English

حذف امام‌اوغلو از استانبول، هدف اردوغان و باغچلی

تلاش برای تحمیل یک شکست سنگین بر شهردار استانبول مهم‌ترین بعد استراتژی انتخاباتی ائتلاف جمهوری است.

حذف امام‌اوغلو از استانبول، هدف اردوغان و باغچلی
به گزارش خبرگزاری موج

رفته‌رفته فضای تنش و رقابت انتخاباتی در ترکیه پدیدار می‌شود، چراکه قرار است تا ۴ ماه دیگر، مردم این کشور برای انتخابات شهرداری‌ها پای صندوق‌های رأی بروند و مقام و عنوان «شهردار» در ترکیه، نه‌تنها چیزی از نماینده پارلمان کمتر ندارد، بلکه در بسیاری از موارد، شهردار از نماینده و رهبر یک حزب هم مهم‌تر است.

اما در انتخابات آتی، همه چشم‌ها به یک نقطه دوخته شده است: استانبول. همان کلانشهر استراتژیک و مهمی که رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه، در وصف اهمیت آن گفته است: کسی که استانبول را از دست دهد، ترکیه را از دست می‌دهد و کسی که این شهر را به دست آورد، کل کشور را به‌دست خواهد آورد.

شاید به همین دلیل است که  این روزها در ترکیه تنها سیاستمدار مخالف که به‌طور جدی موردتوجه حزب حاکم قرار گرفته و مدام مورد حمله قرار می‌گیرد، کسی نیست جز اکرم امام‌اوغلو، سیاستمدار جوان و شهردار کلانشهر بزرگی که قبلاً قلعه نفوذناپذیر اردوغان و حزب او بود.

اما این قلعه در سال 2019 میلادی، به‌دنبال شکست بن‌علی‌ییلدرم، به‌دست امام‌اوغلو افتاد.

اغلب مفسران سیاسی ترکیه معتقدند اردوغان نیز با اعتماد به نفس، شهرت و تجاربی که از دوران شهرداری استانبول به‌دست آورده بود، توانست نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور شود. به همین خاطر، او در سال 2019 میلادی، نزدیک‌ترین رفیق خود، یعنی بن‌علی ییلدرم را برای این پست نامزد کرد. مردی که از موسسین حزب عدالت و توسعه بوده و تجارب مهمی همچون نخست‌وزیری و ریاست پارلمان را نیز در کارنامه داشت.

اردوغان از پیروزی ییلدرم مطمئن بود و زمانی که نتایج آراء اعلام شد، حاضر نشد نتیجه را تاب آورد. او شخصاً با سعدی گووَن، رئیس وقت شورای عالی انتخابات ترکیه تماس گرفت و ادعا کرد تقلب و تخلف گسترده روی داده و لازم است انتخابات این حوزه ابطال شود.

گووَن زیر بار رفت و حاضر شد انتخابات را ابطال کند، اما سکنجبین صفرا فزود و در دور بعدی انتخابات، امام اوغلو آرای بیشتری گرفت و ثابت شد تقلبی در میان نبوده است.

حزب عدالت و توسعه، دولت اردوغان، نهاد ریاست جمهوری و نهادها و رسانه‌های تحت امر حزب حاکم، پس از پیروزی امام اوغلو به میدان آمدند تا او را تضعیف و تحقیر کنند. حتی در ضیافت ریاست جمهوری، عامدانه برای او یک صندلی چوبین پایه شکسته گذاشتند تا شهردار بیفتد و مورد استهزا قرار بگیرد.

اما شهردار جوان مدبرانه رفتار کرد و اتفاقی برایش نیفتاد. از آن روز تاکنون، حزب حاکم ترکیه تلاش کرده تا امام اوغلوی مورد حمایت مخالفان اردوغان را با حواشی و مشکلات کوچک و بزرگ از میدان به در کند، اما هنوز توفیقی به‌دست نیاورده است.

نخستین پیروزی مهم امام اوغلو در برابر اردوغان

یکی از رویاهای مهم و جنجالی اردوغان در سالیان گذشته، تلاش برای ایجاد گذرگاهی جدید بود که دریای سیاه را از طریق تنگه‌های استانبول به دریای اژه وصل کند.

او بدین‌منظور، کلان‌پروژه جنجالی خود را با نام گذرگاه استانبول در رسانه‌ها معرفی کرد. قرار بود گذرگاه فعلی فقط ازآنِ کشتی‌های نظامی باشد و با ایجاد گذرگاه جدید، کشتی‌های تجاری از مسیری عبور کنند که بر سر راه آن، صدها رستوران، ویلا و مراکز تفریحی ساخته می‌شد.

این مسئله از چنان اهمیت حیاتی و اقتصادی بالایی برخوردار بود که برات آلبایراک داماد ارشد اردوغان در مسیر خلیج منتهی به گذرگاه جدید، ده‌‌ها هکتار زمین را قبل از طرح موضوع، با قیمت ناچیز خریداری کرد و ملکه موزه مادر امیر قطر نیز در همان منطقه، ده‌ها هکتار زمین خرید. اما اکرم امام اوغلو در مقام شهردار استانبول، سفت و محکم در برابر تصمیم اردوغان مقاومت کرد و ایجاد گذرگاه جدید را خطرناک، نابودگر محیط زیست و تهدیدکننده امنیت استانبول قلمداد کرد.

با وجود همه پافشاری‌های تکروانه و قلدرانه اردوغان و تیم او، امام اوغلو پا پس نکشید و اردوغان ناچار شد این پوشه را از روی میز بردارد. در نتیجه همه می‌دانند در صورتی که امام‌اوغلو در انتخابات آتی شکست بخورد، نخستین کار اردوغان این است که یک بار دیگر بحث درباره گذرگاه جدید دریای سیاه‌_استانبول را دوباره مطرح کند.

حمله تند باغچلی و پاسخ خونسردانه اکرم

دولت باغچلی، شریک راست افراطی اردوغان در ائتلاف جمهوری که رهبری حزبی با تفکرات نژادپرستانه به‌نام حزب حرکت ملی را بر عهده دارد، دیروز در سخنان خود، به تندی به شهردار استانبول تاخت.

دولت باغچلی در جمع نمایندگان حزب خود در پارلمان ترکیه اعلام کرد: «برای انتخابات سال آینده همگی آماده باشید، ماموریت مهم و حیاتی شما این است که اکرم را به خانه بفرستید».

دولت باغچلی به عادت همیشگی خود بسیار تند، عصبی و حماسی سخنرانی کرد و اکرم امام‌اوغلو را سیاستمداری دانست که به‌شدت به شهرداری استانبول و این کلانشهر بزرگ ترکیه لطمه زده است.

او چندین بار پشت‌سر هم تکرار کرد اکرم باید به خانه برود. اما شهردار جوان استانبول امروز در سخنرانی کوتاه خود بسیار خونسردانه و آرام به شریک اردوغان پاسخ داد و گفت: «من که همین حالا هم در خانه‌ام هستم. احتمالاً مرا با فرد دیگری اشتباهی گرفته است. خانه من همین شهرداری استانبول است و در همین جا می ‌مانم».

امام اوغلو به‌روشنی اعلام کرده که در انتخابات چند ماه آتی، باز هم از حوزه انتخابیه استانبول نامزد می‌شود و اوزگور اوزل، رهبر جدید حزب جمهوری خلق نیز اعلام کرده که با تمام وجود از امام اوغلو حمایت می‌کند.

چرا حذف امام اوغلو حیاتی است؟

خیلی‌ها می‌پرسند: چرا اردوغان تا این اندازه به امام اوغلو حساس است؟ آیا واقعاً مسئله فقط استانبول است؟ در پاسخ باید گفت: خیر. قطعاً مسئله فقط استانبول نیست.

واقعیت این است که امام اوغلو، ظرفیت‌های سیاسی و اجتماعی بالایی دارد و به جرأت می‌توان گفت مهم‌ترین سیاستمدار جبهه مخالفان اردوغان است که می‌توان نشانه‌هایی از یک رئیس‌جمهور بالقوه برای آینده ترکیه را در رخسار او مشاهده کرد.

او قصد داشت در انتخابات ریاست جمهوری، رقیب اردوغان شود و خیلی‌ها معتقدند اگر به جای کمال کلیچداراوغلو، اکرم امام‌اوغلو به میدان آمده بود، کار اردوغان تمام بود. اما درست در بزنگاه حساس ثبت‌نام نامزدها، یک دادگاه، به بهانه تخلفات مالی، امام اوغلو را به محرومیت از فعالیت سیاسی و اجرایی تهدید کرد.

اگر چه اتهامات مطرح‌شده اثبات نشد، اما قوه قضاییه ترکیه نشان داد در پیروی از درخواست حزب عدالت و توسعه، می‌تواند اکرم امام‌اوغلو را در شرایطی قرار دهد که امکان ثبت‌نام و رقابت نداشته باشد.

در نتیجه، حالا و در شرایطی که به دستور اردوغان، لایحه‌ای به‌منظور کاهش اختیارات دادگاه قانون اساسی در حال تهیه و ارائه به پارلمان است، بیم آن می‌رود امام اوغلو، نهایتا در ایستگاه شهرداری بماند و شانسی برای رفتن به مرحله بعد نداشته باشد.

با این حال، باید به این واقعیت نیز اشاره کرد که مخالفان اردوغان به.عنوان مهم‌ترین حامیان امام اوغلو، دچار چنددستگی و اختلافات داخلی شده‌اند و پیروزی امام اوغلو در رقابت آتی نیز، یک ظفر تضمین شده و حتمی نیست و باید به انتظار نشست و اوضاع سیاسی ترکیه را نظاره کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه