبری در زمینه اقتصاد مقاومتی زمین نماند، بلکه تلاش شود انچه ظرفیت داریم در زمینه اقتصاد مقاومتی به کار گرفته شود.

وی افزود: زمنیه برای اقتصاد مقاومتی درکشور فراهم است معنای اقتصاد مقاومتی این نیست که روابط اقتصادی را با دنیا قطع کنیم و اقتصاد بسته داشته باشیم بلکه باید در عین حفظ روابط اقتصادی با کشورهای دیگر ، تلاش کنیم انچه می توانیم در اقتصاد ملی  بهره برداری ها را بالا ببریم.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی افزود :80درصد اقتصاد ما داخلی است وکمتر از 20 درصد اقتصاد ما مربوط به صادرات و واردادت است اهتمام دولت باید به اقتصاد داخلی بیش از جذب سرمایه خارجی باشد که ممکن است کمتر به ننتیجه برسد.

مصباحی مقدم به کمبود اب در کشور نیز اشاره کرد و گفت: کمبود اب ایجاب می کند از اب دریای خلیج فارس و عمان استفاده کنیم اب شیرین کن های زیاد تولید کنید و در حاشیه خلیج فارس به کار بگیرید، کشورهای جنوب خلیج فارس با کمک مهندسی خارجی کشورهای خشک حاشیه خلیج فارس را سرسبز می کنند ما با مهندسان خودمان این ظرفیت و توانایی را داریم.

وی گفت : یکی از مسائل مهم صرفه جویی در هزینه های عمومی است یعنی هزینه های بخش دولتی در این 3 و 4سال اخیر افزایش داشته یا کمتر شده است ؟ هزینه های بخش دولتی افزایش داشته سالانه بین 30 تا 40 درصد بویژه در بخش جاری افزایش داشته که ترکیبی از حقوق و سایر است که می گویند نمیتوان حقوق کارکنان را کم کرد اما می توان هزینه حقوقهای کلان ،هزینه سفرهای خارجی کارکنان دولتی ، هزینه برگزاری همایش ها را کم کرد ، به گفته رهبری برخی همایشها نیاز نیست و با یک بخشنامه دولت حل می شود.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد : یکی از مسائلی که در اقتصاد مقاومتی نیازمندیم ؛ فرهنگ سازی است، فرهنگ کار، تولید، سرمایه گذاری و به کار گرفتن محصولات ایرانی و به جای افتخار داشتن کالاهای خارجی باید جلوی انها گرفته شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) تاکید کرد : یکی از مسائلی که حتما باید مورد اهتمام باشد کاهش خام فروشی هاست وزارت نفت ما موفق شد مقدار صادرات را از کمتر از یک میلیون بشکه صادرات روزانه- با رفع تحریم به نزدیک 4 میلیون بشکه تولید و 2.7 میلیون بشکه صادرات برساند ، نفت و میعانات - که خام فروخته می شود -به سهم ایران در اوپک دست یافتند که دست مریزاد دارد- اما برای تبدیل نفت و گاز به فراورده ها چه کاری شده است که نیازمند دهها پالایشگاه نفت و گاز است؟

مصباحی مقدم گفت : انچه در دولتهای قبل سرمایه گذرای شده واین دولت افتتاح می کند حاصل زحمات ده تا پانزده سال گذشته است ، ایا در این دولت هم پالایشگاه جدیدی برنامه ریزی و اغاز شده است ؛ باید اجازه داد مطابق اصل 44 باید این بخش خصوصی باشد به میدان بیاید در زمینه نفت و پتروشیمی سرمایه گذاری کند واشتغال ایجاد کنند ،مردم ما این سرمایه گذاریها را با همان منابع خردی که در بانکها دارند می توانند انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه سنگ های معدنی را بصورت خام صادر میکنیم و ایتالیا و چین اینها را می برند برش می زنند و بسته بندی می کنند و به جهان به خود ماهم صادر می کنند ؛ گفت : باید این اقتصاد مقاومتی را جدی تر گرفت.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با تشکر از همه زحمات دولت در زمینه اقتصاد مقاومتی ، گفت : دولت باید اقتصاد مقاومتی را همگانی کند ، دولت به تنهایی نمی تواند اقتصاد مقاومتی را پیش ببرد ، وقتی فرماندهی اقتصاد مقاومتی در دولت شکل میگیرد همه نهادهای موثر مردمی باید در این فرماندهی بکار گرفته شوند و دولت نباید فقط امکانات خود را که محدود است مبنا قرار دهد و بعد اظهار کند همه اقتصاد مقاومتی در اختیار دولت نیست ؛ بار مدیریت این پروژه بر عهده دولت است.

مصباحی مقدم گفت : بهتر از این باید اقتصاد مقاومتی پیگیری شود و سال بعد باید اقدام و عمل مستمر باشد و اثار ان رامردم مشاهده کنند و نیروی کار و اشتغال زایی و سرمایه های مردم و هم افزایی مردم بکار گرفته شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه