English

نظام پرداخت کشور عادلانه و کارآمد نیست

وزیر اقتصاد و دارایی با بیان اینکه هم اکنون نظام پرداخت کشور عادلانه و کارآمد نیست، گفت: سیستم های نظارتی ویژه در دستگاه های مختلف ایجاد می شود.

نظام پرداخت کشور عادلانه و کارآمد نیست

به گزارش خبرگزاری موج، علی طیب نیا قبل از ظهر پنج شنبه در شورای اداری استان اظهار داشت: شهیدان رجایی و باهنر در طول کار خود الگوی خوبی برای تمامی مسئولان شدند که ویژگی های اصلی آنان عدالت محوری بودن، مردمی بودن و کار جهادی بود.

وی ادامه داد: جهاد به معنای تلاش و کوشش بیش از حد معمول است که با تمام وجود و با نثار تمامی سرمایه های انسانی معنا می یابد که شهیدان رجایی و باهنر اسوه این شیوه مدیریت بودند.

طیب نیا با اشاره ای به فعالیت دشمنان علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: دشمنانی که نتوانستند مردم ایران را در طول هشت سال دفاع مقدس شکست دهند، به دنبال شناسایی دیگر نقاط ضعف کشور برآمدند که در این راستا اقتصاد ما را تحلیل و وابستگی به نفت و دولتی بودن را به عنوان آسیب های اقتصادی کشور شناسایی کردند.

وزیر اقتصاد ادامه داد: در ۳۸ سال گذشته نرخ رشد اقتصاد ایران به طور متوسط سه درصد بوده و در طول هشت سال دولت قبل که دوران وفور درآمد نفتی نیز بود، نرخ رشد اقتصادی به ۲.۱ درصد رسید که باز نشان داد وابستگی به نفت ریشه اصلی آسیب رشد اقتصادی در کشور است.

*ایران یکی از کشورهای نوسان دار در نرخ رشد اقتصادی است

وی افزود: یکی از پرنوسان ترین نرخ رشدهای کشورهای منطقه مربوط به ایران است که دلیل آن وابستگی درآمدها به نفت است و متاسفانه سهم ارتقای بهره وری و دانش و فناوری در رشد اقتصادی ایران بسیار نازل و حتی منفی بوده و به جای اینکه این بخش کمک کننده در راستای افزایش تولید باشد، مانع آن نیز شده است.

طیب نیا افزایش درآمدهای نفتی را یک نقمت برای کشور دانسته و گفت: بررسی اقتصاد سال های گذشته نشان می دهد که افزایش قیمت سبب افزایش وابستگی به نفت و بالا رفتن واردات در کشور شده است.

وزیر اقتصاد و دارایی ادامه داد: دشمنان از همه ابزارها برای اعمال تحریم ها استفاده کردند و همین امر سبب نوسانات در بازار ارز و مشکلات اقتصادی کشور و به دنبال آن دشمنان خوشحال از تاثیرگذاری این مشکلات در ایران شدند.

وی با اشاره ای به سیاست های اقتصاد مقاومتی گفت: اگر مقاومت و صبوری ملت و سیاست های سنجیده و آگاهانه نبود، نمی شد، شاهد بالا رفتن نرخ رشد اقتصادی بود.

*موفقیت های اقتصادی شوکی برای دشمناناست

طیب نیا ادامه داد: ما حتی در دوران تحریم توانستیم جایگاه ایران را در فضای کسب و کار ۳۴ پله ارتقاء داده و به دشمنان پیام دهیم که ملت ایران این جنگ را با موفقیت پشت سر گذاشته و حتی بسیاری از کارشناسان این موفقیت را معجزه ای می دانند چرا که در میان تحریم های سنگین این موفقیت ها بی نظیر بوده است.

وزیر اقتصاد و دارایی افزود: تنها ملت ایران بود که موفق شد در پشت سر گذاشتن این تحریم ها موفق عمل کند و شاید مردم هیج کشوری توانایی این امر را نداشتند.

وی ادامه داد: اولین بار بود که در تاریخ سیاسی کشور شاهد کاهش قیمت نفت بودیم اما در پی آن نرخ تورم افزایش نیافت که اگر مقایسه ای بین کشور ایران و دیگر کشورهایی که از این کاهش قیمت خسران دیده بودند، داشته باشیم متوجه این میزان موفقیت خواهیم شد.

*انتظار داشتیم تحریم ها بلافاصله لغو شود

طیب نیا با بیان اینکه امروز تحریم های ظالمانه علیه ایران برداشته شده است، گفت: دشمنان وقتی دیدند این تحریم ها تاثیری ندارند، مجبور به برچیدن آن شدند که البته انتظار ما این بود تحریم ها بلافاصله لغو شود اما متاسفانه طرف مقابل عمل به تعهدات را به تدریج انجام می دهد.

وزیر اقتصاد و دارایی با اشاره ای به عزم مشترک در سیاست های اقتصاد مقاومتی گفت: ما نقاط آسیب خود را شناخته و راه حل آن را نیز می دانیم و اراده مشترکی نیز در این راستا به وجود آمده و تمامی مقامات و قوا فهم و اراده مشترکی در راستای حل آن دارند.

طیب نیا ادامه داد: امروزه یک برنامه عملی برای تحقق برنامه اقتصاد مقاومتی داریم و به شعار اکتفا نمی کنیم و بر اساس سیاست های در نظر گرفته شده برای حمایت ویژه از بنگاه های اقتصادی تلاش خواهیم کرد از هفت هزار واحد حمایت لازم را داشته و در پی احیای آن ها باشیم.

*معتقد به ریشه کنی کامل ربا از نظام بانکی هستیم

وزیر اقتصاد و دارایی افزود: ما معتقد هستیم که باید بتوانیم ربا را از نظام بانکی کاملا ریشه کن کنیم و در این زمینه کاهش نرخ سود و افزایش میزان تسهیلات به مردم و به ویژه فعالان اقتصادی و عدم دخالت بانک ها در سرمایه گذاری مستقیم جزو سیاست های مهم دولت بوده و در قالب ۱۲ برنامه ملی، برنامه های عملیاتی لازم تنظیم شده و در حال اجرا است.

طیب نیا با بیان اینکه نظام پرداخت ما عادلانه و کارآمد نیست، گفت: از یک طرف دولت تمرکز خود را بر روی قانون مدیریت خدمات کشوری گذاشته و از سویی توجه ویژه به شناخت منافذ پرداخت حقوق نامتعارف داشته که از آن جمله می توان به جلوگیری از پرداخت تسهیلات بانکی نامتعارف به برخی مسئولان اشاره کرد که توسط دولت ساماندهی شد.

*تنظیم سیستم های اطلاعاتی برای نظارت بر موضوع حقوق های نامتعارف

وی افزود: امروز اگر کارمند و مدیری بیش از سقف حقوق بگیرد خلاف قانون خواهد بود و از سوی دستگاه های مختلف سیستم های اطلاعاتی اعمال می شود تا امکان نظارت فراهم شود.

وزیر اقتصاد و دارایی ادامه داد: درباره کسانی که دریافت نامتعارف داشتند تصمیماتی گرفته شده و تنها در این وزارت ۱۵ جابجایی و عزل در بین مدیران داشتیم.

طیب نیا با بیان این نکته که نباید این موضوع سبب نادیده گرفتن خدمات دولتی شود، گفت: تعداد کسانی که پرداخت نامتعارف داشتند، در مقایسه با مدیران کشور بسیار محدود هستند و نباید این جریان سبب بی اعتمادی مردم نسبت به دولت شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی