English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

۲ پیام یک رویداد تکان‌دهنده در قلب آمریکا

«به تازگی خودسوزی یک افسر نیروی هوایی آمریکا در مقابل سفارت رژیم صهیونیستی در واشینگتن و در اعتراض به تداوم جنایات صهیونیست ها در نوار غزه، جنجال های زیادی را در محیط بین المللی به وجود آورده و به یک جلوه عینی از سقوطِ آبرو و اعتبار بین‌المللی متصور آمریکایی ها تبدیل شده است.»

۲ پیام یک رویداد تکان‌دهنده در قلب آمریکا

به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری موج؛ یکشنبه گذشته(۶ اسفندماه)، پلیس واشینگتن اعلام کرد که یک افسر نیروی هوایی این کشور که در مقابل سفارت رژیم اسرائیل اقدام به خودسوزی در اعتراض به تداوم جنگ غزه کرده، به دلیل شدت جراحات، جانش را از دست داده است.

جالب اینکه اندکی بعد، "متئو میلر" سخنگوی وزرات خارجه آمریکا نیز در موضع گیری در رابطه با این رویداد تلخ گفته است که "آنچه اتفاق افتاده را درک می کند و آمریکا از ظرفیت های خود برای تعامل در مساله غزه استفاده می کند. با این حال، واشینگتن در نهیات بر اساس منافع ملی خود تصمیم گیری می کند". خودسوزی افسر نیروی هوایی آمریکا در اعتراض به جنگ غزه، بازتاب های گسترده بین المللی پیدا کرده و تحلیل و تفسیرهای مختلفی با محوریت آن ارائه شده و می شود.

با این همه، به نظر می رسد که این رویداد حامل حداقل ۲ پیام عمده و محوری است.

اولا، این رویداد نشان داد که تا چه اندازه موضع مناققانه واشینگتن در رابطه با جنگ غزه، حتی میان مردم خودِ این کشور نیز بی‌آبرو شده و حمایتی از آن صورت نمی گیرد. پیش از این، شهرهای مختلف آمریکا نظیر نیویورک، شیکاگو و واشینگتن، صحنه برگزاری راهپیمایی های گسترده در حمایت از ملت فلسطین در برابر جنایات رژیم اشغالگر قدس بوده اند.

اضافه بر این ها، آمارهای رسمی حاکی از این هستند که تاکنون بیش از ۸۰۰ شورا و نهاد حکمرانی شهری و محلی در آمریکا نیز در بیانیه هایی به صراحت خواستار توقف جنگ غزه و تجدید نظر دولت آمریکا در سیاستش در رابطه با جنگ مذکور شده اند. همه این ها در حالی است که دولت بایدن در ظاهر از ضرورت توقف جنگ و به رسمیت شناخته شدن راهکار تشکیل دو دولتِ اسرائیلی و فلسطینی و عدم حمله ارتش صهیونیست ها به شهر رفح سخن می گوید اما در عمل، سیلی از تسلیحات و کمک های مادی را برای رژیم اسرائیل می فرستد و به اصلی ترین همدست پروژه نسل کشی و جنایات رژیم اشغالگر قدس علیه مردم فلسطین تبدیل شده است.

دوم اینکه آنچه اخیرا در قالب خودسوزی افسر آمریکایی در برابر سفارت رژیم اشغالگر قدس در واشینگتن، در اعتراض به تداوم جنایات صهیونیست ها در نوار غزه شاهد بودیم، به سهم خود ضربه ای مهلک را به پرستیژ و قدرت نرم ادعاییِ آمریکا در عرصه بین المللی وارد کرده است.

رهبران آمریکا همواره سعی داشته اند تا کشورشان را به مثابه نقطه اوجِ تمام خوبی ها و زیبایی ها و مدنیت در جهان نشان دهند حال اینکه در یکچنین کشوری، فردی مجبور می شود تا خود را آتش بزند و جان خود را فدا کند تا از این رهگذر، توجهات بین المللی و به طور خاص دولت آمریکا را به ضرورت پایان دادن به جنگ غزه جلب کند، حقیقتا تحولی معنادار است و از واقعیت های تلخی برای آمریکایی ها حکایت دارد.

موضوعی که بیش از پیش آبروی بین المللی دولت آمریکا را به باد داده و آن را با چالش های جدی در مسیر تداوم حمایت هایش از صهیونیست‌ها در بحبوحه جنگ غزه مواجه می سازد. در این راستا، بسیاری از تحلیلگران، رویداد اخیر در آمریکا را نمودی عینی از ورشکستگی نظام حکمرانی در آمریکا نیز ارزیابی کرده اند. رویدادی که خود به سمبلی از زوال و سقوط هژمونی جهانی آمریکا تبدیل شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه