English

نماینده مردم دزفول در جمع خبرنگاران

معضل ریزگرد در خوزستان بیانگر ضعف مدیریت وزارت نیرو است

نمابنده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت عملا تبصره بودجه ریزگردها را حذف کرده است، گفت: معضل ریزگرد در خوزستان بیانگر ضعف مدیریت وزارت نیرو است.

معضل ریزگرد در خوزستان بیانگر ضعف مدیریت وزارت نیرو است

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، عباس پاپی‌زاده در نشست خبری با موضوع بحران قطعی برق در استان خوزستان افزود:  بحث ریزگردها بعنوان پدیده جدید کل کشور را تحت تاثیر خود قرار می دهد و نقطه شروع این بحران، خوزستان است.

نماینده مردم دزفول  با بیان اینکه باید در سطح ملی بحث و راهکار مناسب برای رفع این معضل ارائه شود، اظهار کرد: بحثی که با رئیس جمهور در زمان حضور ایشان در مجلس داشتیم، موضوع انتقال آب بود ؛ چون موضوع مدیریت منابع آب کشور بیش از دو دهه در کشور دچار چالش اساسی شده است .

وی ادامه داد: بیش از نیمی از 610 دشت کشور جزو دشت های ممنوع است که نمی توانیم آب از این دشت ها برداشت کنیم.

پاپی زاده با بیان اینکه وزارت نیرو در دهه های گذشته عملا تک بعدی عمل کرد، گفت: سد گتوند عملا موجب شوری کارون بزرگ شد و دشت های مستعد را مورد تهدید قرار داد و در آینده کشاورزی استان را رو به نابودی قرار می دهد.

وی افزود: رئیس جمهور به سازمان برنامه و بودجه دستور داد برای بحث انتقال آب، بررسی جدی انجام شود؛ چون این امر موجب تنش جدی در محیط زیست این استان شده و اولین علائم آن هم پدیده ریزگردها است.

نماینده مردم دزفول در مجلس با تاکید براینکه پدیده ریزگردها اولین علائم مدیرین ضعیف وزارت نیرو بر منابع آب را نشان می دهد، گفت: هرگونه برداشت آب به صورت غیرمجاز و غیرحساب شده موجب تنش در نقطه دیگر می شود و همین ریزگردها که بخشی از آن به کانون های داخلی برمی گردد در صورت مهار نشدن، موجب تشدید و اشاعه به دیگر استان ها خواهد شد.

وی ادامه داد:  از سال 92 مجلس رأساً برای مقابله با ریزگردها تبصره‌ای در بودجه اضافه کرد اما دولت به حذف آن داشت و در نهایت نزدیک به صفر شد.

پاپی زاده با اشاره به اینکه در 2 سال اخیر هم دولت عملاً این بودجه را حذف کرده است، گفت: مردم خوزستان از گفتاردرمانی خسته شده‌اند و اگر دولت نمی‌خواهد برای حل بحران گرد و غبار در خوزستان کاری کند، دست‌کم بیش از این طبیعت این استان را تخریب نکند.

** حداقل به فکر تولید نفت استان باشید

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی گفت: قطعی برق در استان خوزستان موجب کاهش تولید چندصدهزاری بشکه ای نفت شده است و اگر دولت به فکر مردم خوزستان نیست لااقل به فکر تولید نفت باشد.

وی اضافه کرد: در بحث امنیت ملی هم بخاطر معضل ریزگردها با مشکل مواجه هستیم چون قطعی برق و دیگر شبکه ها ، همه زیرساخت های استان را با چالش مواجه کرد و ادارات نتوانستند به موقع باهم ارتباط برقرار کنند.

پاپی زاده خاطرنشان کرد: اگر دولت زودتر اقدام نکند در 5 سال آینده با پدیده نوظهور و مخرب ریزگردها بعنوان اولین چالش کشور مواجه خواهیم شد و در حال حاضر با تخصیص بودجه اندک هم می توان این مشکل را رفع کرد در غیراینصورت در 5  سال آینده عملا اقدام بسیار سخت می شود.

به گفته وی، 205 هزار هکتار از مجموع وسعت 350 هز ار هکتاری منطقه که دچار تغییر جدی شده، مرتع بود که در پنج سال گذشته با حجم دام برای مردم اشتغال ایجاد می شد اما حالا این زمین ها از بین رفته است و 48 هزار هکتار از این زمین ها هم تالاب بود که به  دلیل اقدام غیرکارشناسی خشک شده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه