English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

منطق معیوبِ آمریکا در تروریست‌خواندن انصارالله یمن

«اقدام آمریکا در قرار دادن نام حوثی‌های یمنی در فهرست سازمان های تروریستی این کشور، تا حد زیادی به جلوه ای از مداخله‌جویی‌های خارجی دولت بایدن تبدیل شده است. مساله ای که انتقادات زیادی را از این دولت برانگیخته است. البته که دولت بایدن خود هم نمی داند چگونه باید به ماجراجویی جدیدش در یمن خاتمه دهد.»

منطق معیوبِ آمریکا در تروریست‌خواندن انصارالله یمن

به گزارش خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری موج؛ وبگاه خبری-تحلیلی "نشنال اینترست" در گزارشی با اشاره به اقدام اخیر دولت آمریکا در قراردادن نام انصارالله یمن در فهرست سازمان های تروریستی این کشور، به طور خاص به این نکته پرداخته است که این حرکت واشینگتن، هیچ دستاوردی الا تضعیف گسترده منافع و امنیت ملی آمریکا و در عین حال، تقویت موضع داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی انصارالله ندارد. دلیل اصلی این موضوع نیز این است که منطقِ دولت آمریکا در چهارچوب اقدام مذکور کاملا معیوب است.

نشنال اینترست در گزارش خود می نویسد: «دولت آمریکا به تازگی و در تاریخ 17 ژانویه، انصارالله یمن را در فهرست گروه های تروریستی خود قرار داده است. آمریکایی ها این اقدام را به مثابه حرکتی جهت مقابله با انصارالله و تحرکات آن در دریای سرخ و تنگه باب المندب ارزیابی می کنند. حوثی های یمنی از زمان آغاز جنگ غزه تاکنون، در حمایت از مردم غزه، کشتی های اسرائیلی و یا کشتی هایی که عازم بنادر اسرائیلی هستند را هدف قرار می دهند.

دولت بایدن امید دارد که اقدام آن در قراردادن نام انصارالله در فهرست سازمان های تروریستی آمریکا تا حد زیادی علیه این گروه بازدارندگی ایجاد کند. با این حال، به نظر می رسد که واقعیت های میدانی متفاوت از جاه‌طلبی‌های آمریکایی ها هستند. اقدام آمریکا تنها سطح تنش‌زایی در منطقه غرب آسیا را بالا می برد و به هیچ عنوان قادر به تسهیل روند استقرار صلح و ثبات نیست.

اینکه آمریکا مجددا حوثی های یمنی را در فهرست سازمان های تروریستی خود قرار دهد، از ابتدای دولت بایدن مدام مطرح شده است. دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا، حوثی ها را در فهرست سازمان های تروریستی آمریکا قرار داد. با این حال، جو بایدن رئیس جمهور کنونی آمریکا تنها اندکی پس از برگزاری مراسم تحلیف خود به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا، انصارالله را از فهرست مذکور حذف کرد. اگرچه که عربستان سعودی و امارات متحده عربی در سال های اخیر تلاش های زیادی را انجام دادند تا بار دیگر انصار الله را به فهرست سازمان های تروریستی دولت آمریکا باز گردانند.

دستورکاری که بازیگران مذکور در آن شکست خوردند با این حال، تحولات اخیر در منطقه غرب آسیا با محوریت جنگ غزه، بسیاری از معادلات را تغییر داده اند. آمریکایی ها شدیدا از اقدام حوثی های یمنی در انجام عملیات‌های مختلف در دریای سرخ و تنگه باب المندب نگران شده اند. چیزی در حدود 12 درصد از نقل و انتقالات دریایی جهان از مجرای دریای سرخ و تنگه باب المندب عبور می کند.

دولت بایدن امید دارد که با اقداماتی نظیر قراردادن نام حوثی‌های یمنی در فهرست سازمان های تروریستی خود و یا ضربه زدن به اقتصاد یمن، حوثی ها را قانع کند تا از مواضع و اقدامات خود در دریای سرخ و تنگه باب المندب کوتاه بیایند. در این میان، دولت بایدن فکر می کند که می تواند با اِعمال تحریم علیه یمن، این کشور را ضعیف کند. این در حالی است که تجربیات تاریخی این گزاره را تایید نمی کنند و تنها رهاورد تشدید فضای تنش و تحریم علیه یمن، چیزی جز اوج گیری مناقشات و درگیری های غیرسازنده نبوده است. معادله ای که طیف متنوعی از بازیگران در قالب آن متضرر می شوند.

سیاست آشفته آمریکا در مورد یمنی ها

آمریکا اکنون با چالش های جدی در چهارچوب منطقِ خود با محوریت وضع تحریم های گسترده علیه یمنی ها آن هم در شرایطی که یمن با بحران انسانی فراگیری رو به رو است، دست و پنجه نرم می کند. یمن یکی از فقیرترین کشورهای جهان است که وضعیت انسانی در این کشور نیز به شدت متزلزل است. در این راستا، بسیاری از نهادهایی که کمکهای بشردوستانه به یمن ارائه می کنند، قویا تصمیم دولت بایدن در قراردادن نام انصارالله در فهرست سازمان های تروریستی را محکوم می کنند. برخی به طور خاص می گویند که اقدامات اخیر آمریکا علیه یمن، در چهارچوب سیاستِ آن با محوریت حمایت از اسرائیل به هر هزینه ای قرار دارند.

جالب اینکه مقام های ارشد دولت بایدن نظیر "جیک سالیوانگ مشاور امنیت ملی وی به صراحت می گویند که انتظار ندارند حملات آمریکا علیه حوثی های یمنی، این گروه را به نقطه بازدارندگی برساند و علیه آن ها مفید باشد. مهمتر از همه اینکه حملات آمریکا به یمن، چالش های پیش روی امنیتِ کشتیرانی بین المللی را پیچیده‌تر هم کرده اند.

جدای از همه این ها، اقدام جدید آمریکا در قرار دادن نام حوثی‌های یمنی در فهرست سازمان های تروریستی این کشور، تا حد زیادی به جلوه ای تازه از مداخله جویی های خارجی دولت بایدن تبدیل شده است. مساله ای که انتقادات زیادی را از این دولت برانگیخته است. البته که دولت بایدن خود هم نمی داند چگونه باید به ماجراجویی‌های جدیدش در یمن خاتمه دهد.

جالب اینکه محبوبیت انصارالله یمن نزد یمنی ها و مردم منطقه غرب آسیا، در پی حملات اخیر آمریکا به این کشور، بیشتر هم شده است. به نظر می رسد که بهترین سیاست برای آمریکا در رابطه با انصار الله یمن این است که هرچه سریعتر به جنگ غزه خاتمه دهد. اقدامی که موجب برقراری ثبات در دریای سرخ نیز می شود. این موضوع می تواند مشکلات عدیده ای را که سیاست خارجی آمریکا در وضعیت کنونی با آن ها رو به رو است، مخاطب قرار دهد و حل کند.»

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه