English

مرگ و میر در سرطان‌ها به ازای تاخیر چهارهفته‌ای شناسایی

کارشناس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان گفت: نتایج مطالعات در بیشتر سرطان‌ها نشان می‌دهد به ازای چهار هفته تاخیر در شناسایی و شروع درمان، در مورد درمان‌های جراحی و کمکی (شیمی درمانی و رادیوتراپی)،میزان مرگ و میر بیماران حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش می‌یابد.

مرگ و میر در سرطان‌ها به ازای تاخیر چهارهفته‌ای شناسایی
به گزارش خبرگزاری موج خوزستان

، زهرا عفراوی کارشناس گروه پیشگیری و مبارزه با  بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت بیان کرد: .به عنوان مثال در مورد سرطانی مانند سینه به ازای هر هزار بیمار تاخیر چهار هفته‌ای ۱۰ مورد، هشت هفته‌ای ۲۰ مورد و ۱۲ هفته‌ای ۳۰ مورد به مرگ و میر اضافه می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه بیش از ۴۰ درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند افزود: حدودیک سوم مرگ و میرهای ناشی از سرطان به دلیل مصرف دخانیات، شاخص توده بدنی بالا، مصرف الکل، مصرف کم میوه و سبزیجات و نداشتن فعالیت بدنی است.

عفراوی ادامه داد: طبق آخرین آمار استخراج شده از گزارش ثبت سرطان در سال ۹۷ (آخرین آمار تایید شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) موارد جدید سرطان در خوزستان ۶ هزار و ۹۳۲ نفر اعلام شده که سه هزار و ۴۷۷ نفر مرد و سه هزار و ۵۷۷ نفر زن هستند.

این کارشناس مرکز بهداشت خوزستان تصریح کرد: شایع‌ترین موارد سرطان به ترتیب سینه، پروستات، پوست، کولورکتال (روده) ،معده و مثانه به شمار می‌رود.

وی به "برنامه ملی مدیریت سرطان" ایران اشاره کرد و گفت: این برنامه با استفاده از تجربیات جهانی و نظرات متخصصان داخلی تدوین شده و در حال اجراست و از جمله ابعاد مهم آن به عنوان هدف مقرون‌تر و به صرفه‌تر، پیشگیری و تشخیص زودهنگام است.

عفراوی اظهار کرد: از چند سال گذشته این برنامه در نظام شبکه بهداشتی درمانی ایران آغاز شده و به تدریج در حال گسترش است.

کارشناس مرکز بهداشت خوزستان اضافه کرد: در حال حاضر برنامه تشخیص زودرس و غربالگری در تمام مراکز و پایگاه‌های خدمات جامع سلامت و خانه‌های بهداشت برای سرطان سینه(زنان ۶۹-۳۰سال) و در ۲ مرکز پایلوت برای سرطان روده بزرگ (۶۹-۵۰ سال)، توسط بهورز و مراقب سلامت و مامای مراکز انجام می‌شود.

بر اساس این گزارش پویش ملی سرطان (هفتم تا ۱۵ بهمن ماه) باشعار "من مسئولم ،برای پیشگیری از سرطان خودم ، خانواده ام و جامعه ام" در حال اجراست.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه