English

پنهان‌کاری وزارت نفت درباره IPC افشا شد + سند

مجلس به قراردادهای IPC ورود پیدا کرد و زنگنه باید در جلسه غیرعلنی دباره آن پاسخ دهد.

خبرگزاری موج،سرویس سیاسی/فاطمه باقری: جلسه غیرعلنی است، خبرنگارها پشت درب‌های صحن منتظر دریافت خبر جدید از جلسه هستند، رادیوها خاموش و عده‌ای پای تلفن برای کسب آخرین جزئیات از حضور وزیر نفت در مجلس.

این بار وزیر نفت در جلسه غیرعلنی پاسخگو است، زنگنه در آخرین روز از مردادماه ۹۵ در صحن حاضر می‌شود تا درباره قراردادهای نفتی موسوم به IPC پاسخگو باشد.

قانون آیین‌نامه داخلی مجلس به صراحت بیان می‌کند، «در صورت اضطرار که رعایت امنیت کشور ایجاب کند، به تقاضای کتبی رئیس جمهور یا یکی از وزرا یا ۱۰ نفر از نمایندگان، جلسه‌غیرعلنی تشکیل می‌شود.»

بهروز نعمتی، سخنگوی هیات‌رییسه مجلس اعلام کرد، با توجه به نظرات موافقان و مخالفان و اینکه موضوع قراردادهای نفتی حدود هشت سال است که در محافل مختلف مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد و قرار است طی پنج سال حدود ۱۵۰ میلیارد دلار در این زمینه سرمایه‌گذاری انجام شود؛ مجلس تصمیم گرفت تا برای بررسی این موضوع، جلسه غیرعلنی برگزار کند.

نعمتی هدف از این جلسه را بررسی کارشناسی الگوهای جدید قراردادهای نفتی برای رفع خلاهای موجود دانست.

موضوع قراردادهای IPC به قدری مهم است که تعدادی از تذکرهای نمایندگان در صحن‌علنی مجلس را به خود اختصاص داد و تا جایی پیش رفت که علی لاریجانی رییس مجلس دستور بررسی آن را صادر کرد.

اسدالله قره‌خانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج از دستور لاریجانی برای بررسی قراردادهای نفتی خبر داد و گفت: رییس مجلس در صحن‌‎علنی گفته بود قراردادهای نفتی نیازی به تصویب در مجلس ندارد اما درباره IPC نگرانی‌هایی وجود دارد و کمیسیون انرژی مجلس نقش نظارتی خود را ایفا می‌کند.

وی افزود: لاریجانی چارچوب‌هایی برای این قراردادها تعیین کرد چون در این قراردادها نگرانی‌هایی درباره چگونگی انتقال تکنولوژی، برداشت صیانتی از مخازن نفت، انطباق قراردادها با قوانین بالادستی اعم از قراردادهای بهبود مستمر فضای کسب و کار، جذب سرمایه‌گذار خارجی، قوانین رفع موانع تولید و قانون اقتصاد مقاومتی وجود دارد.

سخنگوی کمیسیون انرژی ادامه داد: قراردهای نفتی جدید برخی زوایای پنهان دارد که باید روشن و سپس نظر مجلس ارایه شود؛ در حال حاضر چهارچوب این قرارداد تا تعریف مدلی برای آنها در حال بررسی است.

درعین حال، وزارت نفت اعلام کرده است مدل قراردادهای جدید نفتی ایران پس از دو سال کار فشرده یک تیم بزرگ از مدیران و کارشناسان برجسته نفتی کشور آماده شده است.

نمایندگان معتقدند قراردادهای نفتی باید به تصویب مجلس برسد، اما لاریجانی این موضوع را تایید نکرد.

این مدل قرارداد، دوشنبه(۱۱ مردادماه) پس از تصویب هیات دولت، برای تطبیق با قانون، به هیات تطبیق مصوبه‌های دولت با قوانین در مجلس ارسال شد، اما برخی نمایندگان مجلس همچنان بر تقاضای خود مبنی بر بررسی قراردادهای نفتی و تصویب آنها در مجلس اصرار دارند.

حال آنکه بر اساس اصل ۷۷ قانون اساسی، عهدنامه‏‌ها، مقاوله‏‌نامه‏‌ها، قراردادها و موافقت‌نامه‌‏‏های بین‏‌المللی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.

این درحالی‌است که تا‌کنون در جمهوری اسلامی قراردادهای نفتی هیچ‌گاه به تصویب مجلس نرسیده و تصویب هیات‌تطبیق برای اجرایی شدن قراردادها کافی بوده است، در ۳۰ سال گذشته چندین‌بار تفسیر اصل ۷۷ از شورای نگهبان استعلام شده و هر‌ بار شورای نگهبان رای به عدم نیاز تصویب قراردادها در صحن علنی مجلس داده است.

در این میان(IPC) قرار است هفتم و هشتم آذرماه در کنفرانس تهران معرفی شود و مشابه این کنفرانس در فوریه سال ٢٠١۶ در لندن برگزار خواهد شد؛ اما کارشناسان حوزه نفت و گاز معتقدند شرکت ملی نفت در قراردادهای جدید نفتی حرف آخر را می زند اما ۵۰ درصدحاکمیت این قراردادها بر تولید منابع نفتی کشورمان به مدت ۲۵ سال به خارجی ها واگذار می شود.

بر اساس این گزارش، نکته جالب توجه جنجال‌های مربوط به IPC مستنداتی است که سایت مرکز پژوهش‌هی مجلس آن را منتشر کرده است.
بر اساس مستندات منتشر شده، مرکز پژوهش‌های مجلس بعد از ارجاع کار بررسی الگوی قراردادهای جدید نفتی در تاریخ ۱۳۹۴/۹ / ۹(پیوست شماره یک) به دستور ریاست محترم مجلس(در پاسخ به رونوشت نامه جناب آقای دکتر زارعی نماینده محترم مجلس نهم که در تاریخ ۱۳۹۴/۸ / ۱۹ خطاب به دبیر شورایعالی امنیت ملی ارسال شده بود)، این موضوع را در دستور کار خود قرارداد و در تاریخ ۱۳۹۴/۹ / ۱۸(پیوست شماره ۲) طی نامه ای از معاونت محترم امور حقوقی و مجلس وزارت نفت درخواست ارسال متون فارسی وانگلیسی الگوهای قراردادهای مذکور را نمود ولی وزارت نفت در این رابطه اقدامی ننمود و مرکز مجدداً در تاریخ ۱۳۹۴/۱۰ / ۲۱(پیوست شماره ۳) درخواست تسریع در ارسال مدارک مذکور را نمود که بازهم پاسخی در این خصوص داده نشد.
تا اینکه در جلسه مورخ ۱۳۹۴/۱۰ / ۲۹ دیوان محاسبات کشور که باحضور جناب آقای سید مهدی حسینی رییس کمیته بازنگری قرادادهای نفتی برگزار شد، معاون وقت زیربنایی و امور تولیدی مرکز درخواست خود را به ایشان اعلام و از عدم ارسال مدارک مذکور به مرکز پژوهش‌های مجلس گلایه کرد که پیرو آن حسینی در تاریخ ۱۳۹۴/۱۱ / ۴(پیوست شماره ۴) متن انگلیسی پیش نویس قراردادهای جدید را با بخشی از اسناد مورد نظر و ۴۸ جلد کتاب اسناد و مدارک پشتیبان آن برای مرکز ارسال کرده است.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی پس از دریافت اسناد و مدارک مورد اشاره، بلافاصله و با تسریع با تشکیل کارگروهی متشکل از معاونت زیربنایی و امور تولیدی و معاونت حقوقی و سیاسی و معاونت اقتصادی مرکز و با دعوت از افراد متخصص خارج از مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، بررسی اولیه اسناد مذکور را در دستور کار قرار داد.

در فرایند بررسی و رجوع به متن پیش‌نویس الگوی قرارداد‌های جدید نفتی در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، ملاحظه شد که در فهرست اول و در تمامی قسمت‌های متن پیش‌نویس، حجم زیادی از امور اجرایی قرارداد به پیوست‌هایی ارجاع شده است که این پیوست‌ها همراه با مدارک ارسال نشده بود و لذا در تاریخ ۲۰/۱۱ / ۱۳۹۴(پیوست شماره ۵) طی نامه‌ای از معاونت محترم امور حقوقی و مجلس وزارت نفت درخواست ارسال پیوست‌های مذکور شد که معلوم شد هنوز پیوست های بیست گانه‌ای که در پیش نویس الگو به آنها ارجاع داده شده تهیه نشده و وزارت نفت همان زمان شروع به تهیه پیوست‌ها نموده است که با وجود پیگری‌های بعمل آمده و اعلام تهیه ۷ پیوست تا روزهای پایانی سال ۱۳۹۴، تاکنون هیچ یک از پیوست ها به مرکز ارسال نشده است.

این موضوع با پیگیری دفتر ریاست مجلس و پیگیری مکرر ریاست مرکز پژوهش‌های مجلس از مجموعه مرکز ادامه داشت و جلالی در این‌باره دستور داد تا گزارشی از روند انجام کار خدمت ریاست مجلس شورای اسلامی اعلام شود که براین اساس در تاریخ ۲۵/۱ / ۱۳۹۵ طی نامه‌ای(پیوست شماه ۶) مراتب به او گزارش شد و ریاست مجلس هم در تاریخ ۱۱/۲ / ۱۳۹۵(پیوست شماره ۷) دستور داد مرکز پس از اخذ پیوست ها، با هماهنگی اسماعیلی و با حضور حقوقدانان و اقتصاددانان آشنا به حوزه اقتصاد نفت و به همراه هیات تطبیق مصوبات دولت، ضمن بررسی دقیق این موضوع نتیجه بررسی را به ریاست مجلس اعلام کنند.

براساس این گزارش، نمایندگان مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در اکثر جلساتی که درباره بررسی موضوع قراردادهای جدید نفتی در دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف تشکیل شده به منظور هم‌فکری و تکمیل اطلاعات جهت تهیه و تدوین گزارشی کارشناسی جامعی در این خصوص حضور داشته ولی بدیهی است که بررسی کامل موضوع زمانی میسر خواهد شد که مدارک و اسناد مورد نیاز به طور کامل در اختیار باشد.

به گزارش خبرگزاری موج و با استناد به مدارک منتشر شده بوسیله مرکز پژوهش‌ها مشخص می‌شود وزارت نفت در بررسی قراردادهای نفتی همکاری نکرده است و یکی از مواردی که در جلسه غیرعلنی فردا به آن پرداخته می‌شود همین موضوع است.

اما تعداد زیادی از نمایندگان مجلس خواستار برگزاری جلسه‌علنی درباره قراردادهای نفتی شدند، همچنین احمد توکلی نماینده مجلس نهم طی نامه‌ای سرگشاده به لاریجانی هشدار داد.

در قسمتی از نامه این نماینده مجلس آمده است: روز یکشنبه هم قرار است در جلسه غیرعلنی غیررسمی مجلس، آقای مهندس زنگنه برای نمایندگان صحبت کنند. این موضوع بسیار مهمتر از آن است که جلسه غیررسمی برای آن گرفته شود. جلسه را علنی و رسمی کنید. از کودتای ۲۸ مرداد عبرت بگیرید. آگاه باشید! این موضوع با سرنوشت یکایک ایرانیان برای نیم قرن آینده و شاید هم بیشتر پیوند خورده است! برادرانه به نمایندگان محترم مجلس هشدار می‌دهم نگذارند چنین امر خطیری پنهان از مردم رقم بخورد.

اما بهروز نعمتی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج، با بیان برخی درخواست‌ها مبنی بر برگزاری علنی جلسه بررسی قراردادهای نفتی با حضور وزیر نفت گفت: بعید است که امروز هیئت رییسه نشستی را برای تغییر جلسه‌ غیرعلنی فردا تشکیل دهد.

در جلسه فردا محسن اسماعیلی عضو حقوقدان شورای نگهبان و رییس هیات بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین مجلس و بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت گزارشی درباره الگوی جدید قراردادهای نفتی به وکلای ملت ارائه می دهند.

حال باید دید، نتیجه این جلسه غیرعلنی به کجا میرسد و آیا راه را برای استیضاح زنگنه هموار می‌کند یا نمایندگان از سخنان وی قانع می‌شوند؟

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه