سرخط خبرها
  • چاقی کودکان و نوجوانان: تهدیدی خاموش برای سلامت نسل آینده
  • ثبت تردد ۶۰ هزار خودرو در آزادراه تهران ـ شمال
  • نایب قهرمانی تیم‌های ملی در جام هاکی روی یخ روسیه
  • پزشکیان شب عاشورا در حرم امام سخنرانی می‌کند
  • ترامپ مدعی شد بمباران مدرسه میناب و کشتار دانش‌آموزان کار ارتش آمریکا نبوده است
  • خلبان جنگنده آمریکایی: پهپادهای ایرانی با چینشی چون عروس دریایی و سفینه فضایی حرکت می‌کردند
  • شوک بزرگ برای جامعه اطلاعاتی آمریکا: خلبان جنگنده F-۱۵ ساقط شده در ایران برای اولین‌بار ازایران فاش کرد
  • تمهیدات حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای در مسیرها و میعادگاه‌های وداع با قائد شهید امت
  • موی‌تای قهرمانی جهان؛ دو فینالیست و ۶ برنز سهم ایران
  • تا رفع اختلالات بانکی با پول نقد به پمپ بنزین مراجعه کنید
  • نصب یکی از بزرگ‌ترین سکوهای نفتی در خلیج فارس
  • تأیید حکم ۴ سال حبس برای دو دوومیدانی‌کار ایرانی در کره جنوبی
  • ترامپ: دموکرات‌های احمق به داشتن سلاح هسته‌ای برای ایران رأی دادند
  • عصبانیت ترامپ از مصوبه سنا که اختیارات جنگی‌‌اش را مسدود کرد

ارمنستان به دنبال توافق هسته‌ای با آمریکا است

طبق گزارش منابع رسانه‌ای، ایروان، به‌دنبال همکاری هسته‌ای با واشنگتن است.

2663849

، تارنمای «سیویل نت»، به نقل از یکی از سخنگوهای وزارت امور خارجه آمریکا گزارش داد که این کشور در حال بررسی درخواست ارمنستان برای امضای توافقی است که به واشنگتن اجازه انتقال فناوری هسته‌ای غیرنظامی به ایروان را خواهد داد.

در تاریخ ۲۰ اوت ۳۰ مرداد، یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که نامش فاش نشده است، در یادداشتی کتبی به سیویل نت گفت: «دولت ایالات متحده جزئیات روند مذاکرات را به اشتراک نمی‌گذارد، اما وزارت امور خارجه آمریکا توجه و تمرکز خاصی را روی درخواست ارمنستان برای توافقنامه ۱۲۳ همکاری هسته‌ای قرار داده است.

در سال ۲۰۲۲، ارمنستان و آمریکا، یک توافقنامه درباره همکاری‌های هسته‌ای در زمینه غیرنظامی امضا کردند.

بخش ۱۲۳ قانون انرژی اتمی آمریکا، به طور کلی انعقاد یک توافقنامه همکاری صلح آمیز هسته‌ای برای انتقال قابل توجه مواد یا تجهیزات هسته‌ای از ایالات متحده را مجاز می‌کند. علاوه بر این، چنین توافقنامه‌هایی که معمولاً به‌عنوان "توافقنامه ۱۲۳" معرفی می‌شوند، همکاری در زمینه‌های دیگر همچون مبادلات فنی، تحقیقات علمی و بحث‌های پادمانی را تسهیل می کند.

طبق گزارش تارنمای «آرمن‌پرس»،  ارمنستان قصد دارد چرخه حیات نیروگاه هسته‌ای «متسامور» را که برای تامین سوخت و تعمیر و نگهداری سوخت به شرکت دولتی روس اتم روسیه متکی است، تا سال ۲۰۳۶ ارتقا دهد. سپس این نیروگاه از رده خارج و جایگزین خواهد شد.

در اوایل ماه اوت (مرداد)،  شورای امنیت ارمنستان در بیانیه‌ای اعلام کرد، دبیر شورای امنیت ارمنستان با هیاتی از شرکت فرانسوی «فراماتوم» که هدفش توسعه و تولید تجهیزات برای نیروگاه‌های هسته‌ای است، دیدار و به اهمیت علاقه فرانسه به توسعه بخش انرژی هسته‌ای در ارمنستان اشاره کرد.

از طرفی، «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان در نوامبر ۲۰۲۳ گفت: ارمنستان با وظیفه ساخت یک واحد نیروگاه هسته‌ای جدید روبرو است و ایروان در حال مذاکره با شرکای روسیه، ایالات متحده و کره‌جنوبی برای تعیین اینکه کدام پیشنهادها موثرتر خواهند بود.

ارمنستان در حال حاضر یک نیروگاه هسته‌ای مجهز به ۲ واحد نیرو دارد که در نزدیکی شهر «متسامور» در ۳۰ کیلومتری جنوب ایروان واقع شده است.

در برنامه ارمنستان، تمدید عمر عملیاتی تنها واحد عملیاتی نیروگاه تا سال ۲۰۲۶ و همچنین راه‌اندازی تدریجی واحدهای جدید پیش‌بینی شده است.

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه