English

جوابیه شرکت کارینا به خبرگزاری موج؛

کارینا از هرگونه شفاف‌ سازی درباره فعالیت‌ های خود در حوزه ارزش‌ افزوده فروگذار نخواهد بود!

شرکت کارینا تحت نام شرکت راهکارهای همراه کارینا ثبت شده است و گاهی درمکاتبات کارینا نامبرده می شود، نه شرکت سرویس ارزش افزوده کارینا و فعالیت‌های این شرکت به صورت شفاف در وب‌سایت این شرکت در دسترس عموم قرار دارد.

کارینا از هرگونه شفاف‌ سازی درباره فعالیت‌ های خود در حوزه ارزش‌ افزوده فروگذار نخواهد بود!

پیرو انتشار مطلبی در تاریخ 7 مهر ماه سال 98 با عنوان "خدمات ارزش افزوده دیواری کوتاه برای حاشا" با کد خبر ۲۹۸۷۶۶ در خبرگزاری وزین موج درباره سرویس‌ های بازی تل و موبازی، جوابیه ای برای این خبرگزاری ارسال شد که در ادامه می خوانید:

ورود خبرگزاری موج به نقد حوزه سرویس‌های ارزش افزوده، پس از شروع اقدامات جدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و عدم توجه بسیاری از اصحاب رسانه، هرچند خیلی دیر اما می‌تواند بیان‌کننده وظیفه مسئولیت‌پذیری ذاتی رسانه در نظارت و حفاظت از حقوق عامه باشد که قطعا منشا خیر خواهد بود و مورد استقبال شرکت راهکارهای همراه کارینا نیز است. 

لذا در پاسخ به بخشی از گزارش "خدمات ارزش افزوده  دیواری کوتاه برای حاشا" به جهت رفع خطاهای ناخواسته نگارنده گزارش مذکور و شفافیت و ابهام زدایی از مطالب منتسب به این شرکت و همچنین  پیشگیری از انحراف احتمالی در مسیر نقد و رد هرگونه شبهه احتمالی در عملکرد آن خبرگزاری مبنی بر موج‌سواری بر موج‌های بلند تازه رویت شده ارزش افزوده یا پیشگیری از احتمال گزارش نویسی براساس منافعی خاص و مهتر از همه اطمینان از دفاع از حقوق عامه و نه خاصه در حوزه خدمات ارزش افزوده  موارد زیر قابل ذکر است:

1- بر خلاف مطلب مندرج در لید گزارش آن خبرگزاری محترم مبنی بر "شرکت سرویس ارزش افزوده کارینا در جوابیه ای درباره خالی شدن جیب مردم با فعالیت پیامکی ضمن رد این موضوع بر مفید بودن محتوا پیامک‌هایش تاکید داشته، درحالیکه این شرکت در سرویس‌هایی با نام بازی تل و موبازی همان روش قرعه کشی و گرفتن هزینه روزانه 500 تومانی را دنبال می‌کند." لازم به ذکر است که شخصیت حقوقی این شرکت تحت نام شرکت راهکارهای همراه کارینا ثبت شده است و گاهی درمکاتبات کارینا نامبرده می شود، نه شرکت  سرویس ارزش افزوده کارینا و فعالیت‌های این شرکت به صورت شفاف در وب‌سایت این شرکت در دسترس عموم قرار دارد.

• این شرکت در مقامی نیست که موضوع ادعایی خبرگزاری موج مبنی بر خالی شدن جیب مردم با فعالیت های پیامکی را رد یا تایید کند بلکه صرفا پاسخگویی به مطالبی را مدنظر داشته و دارد که از آن مطلع است و همانطور که در جوابیه پیشین این شرکت نیز آمده است، شرکت راهکارهای همراه کارینا از اقدامات اخیر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به عنوان نهاد دولتی و حاکمیتی بالادستی صنعت ارتباطات کشور به منظور نظارت، ساماندهی و حتی پایان وس حمایت کرده و از هر فرایندی که تسهیل و شفاف کند تا کاربر از سرویسی به درخواست خودش استفاده کند، استقبال می کند و آن را منشا کوتاهی احتمالی دست عده‌ای سودجو می‌داند و برخلاف گزارش آن خبرگزاری،  تمیز دادن سره از ناسره حوزه ارزش افزوده علاوه‌بر اینکه نیاز به تخصص و آگاهی از اطلاعات درون سازمانی دارد، به داوری تیزبین و منصف نیز نیاز دارد.

• در مورد مفید بودن محتوای پیامک‌های این شرکت، صرفا به نمونه‌ای که سنجش و ارزش‌گذاری آن برای آن رسانه سهل‌تر است، خاطرنشان می‌شود راه‌اندازی خدماتی پیامکی از جمله "سامانه مدیریت اخبار پیامکی ساپک" کارینا در دوره‌ای که پیام‌رسان های اینترنتی گستردگی امروز را نداشتند و رسانه‌ها مثل همیشه با محدودیت منابع مالی مواجه بودند، به رسانه‌ها این امکان را می‌داد تا به صورت رایگان و بدون پرداخت هزینه پیامک و بهره‌مندی ایشان از زیرساختی تحت وب و آنلاین که توسط جوانان و متخصصان داخلی تولید و راه‌اندازی شده بود، سرخط اخبار فوری و مهم خود را در سریع‌ترین زمان ممکن با حجم انبوه و با هزینه درخواست‌کننده خبر، منتشر کنند. آیا به نظر آن خبرگزاری محترم محتوای رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها محتوای مفید نیست؟ یا در آن زمان نبوده است؟ در این صورت آیا بهره‌مندی و استفاده خبرگزاری موج از وس با ارسال Ozv MOJ و پرداخت هزینه 350 ریال توسط مشترکین، نه دارای محتوای مفید بوده است و نه خدمتی ارزشمند به خبرگزاری‌ها و خبرخوان‌ها یا مشترکین تلفن همراه؟! لازم به یادآوری است که به نظر نمی‌رسد عدم ادامه استفاده از وس توسط خبرگزاری موج به دلیل ادعای واهی دست در جیب مردم بودن Ozv MOJ بوده است بلکه درخواست سهم بیشتر از درآمد وس بود که شاید باتوجه به هزینه‌های تولید محتوا در خبرگزاری‌ها درخواستی به جا بود و این ایراد همچنان به حوزه ارزش افزوده وارد است. بنابراین ممکن است آدرس را اشتباه گرفته‌اید یا اشتباه داده‌اند. کارینا مقصد ایشان یا شما نیست بلکه حامی و پشتیبان صاحبان محتوای فارسی و ایرانی است. بنابراین در راستای شفافیت و برای خودداری از تکرار مطالب درج شده در جوابیه قبلی و کثرت منابع محتوایی، برای اطلاع از محتوای مفید این شرکت می‌توانید به وب‌سایت رسمی این شرکت به آدرس www.karinaco.com بخش همکاران تجاری مراجعه و مهمترین تامین کنندگان و تولیدکنندگان محتوای کارینا را مشاهده کنید.

• در مورد  آن بخش از گزارش که ادعا شده است "سرویس‌هایی با نام بازی‌تل و موبازی همان روش قرعه‌کشی و گرفتن هزینه روزانه 500 تومانی را دنبال می‌کنند" به صورت مختصر اعلام می‌شود که سرویس بازی‌تل به سفارش شرکت ثالثی برای بررسی و ارزیابی یک سامانه بازی راه‌اندازی شد اما هیچ‌گاه تجاری نشده و مورد استفاده قرار نگرفته است. بنابراین باتوجه به تجاری نشدن این سرویس، حق اشتراکی بابت آن نیز از مشترکی کسر نشده است.

• در خصوص سرویس موبازی که از پلتفرم‌های تولید شده این شرکت در حوزه  بازی و سرگرمی است نیز توجه داشته باشید که موبازی یک سرویس وس نیست بلکه نخستین مرکز بازی و شبکه اجتماعی بازی‌های موبایلی است که توسط متخصصان داخلی تولید و راه‌اندازی شده، مورد تایید بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای است، دارای مجوز از مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد  بوده و از نماد الکترونیکی نیز برخوردار است.

موبازی برای ایجاد تنوع در روش‌های پرداخت درون برنامه خود علاوه بر پرداخت موبایلی و اینترنتی شبکه بانکی از امکان پرداخت موبایلی اپراتورهای داخلی نیز بهره‌برداری کرده است و دراین چارچوب به اپراتورهای تلفن همراه به عنوان یک پلتفرم بازی ارائه شد و مورد استقبال نیز قرار گرفت. همچنین اعطای جایزه  به افرادی که در لیگ‌های بازی شرکت کرده و امتیاز کسب کرده‌اند، در حوزه بازی و سرگرمی نمی‌تواند موجب نفی کاربردی و ارزشمند بودن پلتفرم موبازی شود. همانطور که در سایت موبازی نیز مشاهده می‌شود، این سامانه برای همکاری با تولیدکنندگان بازی‌های داخلی و خارجی قابلیت یکپارچه‌سازی و مشارکت را مهیا کرده و نام بازی‌های ایرانی تولید این شرکت نیز در آن به وضوح در دسترس است. ضمن اینکه تمامی بازی‌های دارای لیگ در موبازی با رعایت حق مالکیت معنوی و پرداخت حقوق آنها انجام شده است.

موبازی نخستین عرضه‌کننده بازی‌های سه بعدی مجازی به صورت آزمایشی نیز بوده است که جمیع این موارد دلیل اصلی محتوای مفید آن در حوزه سرگرمی است؛ مگر اینکه به زعم آن خبرگزاری بازی و شبکه اجتماعی بازی بی‌ارزش و بی‌محتواست یا نگارنده محترم گزارش منبع آگاه و مطلع‌تری از نهادها و سازمان‌های ذی‌صلاح در حوزه سرگرمی است!

2-   در پاسخ به این بخش از گزارش "حال آنکه در گزارش مورد نظر شرکت کارینا هیچگونه صحبتی از مستقل یا وابسته بودن، مجوز داشتن یا نداشتن، نوع فعالیت این شرکت و.... اشاره‌ای نشده و در تنظیم جوابیه باید دقت عمل بیشتری انجام می‌شد. زیرا در گزارش مذکور خبرگزاری موج تنها شرکت‌هایی که در زمینه خدمات ارزش افزوده با ایرانسل همکاری دارند را معرفی کرده و هیچگونه اظهارنظری در سایر زمینه‌های اعلامی کارینا انجام نداده است که شاید بررسی این زوایا بتواند کمک بیشتری به مشتریان اپراتور ایرانسل کند." به اطلاع می‌رساند همانطور که اظهار داشته‌اید "در تنظیم جوابیه باید دقت عمل بیشتری انجام می‌شد"، این مطلب برای نگارنده مصداق دارد لذا توجه آن خبرگزاری را به  گزارش خود تحت عنوان  "درآمدهای ایرانسل از کجاست؟/دست ارزش افزوده چطور آرام در جیب مخاطب می رود"  معطوف می نماییم، که در مورد این شرکت به صراحت نوشته اید "این شرکت (کارینا) توانست با حمایت و پشتیبانی ایرانسل، سرویس های پیامکی، آهنگ های پیشواز، سرویس های پیشخوان، نرم افزارهای کاربردی موبایل و سرویس های مبتنی بر موقعیت را به کاربران ایرانسل ارائه کند" شاید کلمات «حمایت و پشتیبانی ایرانسل» برای نگارنده آن گزارش به معنی هیچگونه اظهارنظر در مورد مستقل و وابسته بودن این شرکت نیست! ناگفته نیز نماند که نه تنها بخشی از گزارش اشاره شده، مربوط به یکی از سایت‌های معتبر حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در سال 92 است که عینا کپی‌برداری شده بلکه تلاشی برای به روز کردن آن از سوی نگارنده نیز صورت نگرفته است. ضمن اینکه اتهامات درج شده در ابتدای گزارش مشخصا به طور مستقیم شرکت‌های نام برده شده را هدف قرار داده است. لذا توجه آن خبرگزاری را به دقت بیشتر در تهیه گزارش و پاسخ به جوابیه جلب می‌کنیم تا از ایجاد تشویش و شبهه در افکارعمومی خواسته یا ناخواسته و انتساب موهومات پیشگیری شود.

3-       در مورد آن بخش از گزارش که ادعا کرده‌اید "این شرکت (کارینا) دقیقا همان خدمات ارزش افزوده‌ای را ارائه می‌دهد که شرکت‌های دیگر عرضه می‌کنند"، نتیجه‌گیری انجام شده مبنی بر یکسان بودن خدمات این شرکت با سایر شرکت‌ها آن هم  براساس موهومات یا شاید سوء برداشت‌ها مجددا دلیلی است برغیرمتخصص بودن نگارنده در امری تخصصی جهت مقایسه و ارزیابی خدمات مختلفی که توسط شرکت‌های متعدد این بازار عرضه می‌شوند. این درحالی است که درخصوص خدمات ارزش افزوده، حسین فلاح جوشقانی، معاون محترم وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات اعلام کرده است «براساس برآوردهای ما بیش از ۹۰ درصد بستر وس، بستر سوءاستفاده است» و همانطور که مکررا اعلام شد، تمیز سره از ناسره در این آشفته بازار می‌بایست توسط خبرگان و با چشمان پاک و تیزبین انجام شود و استدلال نگارنده مانند این است که گفته شود تمامی رسانه‌ها به صرف آنکه همگی یک وب‌سایت دارند و همگی خبر منتشر می‌کنند و آن را از طریق www به مخاطب عرضه می‌کنند، یکسان بوده و دقیقا همان کاری را می‌کنند که سایر رسانه‌ها انجام می‌دهند درصورتی‌که ممکن است برخی رسانه‌ها آلوده به ویروس یا بدافزار باشند یا محتوای بی‌ارزش غیررسانه‌ای عرضه کنند که از نگاه متخصصین امر در چارچوب تعریف رسانه قرار نگیرند.

4-       باتوجه به اینکه گفته شده است "این شرکت با وجود همه خلاء‌هایی که در زمینه ارزش افزوده دارد" بدیهی است که شرکت راهکارهای همراه کارینا از کمبود و خطا مستثنا نیست اما همواره خوداصلاحی و توسعه در دستور کار این شرکت است و همانطور که در بالا اشاره شد، مواردی که در گزارش آمده است هیچکدام خطا یا خلا این شرکت نیستند بلکه نشات گرفته از تعجیل یا شاید عدم آگاهی کافی نگارنده گزارش از فضای حاکم در این بخش است.

5-       در پاسخ به این سوال درست آن رسانه که پرسیده‌اید "حال نکته اینجاست آیا این شرکت در خدمات ارزش افزوده نظر مخاطبان را لحاظ کرده است که مدعی کسب رضایت از کاربران است؟ چرا این شرکت درباره محتوایی که در بسته‌های خود ارائه می‌کند به روشنی در سایت خود اطلاع‌رسانی نکرده است؟" به اطلاع می‌رساند تخصیص شماره تلفن مستقیم پشتیبانی، درج نام این شرکت در تمام خدمات پیامکی، وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های متعلق به این شرکت و همچنین وجود صندوق ارسال پیشنهاد و انتقاد در اپلیکیشن ها نشان از تعهد این شرکت به ارتباط مستقیم با مشترکین یا استفاده‌کنندگان از خدماتش دارد. در همین ارتباط اسکرین‌شات‌های ارائه شده توسط آن خبرگزاری از پیامک‌های پیش از عضویت، پس ازعضویت، وجود نام این شرکت در سامانه مورد بررسی آن خبرگزاری، امکان تماس با بخش‌های مرتبط به صورت تلفنی و آنلاین نیز موید این مطلب است که کارینا زمینه تسهیل برقراری ارتباط با مخاطب را فراهم کرده است. ضمنا همانطور که قبلا نیز تصریح شد، خدمات و محتواهای این شرکت عموما توسط شرکت‌ها و افراد حقوقی موجه و صاحب اعتبار تهیه و عرضه شده‌اند یا از منابعی انتخاب شده‌اند که از اقبال عمومی برخوردار بوده‌اند. لازم به ذکر است که تمامی خدمات محتوایی کارینا براساس بازخورد دریافتی از مشترکین و سایر فعالان زنجیره ارزش افزوده به صورت دوره‌ای و در بازه‌های زمانی کوتاه مدت اصلاح و به روز می‌شوند و براساس روال و فرایند هر اپراتور پس از دریافت تایید مجدد از سازمان‌ها و افراد ذی‌صلاح و ناظراز جمله وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات اسلامی ، تجمیع‌کنندگان و اپراتورهای تلفن همراه بارگذاری و عرضه می‌شوند.

در انتها لازم به ذکر است که برای تهیه گزارش درباره موضوع حساس و مورد توجه عموم جامعه به خدمات ارزش افزوده:

•        می‌بایست اظهارنظرهای صورت گرفته توسط کارشناس خبره، بدون هیجان زدگی و شتاب و براساس مستندات روشن و شفاف به نگارش درآید تا از تشکیک و تشویش ذهن خواننده و هتک حیثیت و اعتبار شرکت‌ها پیشگیری‌شود.

•        این شرکت آمادگی دارد با هدف شفاف‌سازی و تهیه گزارشی مستدل در زمینه‌های مرتبط با خود تعاملات و مکاتبات مقتضی را برای نگارنده انجام دهد تا از هرگونه سوءبرداشت یا انتشار مطلب کذب پیشگیری شود.

•        برای تهیه گزارشی با موضوع خدمات ارزش افزوده می‌بایست مستقلا و به دور از هرگونه وابستگی ذهنی اقدام به تهیه گزارش شود و از انتخاب گزینشی و چشم‌پوشی از وضوحات خودداری شود. لذا پیشنهاد می‌شود با دقت و توجه بیشتری به لیست تامین‌کنندگان محتوا و خدمات اپراتورها به منظور بررسی دقیق‌تر این بازار مراجعه شود.

مجدد خاطرنشان می‌شود که شرکت راهکارهای همراه کارینا حمایت همه جانبه خود را از اقدامات دقیق و موشکافانه وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات از وضعیت بازار خدمت ارزش افزوده و رعایت حق‌الناس اعلام می‌دارد و از هرگونه همکاری و شفاف‌سازی فعالیت‌های خود در این حوزه فروگذار نخواهد بود.

در پایان تاکید می‌شود درصورت استمرار و تکرار موهومات انتسابی به این شرکت، کارینا کلیه حقوق خود را برای دفاع در محاکم قضایی محفوظ می‌دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه