English

رئیس سابق سازمان اطلاعاتی عربستان:

حل مساله فلسطینیان شرط ریاض برای برقراری هر ارتباطی با اسرائیلی‌ها است

رئیس سابق سازمان اطلاعاتی عربستان سعودی ابراز داشت: ریاض حل وفصل مساله فلسطین را به شرطی برای هر گونه ارتباط خود با رژیم صهیونیستی تبدیل کرده است.

حل مساله فلسطینیان شرط ریاض برای برقراری هر ارتباطی با اسرائیلی‌ها است
به گزارش خبرگزاری موج

، شاهزاده ترکی الفیصل، رئیس سابق سازمان اطلاعات پادشاهی عربستان سعودی در سخنرانی در اجلاس «خاورمیانه و آفریقا» در انستیتوی میلکن در شهر ابوظبی گفت: «مساله فلسطین در اولویت بوده و باید به آن رسیدگی شود. این مساله برای هر سطح ارتباط عربستان (با اسرائیل) که مطبوعات آن را قریب‌الوقوع می‌دانستند، اولویت دارد.»

به نوشته پایگاه نشریه بلومبرگ، این موضع نشان می‌دهد که چطور جنگ بین حماس و رژیم صهیونیستی محاسبات دیپلماتیک عربستان سعودی را تغییر داده است. قبل از شروع این جنگ در حدود دو ماه پیش، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی گفته بود، پادشاهی عربستان «هر روز» به برقراری توافق عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی نزدیک‌تر می‌شود. این در حالی است که او مساله فلسطین را «بسیار مهم» توصیف کرد.

اما از زمان شروع حملات رژیم صهیونیستی به غزه بعد از عملیات طوفان الاقصی توسط حماس، مذاکرات عربستان و این رژیم به حال تعلیق در آمده است.

این تحول به تغییر نظر چند کشور عربی که در سال ۲۰۲۰ با واسطه‌گری آمریکا توافقاتی با رژیم صهیونیستی امضا کردند و از مسیر خارج شدن این توافقات، منجر شده است.

بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی وزارت بهداشت حماس، حملات رژیم صهیونیستی به غزه از هفتم دسامبر تاکنون باعث به شهادت رسیدن بیش از ۱۷۰۰۰ فسطینی منجر شده است.

ترکی الفیصل اظهار کرد: «فلسطین از تمامی ملاحظات دیگر جلوتر است. فکر نمی‌کنم حاکمیت عربستان سعودی بخواهد بدون حل و فصل مساله فلسطین به دنبال تعامل در قبال هیچ توافق یا فرآیند عادی سازی با اسرائیل باشد.»

ترکی الفیصل که سابق بر این سفیر عربستان در آمریکا بوده، در حال حاضر هیچ سمت رسمی در کشورش ندارد اما یکی از معدود چهره‌های ارشد این پادشاهی است که می‌تواند به طرح علنی دیدگاه‌هایش در حوزه سیاست بپردازد. او که پسر ملک فیصل، پادشاه فوت کرده سابق عربستان است، از سال ۱۹۷۹ تا ۲۰۰۱ رئیس آژانس اطلاعاتی عربستان بود.

عربستان همچنین به دنبال احیای یک توافق صلح مربوط به سال ۲۰۰۲ است که از اسرائیل خواستار خروج از اراضی اشغال شده از سال ۱۹۶۷ است. به گفته ترکی الفیصل، این ابتکار عامل یک «راه حل منصفانه» برای پایان دادن به نزاع چند دهه‌ای بین فلسطین و رژیم صهیونیستی است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه