English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

۳ پیامِ ضربه کاری دیوان بین‌المللی دادگستری به رژیم صهیونیستی

«بر پایه حکم موقتِ دیوان بین المللی دادگستری، رژیم صهیونیستی هشدارهایی صریح و جدی در مورد عملکرد خود با محوریت جنگ غزه دریافت کرد. در واقع، این حکم حامل پیامی روشن هم به اسرائیل و هم متحدان بین‌المللی آن بود و تداوم جنگ افروزی آن ها در نوار غزه را به امری پُرهزینه تبدیل ساخت.»

3 پیامِ ضربه کاری دیوان بین‌المللی دادگستری به رژیم صهیونیستی

به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری موج؛ دیوان بین المللی دادگستری به تازگی و پس از شکایت اخیر آفریقای جنوبی از رژیم اشغالگر قدس به این نهاد بین المللی به دلیل ارتکاب صهیونیست ها به نسل کشی و جنایت در نوار غزه، اقدام به صدور یک حکمِ موقت کرده است.

این دیوان در حکم خود از رژیم اسرائیل خواسته تا مانع از وقوع نسل کشی در نوار غزه گردد و البته که پس از یک ماه، کلیه فعالیت های خود در راستای هدفِ مذکور را به این نهاد گزارش دهد. البته که در رابطه با حکم موقت دیوان بین المللی دادگستری با محوریت شکایت آفریقای جنوبی از صهیونیست ها، 2 نکته مهم نیز وجود دارد.

اول اینکه دیوان تایید کرده که برخی از مسائل مطرح شده از سوی آفریقای جنوبی به عنوان مصادیق ارتکاب به نسل‌کشی از سوی رژیم اشغالگر قدس در نوار غزه، در حقیقت نمودهای عینی نقض کنوانسیون منع نسل‌کشی سازمان ملل متحد هستند و دوم اینکه دیوان بین المللی دادگستری علی رغم تلاش های فراوانِ اسرائیل که سعی داشته صلاحیت این نهاد را در رسیدگی به پرونده شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل زیر سوال ببرد، صلاحیت خود جهت فعالیت در این رابطه را مورد تایید قرار داده است.

با این همه، حکم موقتِ اخیر دیوان بین المللی دادگستری علیه رژیم صهیونیستی به طور خاص حامل 3 نکته و پیام مهم است.

اول اینکه در قالب حکم مذکور، از کلیت معادله تجاوز اسرائیل به نوار غزه که رژیم اشغالگر قدس و جریان‌های سیاسی و رسانه ای متحد آن به انحا مختلف سعی در مشروعیت بخشی به این رویداد داشتند، مشروعیت‌زدایی شد.

رژیم صهیونیستی در طی چهار ماه اخیر که جنگ غزه آغاز شده، به شیوه های گوناگون و با دعوت از چهره‌های مهم بین المللی نظیر ایلان ماسک و یا برخی سران و رهبران کشورهای مختلف دنیا، به نوعی سعی داشته تا مظلوم‌نمایی کند و تجاوز گسترده خود به نوار غزه و کشتار بیش از 25 هزار نفر در این منطقه را توجیه کند. این در حالی است که حکم موقت اخیر دیوان بین المللی دادگستری علیه صهیونیست ها، تا حد زیادی مشروعیت روایت های ادعایی آن ها در مورد جنگ غزه را زیر سوال برد.

دوم اینکه بر پایه حکم موقت دیوان بین المللی دادگستری، رژیم صهیونیستی هشدارهایی صریح و جدی در مورد عملکرد خود با محوریت جنگ غزه دریافت کرد. در واقع، این حکم حامل پیامی روشن هم به اسرائیل و هم متحدان بین المللی آن بود.

از یک سو، انتظار می رود که سطح فشارهای داخلی، منطقه ای و بین المللی به رژیم اشغالگر قدس در بحبوحه تداوم حملات آن به نوار غزه افزایش پیدا کند و از سوی دیگر احتمالا همکاران و همدستان بین المللی صهیونیست‌ها که از آن ها و جنگ افروزیشان در نوار غزه حمایت می کنند نیز با فشارهای جدی و گسترده ای در عرصه بین المللی رو به رو خواهند شد.

به بیان ساده تر، با حکم موقت اخیر دیوان بین‌المللی دادگستری علیه صهیونیست ها انتظار می رود که این رژیم و حامیان بین المللی اش روز به روز منزوی تر شوند و البته که هرگونه همکاری بین المللی با رژیم اشغالگر قدس نیز به امری پرهزینه تبدیل گردد.

و در نهایت سوم اینکه حکم موقت اخیر دیوان بین المللی دادگستری علیه رژیم صهیونیستی در نوع خود یک برگ برنده مهم و بزرگ در دستان ملت و مقاومت فلسطین نیز به شمار می رود. در واقع آن ها در شرایط کنونی با استناد به این حکم بیش از هر زمان دیگری می توانند صدقِ روایت های خود در رابطه با رژیم اشغالگر قدس و رویه های تجاوزکارانه آن را مورد اشاره قرار دهند.

موضوعی که البته می تواند ختم به دستاوردهای قابل تامل میدانی برای ملت و مقاومت فلسطین نیز شود. اهمیت این مساله زمانی بیش از پیش آشکار می شود که بدانیم سطح بحران های داخلی، منطقه ای و بین المللی علیه صهیونیست ها در مدت اخیر، به نحو قابل توجهی افزایش یافته‌اند و حکم اخیر دیوان بین المللی دادگستری علیه آن ها نیز عملا ضربه ای کاری بود که می تواند بحران ها برای اشغالگران صهیونیست را به نقطه انفجار و غیرقابل‌کنترلی برساند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه