English

رئیس‌جمهور در جشنواره بین المللی فارابی:

حل مشکلات جامعه در گرو توجه جدی به جنبه کاربردی علوم است

مراسم اختتامیه هشتمین جشنواره بین المللی فارابی با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد.

حل مشکلات جامعه در گرو توجه جدی به جنبه کاربردی علوم است

به گزارش خبرگزاری موج، حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان صبح امروز با حضور در هشتمین جشنواره بین‌المللی فارابی که در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار داشت: خوشحالم در جمع شما پژوهشگران و نویسندگانی که در زمینه علوم انسانی و اسلامی تلاش کرده‌اید و می‌کنید و جشنواره فارابی همواره به عنوان تجلیل و تکریم از صاحبنظران علوم انسانی و اسلامی چه فرهیختگان داخلی و چه آنانی که راجع به اسلام و ایران و انقلاب در خارج از کشور تلاش می‌کنند.

وی افزود: در ایام پیروزی انقلاب اسلامی و جشن سالگرد آن هستیم و وارد سی و نهمین سال از پیروزی انقلاب اسلامی شده‌ایم. هنوز هم از صاحبنظران درخواست می‌کنم انقلاب اسلامی را بازخوانی و تحلیل کنند که چطور و چگونه در یک عصر دو اردوگاهی در دوران جنگ سرد ملتی که به هیچ‌یک از دو اردوگاه تکیه نکرد توانست بزرگترین انقلاب مردمی را به پیروزی برساند.

رئیس جمهور ادامه داد: امام به عنوان راهبر این انقلاب، مرجع تقلید چگونه توانست این انقلاب بزرگ را به پیروزی برساند؟ در ابعاد مختلف این مسئله می‌توان سخن گفت ما من می‌خواهم به یک نکته مهم اشاره کنم که اگر مردم‌شناسی دقیق امام نبود و اگر امام قضاوتی که نسبت به جامعه‌شناسی ایران روانشناسی اجتماعی ایرانی داشت، دقیق نبود، انقلاب به پیروزی نمی‌رسید.

روحانی تصریح کرد: امام خمینی نسبت به وحدت، انسجام و قدرت مردم اندیشه و نظری داشت که شاید در آغاز تعداد، انگشت‌شماری از صاحبنظران با او همراه بودند. همه می‌گفتند اگر مردم با دست خالی در برابر یک قدرت بزرگ منطقه‌ای و با پشتیبانی تقریبا همه قدرت‌های بزرگ جهانی آن هم بدون سلاح، بدون امکانات و بدون تشکیلات منظم حزبی می‌توانند پیروز شوند.

وی افزود: می‌گفتند مگر می‌شود مردم را از طریق مساجد و حسینیه‌ها، از طریق اعلامیه، نوار، کتاب و سخنرانی‌ها به خیابان‌ها کشاند! و این مردم بتوانند در برابر یک قدرت استبدادی و تا دندان مسلح پیروز شوند.

رئیس جمهور با بیان اینکه سال 41 مبداء نهضت اسلامی در انجمن‌های ایالتی و ولایتی بود، گفت: البته اواخر همان سال نیز نهضت اسلامی شروع شد که سال 42 با 15 خرداد خود اوج این نهضت بود. سال 43 به معنای حرکت ضداستعماری این نهضت بود و آن هم در ماجرای کاپیتولاسیون و تبعید حضرت امام به ترکیه و سپس عراق بود.

روحانی با بیان اینکه ما در تمامی این مقاطع به قدرت مردم ایمان داشت، گفت: بیشتر این به ذهن می‌آمد که امام بر مبنای ایمان و اعتقادش به خدا و توکل به صحنه آمد که اصل نیز همان است و همه قدرتها آنجاست و دلهای مردم و گردش افکار مردم نیز به دست اوست.

وی خاطرنشان کرد: این نظر درستی است اما در عین حال امام به مردم و قدرت مردم باور داشت.

ادامه دارد...

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه