English

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:

یک منبع بالقوه اضافی پلوتونیوم برای سلاح‌های هسته ای در کره شمالی وجود دارد

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته است که به نظر می رسد یک راکتور جدید در مجتمع هسته‌ای یونگ بیون کره شمالی برای اولین بار در حال فعالیت است و این امر به معنای وجود یک منبع بالقوه اضافی پلوتونیوم برای سلاح‌های هسته ای است.

یک منبع بالقوه اضافی پلوتونیوم برای سلاح‌های هسته ای در کره شمالی وجود دارد
به گزارش خبرگزاری موج

  به نقل از رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای اعلام کرد که با توجه به تصاویر ماهواره‌ای احتمال عملیاتی شدن راکتور دوم کره شمالی وجود دارد.

کره شمالی سال‌هاست که از سوخت مصرف‌شده راکتور هسته‌ای ۵ مگاواتی در یونگ بیون برای تولید پلوتونیوم زرادخانه هسته‌ای خود استفاده می‌کند، اما تخلیه آب گرم نشان از عملیاتی شدن این راکتور دارد.

رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای گفت: تخلیه آب گرم نشان‌دهنده این است که دومین راکتور هسته ای کره شمالی به مرحله عملیاتی رسیده است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی از زمانی که پیونگ یانگ بازرسان این آژانس را در سال ۲۰۰۹ اخراج کرد، به برنامه‌های هسته‌ای این کشور دسترسی نداشته است و تنها از طریق تصاویر ماهواره‌ای فعالیت‌های هسته‌ای آن را رصد می‌کند.

گروسی گفت که بدون دسترسی کامل، آژانس نمی‌تواند وضعیت عملیاتی راکتور را تایید کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید از ماه اکتبر (مهر/ آبان) شاهد خروج شدید آب از سیستم خنک‌کننده راکتور آب سبک بوده است که نشان‌دهنده راه‌اندازی راکتور است. گروسی گفت که نشانه های جدیدتر نشان می دهد که آب گرم بوده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه