English

اسکندری عنوان کرد:

آغاز ساخت مرحله نخست پایانه صادراتی شلمچه

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند گفت: ساخت پایانه صادراتی اروند در شلمچه به عنوان پنجمین پایانه بزرگ جهان با وسعت ۶۰ هکتار در یک ماه آینده شروع می‌شود.

آغاز ساخت مرحله نخست پایانه صادراتی شلمچه

به گزارش خبرگزاری موج خوزستان، محمدرضا اسکندری روز سه‌شنبه در نشست خبری با خبرنگاران بیان کرد: احداث این پایانه در مرحله نخست، در سه مرحله و با سرمایه‌گذاری و مشارکت بخش خصوصی به میزان ۲۵ هزار میلیارد ریال در مدت چهار سال اجرا خواهد شد.

وی گفت: سرمایه گذار این طرح مذاکراتی با کشورهای مختلف برای صادرات کالاهای منطقه آزاد اروند نیز برای صادرات انجام داده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند بیان کرد: در این پایانه محصولات داخلی و خارجی عرضه خواهد شد و از تمام ظرفیت‌ ریلی، هوایی و دریایی منطقه برای صدور کالا به نقاط مختلف جهان استفاده خواهد شد.

وی، ساماندهی کالای حمل مسافر و ته لنجی را از دیگر اقدامات لازم در منطقه آزاد اروند بیان کرد و گفت: برای تسهیل و راه اندازی واردات کالای مسافر با پلیس کل کشور نشست داشتیم و قرار است گمرک جمهوری اسلامی در گیت‌های خروجی منطقه آزاد اروند مستقر شود لذا واردات در این منطقه قاچاق محسوب نمی‌شود.

اسکندری بیان کرد: از دبیر شورای عالی مناطق آزاد درخواست کردیم که مرز شلمچه به عنوان منطقه آزاد مشترک بین ایران و عراق مشخص شود و اگر این امر مورد قبول ۲ کشور قرار گیرد همه مسایل و مشکلات مرز شلمچه برطرف می‌شود.

وی ادامه داد: در صورت راه اندازی منطقه آزاد مشترک بین ایران و عراق، با توجه به توافقات انجام شده بین اتحادیه کشورهای عرب می‌توانیم به بازارهای منطقه نفوذ کنیم.

 

زیرساخت‌های درمان در منطقه آزاد اروند فراهم نشده است

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند گفت: با توجه به تردد گردشگران کشورهای همسایه از مرزهای زمینی و دریایی باید زیرساخت های درمانی در منطقه آزاد اروند فراهم شود.

اسکندری افزود:متاسفانه با تلاش موسسه‌های خیریه در شهرهای آبادان و خرمشهر برای راه اندازی مراکز درمانی در این شهر که گاهی خیران خارجی امکانات لازم را برای تامین و تجهیز این مراکز را تقبل می‌کنند مجوز لازم از سوی وزارتخانه بهداشت و درمان داده نمی‌شود.

وی ادامه داد: هم اکنون پرونده مرکز درمان شیمیایی برای بیماران سرطانی که قرار است از سوی یک موسسه در خرمشهر راه اندازی شود با وجود تامین دستگاه‌ها و تجهیزات مورد نیاز از سوی خیران خارجی، به کشور همسایه برگشت داده شده و اجازه ورود آن را ندادند مگر اینکه از این تجهیزات در تهران استفاده شود درحالی که خرمشهر نیاز مبرمی به این مرکز دارد.

 

احیای نخلستان‌های آبادان و خرمشهر در اولویت کاری منطقه آزاد اروند

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند گفت: احیای نخلستان‌های آبادان و خرمشهر از برنامه‌های مهم منطقه آزاد اروند در امسال است.

اسکندری ادامه داد: نخلداران موفق در منطقه را شناسایی کرده و کارگروهی تخصصی برای استفاده از ظرفیت‌های منطقه و جایگزین و تولید محصولات با توجه به شرایط خشکسالی و کم آبی توسعه روستایی و توانمندسازی کشاورزان و نخلداران آبادان و خرمشهر تشکیل شده است.

وی توانمندسازی و اشتغال خانگی روستایی را از دیگر اقدامات مهم منطقه آزاد اروند در آبادان و خرمشهر بیان کرد و افزود: به منظور ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی خانوار روستایی در بخش کشاورزی بنا داریم با فراهم کردن تسهیلات مورد نیاز در تولید محصولات کشاورزی در منطقه آزاد اروند درآمد روستاییان را افزایش دهیم.

 

وزارت راه وشهرسازی متولی احداث جاده خرمشهر - اهواز است

اسکندری درباره جاده خرمشهر - اهواز گفت: انعقاد تفاهمنامه سه جانبه بین منطقه آزاد اروند با وزارت راه و شهرسازی، و استانداری خوزستان در گذشته، برای احداث جاده خرمشهر - اهواز غیرقانونی و بدون پشتوانه مالی است.

وی با بیان اینکه احداث بزرگراه‌ها وظیفه ملی وزارت راه و شهرسازی است افزود: احداث جاده خرمشهر - اهواز یک طرح ملی است ضمن اینکه این جاده بین‌المللی است و محل تردد کاروان‌های راهیان نور، و کامیون ‌های ترانزیت کالا است لذا وزارت راه و شهرسازی باید این طرح را اجرا کند.

وی با بیان اینکه منطقه آزاد از بودجه ملی اعتبار نمی‌گیرد ادامه داد: درآمد این منطقه آزاد باید در راستای توسعه اقتصادی و زیرساخت های آبادان و خرمشهر هزینه شود.

اسکندری بیان کرد: انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با برخی از وزارتخانه‌ها برای اجرای طرح‌های ملی خلاف قانون است و امضای این گونه تفاهمنامه‌ها به معنای محروم کردن مردم از امتیازات اعتباری طرح‌های ملی است.

منطقه آزاد اروند با مساحت ۳۷ هزار و ۴۰۰ هکتار در شمال غربی خلیج فارس شامل شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر(جزیره مینو) است که در محل تلاقی دو رودخانه اروند و کارون واقع است. 
این منطقه در همجواری با کشورهای عراق و کویت با داشتن ظرفیت‌های مناسب نظیر حمل و نقل جاده‌ای، ریلی، دریایی و هوایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه