English

ابهامات تعاونی مسکن بصیرت آفاق قم؛

بصیرت آفاق قم؛ یک شرکت با هزاران ابهام / چگونه یک تعاونی به راحتی حقوق مردم را پایمال می‌کند؟

در دومین گزارش از تعاونی بصیرت آفاق قم به ابهامات این شرکت پیرامون اعضای هیئت مدیره و بازرس ویژه آن می‌پردازیم.

بصیرت آفاق قم؛ یک شرکت با هزاران ابهام / چگونه یک تعاونی به راحتی حقوق مردم را پایمال می‌کند؟

به گزارش خبرگزاری موج ، شرکت تعاونی مسکن بصیرت آفاق قم تحت مدیریت موسسه بصیرت قم ( تحت‌نظر سازمان تبلیغات اسلامی که بنا به دلائلی از ادامه فعالیت این موسسه توسط مدیران وقت آن که در واقع همان اعضای هیئت مدیره شرکت تعاونی هم بودند، توسط ریاست فعلی سازمان تبلیغات اسلامی جلوگیری و این افراد برکنار شدند) قرار دارد. این تعاونی در اوائل دهه ۹۰ اقدام به راه اندازی یک پروژه ساختمانی کرد. جالب است که بنابه دلائلی از ادامه فعالیت موسسه بصیرت، به وسیله مدیران وقت موسسه که در واقع همان اعضای هیئت مدیره شرکت .تعاونی هم بودند، توسط ریاست فعلی سازمان تبلیغات اسلامی جلوگیری و این افراد برکنار شدند

در گزارش قبلی به برخی ابهامات مربوط به شرکت تعاونی مسکن بصیرت آفاق قم در نحوه فعالیت این شرکت و همچنین پرسش درباره علت عدم پیگیری این مسائل توسط اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی قم پرداختیم. در قسمت دوم این گزارش، قصد داریم به تشریح بخشی دیگر از ابهامات این مجموعه که درهم‌تنیده با مجتمع گردشگری زیتون قم و موسسه بصیرت بوده و منجر به ضایع شدن حقوق ذی‌نفعان گردیده است، بپردازیم.
 


ابهام در چگونگی پذیرش اعضای هیئت مدیره توسط اداره کل تعاون قم
 

براساس سند موجود درباره اعضای هیئت مدیره این شرکت که در تاریخ  ۱۳۹۲/۹/۶در روزنامه رسمی ثبت شده است، ۷ نفر به عنوان اعضای اصلی هیئت مدیره و ۲ نفر به عنوان اعضای علی‌البدل آن انتخاب شده‌اند. بر اساس بررسی‌های موجود، از ۷ نفر عضو اصلی هیئت مدیره ۶ نفر روحانی بوده و ۱ نفر غیر طلبه می‌باشد.

نکته عجیب آن است که این افراد سال‌ها قبل واحد‌های مسکونی در حال احداث خود را به فروش رسانده بودند که براساس تبصره ۲ ماده ۲۳ آئین‌نامه اجرایی اساسنامه شرکت‌های تعاونی مسکن، عضویت آن‌ها لغو شده و اساساً ادامه فعالیت آنان به عنوان اعضای هیئت مدیره غیرقانونی بوده است و در حالیکه این مورد به اطلاع اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی قم رسید، اما مدیران آن با توجیهات عجیب، از پیگیری این مساله و دفاع از حقوق مالکین و ذی‌نفعان و اعضای این شرکت خودداری کردند و حتی مجوز برگزاری مجدد یک مجمع عمومی را دادند که در آن حواشی بسیاری ایجاد شد و این افراد علی رغم ابهامات فراوان اقدام به راه اندازی پروژه‌های دیگر کردند!
 

نحوه دریافت حقوق و مزایا
 

براساس تبصره ۳ بند ۳ ماده ۲۱ اساس نامه‌های شرکت‌های تعاونی مسکن "اعضای هیئت مدیره تنها با تصویب مجمع عمومی می‌توانند حقوق و مزایا دریافت نمایند. اما در ادامه‌ی اقدامات عجیب مدیران این شرکت، درحالیکه این افراد از ابتدا اعلام کرده بودند به دلیل فعالیت در موسسه فرهنگی بصیرت نور آفاق قم تحت‌نظر سازمان تبلیغات اسلامی حقوقی دریافت نخواهند کرد،اما پس از مدتی فرد دیگری بدون طی مراحل قانونی، جایگزین مدیرعامل شده و تمام اسناد مربوطه و پیگیری امور را در غیاب مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره بر عهده گرفته و حتی با افتتاح حساب شخصی، اعضا را ملزم به واریز مبالغ اعلامی به حساب شخصی خود می‌کرد!. در ادامه نمونه امضای اسناد مختلف این تعاونی را می‌بینیم که توسط دو امضای متفاوت، انجام شده است.

 

آگهی

 

از طرفی همزمان با پیش برد این پروژه مسکونی، اعضای اصلی تعاونی بصیرت افاق در مجتمع گردشگری زیتون (واقع در کیلومتر ۱۷ جاده قم_تهران) نیز مشغول به کار شدند و در حالیکه براساس اساسنامه‌های شرکت‌های تعاونی مسکن "جلسات هیات مدیره هر دو هفته یکبار می‌بایستی برگزار شده و تصمیمات آن در دفتری به نام دفتر صورتجلسات هیات مدیره ثبت می‌گشت، اما بر اساس گزارش کارشناس اداره کل تعاون قم تنها هفت جلسه در سال 92، 3 جلسه در سال‌های 93 و 98 و 99 برگزار شده وسندی مبنی بر جلسات اعضای هیئت مدیره طی سال‌‎های 1394 تا 1397 دریافت نشده است.

 

اما پس از شروع اعتراضات از سوی مردم نسبت به عدم تحویل واحدهای مسکونی خود، اداره کل تعاون و کار استان قم به پای کار می‌آید و با قرار دادن دو کارشناس به بررسی امورات و جلسات اعضای هیئت مدیره این شرکت می‌پردازد. طبق نظرات این دو کارشناس تنها ۷ جلسه در سال ۱۳۹۲، ۳ جلسه در سال‌های ۱۳۹۳، ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ برگزار شده و سندی مبنی بر جلسات اعضای هیئت مدیره طی سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۷ دریافت نشده است. اما نکته عجیب‌تر آنکه به دلیل شراکت اعضای هیئت مدیره در پروژه‌های اقتصادی دیگر و برای استفاده از این مجموعه برای مقاصدی غیر از منافع مالکان پروژه مسکونی،  برگزاری جلسات به دیگر اعضای علی‌البدل هیئت مدیره که اتفاقا از افراد موردتایید بیشتر مالکان بوده، داده نشده تا بتوانند به اقدامات خود و منافع دیپر اعضا ادامه دهند. آن‌ها برای تحت فشار گذاشتن اعضا برای عدم پیگیری اقدامات ابهام برانگیزشان، ادعاهای عجیبی درباره میزان حقوق خود مطرح کرده‌اند. درحالی که بر اساس قانون، حقوق مدیر عامل و اعضای هیئت مدیره باید به تصویب اعضا برسد و به دلیل فقدان این مصوبه این افراد در جلسات مختلف تا ۲۰ درصد هزینه ساخت پروژه به عنوان حقوق خود را مطالبه کردند.

آگهی

 

بازرس شرکت یا همکار تخلفات اعضای هیئت مدیره؟


براساس تبصره ماده ۲۱ فصل پنجم آئین نامه اجرائی شرکت تعاونی مسکن "بازرس یا بازرسان تعاونی بر حسب وظیفه نظارتی که بر عهده دارند، نمی‌توانند در هیچ یک از معاملات و قرارداد‌ها بطور مستقیم یا غیر مستقیم شرکت داشته باشند، اما متاسفانه بازرس این شرکت که وظیفه پیگیری تخلفات و عدم ایفای تعهدات توسط اعضای هیئت مدیره را دارد، خود به عنوان عضوی از این گروه تبدیل شد و نه تنها شکایات و اعتراضات مستمر اعضا را پیگیری نکرده بلکه به نحوی موجب پایمال شدن حقوق آن‌ها هم شده است! وی نه تنها هیچگاه مسائل مربوط به محاسبات مالی و انطباق فعالیت هییت مدیره با قوانین مربوطه و رسیدگی به شکایات اعضا را پیگیری نکرده است، بلکه برخلاف تبصره ماده ۲۱ فصل پنجم آئین نامه اجرائی شرکت تعاونی مسکن در قدم اول زمین خریداری شده را به نام خود زده و در ادامه با ادعای پرداخت سود به شرکت تعاونی برای هزینه در پروژه مجتمع مسکونی، مدعی انعقاد قرارداد با مدیرعامل شرکت برای ترهین سند زمین گردیده است و این درحالی بوده که مالکین و ذی نفعان از آن هیچ اطلاعی نداشتند.

آگهی

 

یعنی برخلاف نص صریح تبصره ماده ۲۱ فصل پنجم آئین نامه اجرائی تبصره ۳ ماده ۳ اساسنامه شرکت تعاونی مسکن، بازرس شرکت در قدم اول زمین خریداری شده را به نام خود زده و در ادامه بدون اطلاع اعضا و مالکین پروژه، سند زمین را برای اخذ وام جهت استفاده در پروژه مجتمع گردشگری زیتون (که ارتباطی با پروژه مسکونی ندارد) از بانک‌های مختلف در رهن بانک قرار داد!

 

پس از اطلاع اعضا و مالکان از این اقدام بازرس، وی به همراه مدیرعامل شرکا مدعی پرداخت سود سند ترهینی به اعضا شدند که درباره نوع پرداخت و نحوه هزینه‌کرد هم هیچگونه سندی به اعضا ارائه نگردید و تنها در یک جدول اعلامی مدعی محاسبه این سود، در پروژه گردیدند!

آگهی

 

بررسی اطلاعات رسیده درباره بازرس این شرکت نیز جالب است. این فرد که دارای تحصیلات حوزوی بوده و در یکی از مدارس تحت مدیریت حوزه علمیه قم تا مقطعی به تحصیل مشغول بوده است،حدود ۱۰ سال قبل اقدام به دریافت پول به همراه چند نفر دیگر که همه از مدیران موسسه بصیرت قم بودند به بهانه سرمایه‌گذاری از مردم کردند تا در طول ۳ سال به آنان سود پرداخت کند اما نه تنها موفقیتی در این مساله نداشت و تا الان هیچ گونه سودی به ذی نفعان پرداخت نکرده است. بلکه با بی‌اعتنایی به قوانین و وظیفه شرعی و قانونی خود برای دفاع از حقوق اعضا و ذی‌نفعان این شرکت، عملا به بازوی اعضای هیئت مدیره در اجحاف به ده‌ها خانواده تبدیل گردید! درحالی‌که ده‌ها مورد تخلف محرز توسط اعضای هییت مدیره صورت گرفته است، وی در کمال تعجب نه تنها به تایید اقدامات آنان پرداخته بلکه عملکرد آنان را نیز ستایش کرده است!

 

آگهی

 

با بررسی اقدامات این فرد میتوان به راحتی متوجه شد که چگونه از حقوق اعضای هیئت‌ مدیره دفاع کرده است به نحوی که اقدام به ارائه گزارش خلاف واقع به مجمع عمومی دیگری که هیچ اطلاعی از اقدامات صورت گرفته نداشته‌اند کرده است!

آگهی

 

 این گزارش خلاف واقع در حالی از سوی بازرس و هیئت مدیره صورت گرفته است که براساس قانون، این اقدام مجرمانه و قابلیت تحت تعقیب کیفری قرار گرفتن دارد و طبق نص قانون هریک از اعضای هیات مدیره، بازرسان و مدیر عامل به مجمع عمومی گزارش خلاف واقع بدهد، به حبس تادیبی از سه ماه تا شش ماه یا جزای نقدی از ده هزار ریال تا یکصد هزار ریال و یا به هر دو مجازات محکوم خواهد شد. در گزارشات بعدی از پرونده بصیرت آفاق قم، به دیگر ابهامات این تعاونی خواهیم پرداخت.

 

آگهی

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

وب گردی