English

آغاز رای گیری انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه

رای گیری انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه با ادای سوگند عوامل شعب از ساعت هشت صبح به وقت محلی در یک هزار و ۹۴ حوزه انتخابیه ۸۱ استان این کشور آغاز شد و برابر قانون انتخابات، روند اخذ آرای مردم بدون تمدید تا ساعت ۱۷ امروز ادامه خواهد داشت.

آغاز رای گیری انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه

به گزارش خبرگزاری موج، مردم ترکیه امروز از میان سه نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، یک نفر را برای هدایت قوه مجریه و ۶۰۰ نفر را نیز به عنوان نمایندگان بیست و هشتمین دوره پارلمان این کشور انتخاب می کنند.

 

بیشتر بخوانید:

تغییر حزب حاکم ترکیه تاثیر جدی روی منطقه می گذارد / استراتژی ایران در قبال ترکیه بعد از انتخابات

 

مردم ترکیه در رقابت حساس شکل گرفته امروز از میان سه نامزد حاضر یعنی «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور کنونی و نامزد ائتلاف جمهور، «کمال قلیچداراوغلو» نامزد ائتلاف ملت موسوم به احزاب میز ششگانه و «سینان اوغان» نامزد ائتلاف آتا، یک نفر را به عنوان رییس جمهور دوره سیزدهم کشور خود انتخاب می کنند.

«محرم اینجه» نامزد شکست خورده دوره قبل انتخابات و نامزد مورد حمایت حزب مملکت و یکی از چهار گزینه حاضر در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه این دوره، سه روز پیش کنار کشید و از ادامه رقابت ها انصراف داد.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و بر اساس اصلاحیه قانون اساسی که در سال ۲۰۱۷ به تصویب رسید، رئیس جمهور بالاترین مقام اجرایی و رئیس دولت بوده و در انتخاب وزرا و همراهان دولت اختیار کامل دارد.

در بیست و هشتمین دوره رقابت انتخابات پارلمانی ترکیه نیز که همزمان با سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری این کشور در حال برگزاری است، نامزدهای ۲۴ حزب به همراه ۱۵۱ نامزد مستقل و منفرد برای کسب ۶۰۰ کرسی مجلس در ۸۷ حوزه انتخابیه حضور دارند.

بنا به اعلام رسانه‌های ترکیه، حداقل ۱۷ حزب سیاسی ترکیه به صورت مستقل و یا در قالب ائتلافی در جریان بیست و هشتمین دوره انتخابات مجلس، به پارلمان این کشور راه می یابند.

احمد ینر رئیس شورای عالی انتخابات ترکیه اعلام کرده است که در این دوره حد نصاب ورود به مجلس که با آخرین تغییر در قانون انتخابات از ۱۰ درصد به هفت درصد کاهش یافته، اعمال خواهد شد و بر همین مبنا، تعداد نمایندگانی که هر یک از احزاب سیاسی وارد مجلس خواهند شد، بر اساس تعداد آرای معتبر در هر حوزه انتخابیه خواهد بود.

بنا به اعلام تارنمای خبر. ۷، احزاب کوچکی که نمی توانند از حد نصاب هفت درصد عبور کنند، از طریق ائتلاف با احزاب دیگر، امکان حضور در مجلس را دارند و بر این اساس، در پایان انتخابات حداقل ۱۷ حزب وارد مجلس خواهند شد و این تعداد ممکن است افزایش یابد.

در دوره قبلی انتخابات ترکیه، پنج حزب عدالت و توسعه، جمهوری خواه خلق ترکیه، دموکراتیک خلق‌ها، حرکت ملی و حزب نیک توانستند با رد کردن حد نصاب ۱۰ درصد وارد پارلمان ترکیه شوند و نمایندگان ۹ حزب دیگر نیز در قالب ائتلافی وارد پارلمان ترکیه شدند.

در برگه رای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ترکیه که قبل از اعلام انصراف محرم اینجه یکی از چهار نامزد حاضر چاپ و تحویل شعب اخذ رای شده، نام چهار نامزد درج شده و شورای عالی انتخابات ترکیه اعلام کرده است که آرای ثبت شده به نام هر نامزد و حتی نامزد انصراف داده هم شمارش شد و معتبر تلقی خواهد شد.

در برگه رای بیست و هشتمین دوره انتخابات پارلمانی ترکیه، نام ۲۴ حزب در قالب مستقل و یا ائتلافی جای گرفته و علاوه بر این، ۱۵۱ نامزد مستقل و انفرادی هم در صحنه رقابت حضور دارند که شهروندان ترکیه می توانند نام آنها را در محل تعیین شده درج کنند.

بررسی فهرست نامزدهای انتخابات پارلمانی ترکیه نشان می دهد که ۱۶ نفر از اعضای کابینه اردوغان در شهرهای مختلف این کشور نامزد انتخابات پارلمانی شده‌اند.

همچنین در این رقابت‌های انتخاباتی، حزب کُردی دموکراتیک خلق‌ها نیز که در مجلس کنونی ترکیه ۶۷ کرسی دارد و پس از حزب حاکم عدالت و توسعه و حزب جمهوری خواه خلق، سومین حزب بزرگ حاضر در پارلمان این کشور به شمار می رود، به خاطر بیم از انحلال، فهرست انتخاباتی خود را در قالب حزب چپ و سبزها معرفی کرد.

شورای عالی انتخابات ترکیه شمار واجد شرایط رای دادن در انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی این کشور را در مجموع ۶۴ میلیون و ۱۱۳ هزار و ۹۴۱ نفر اعلام کرده و گزارش داد که سه میلیون و ۴۱۶ هزار و ۹۸ نفر از آنها در خارج از کشور ترکیه به سر می برند.

در انتخابات امروز در داخل کشور ترکیه ۶۰ میلیون و ۶۹۷ هزار و ۸۴۳ رای دهنده واجد شرایط رای می دهند که چهار میلیون و ۹۰۴ هزار و ۶۷۲ نفر از آنها برای نخستین بار پای صندوق های رای می روند.

رای گیری انتخابات ترکیه در خارج از این کشور برای اخذ آرای بیش از ۳.۵ میلیون تبعه ترک ساکن در خارج از این کشور، دو هفته پیش آغاز و پنج روز پیش نیز به پایان رسید و در مجموع بیش از ۱.۸ میلیون نفر از شهروندان ترکیه‌ای ساکن خارج، در این انتخابات شرکت کردند و آرای اخذ شده در ۷۳ نمایندگی سیاسی خارجی و در ۱۵۶ نقطه از جهان به داخل این کشور منتقل شده و همزمان با پایان انتخابات امروز در داخل، شمارش خواهد شد.

بنا به تصمیم شورای عالی انتخابات ترکیه، همه ۱۹۱ هزار و ۸۸۴ صندوق رای در ۹۷۳ شهرستان ۸۱ استان داخل و نیز همه صندوق‌های خارج از کشور ترکیه امروز پس از اتمام مراحل رای‌گیری باز شده و شمارش خواهد شد.

بر اساس اعلام شورای عالی انتخابات ترکیه، آرای معتبر اخذ شده از شهروندان این کشور در خارج، با توجه به تناسب تعداد آرای کسب شده توسط احزاب در استان‌های ترکیه توزیع خواهد شد؛ با توجه به اعلام انصراف محرم اینجه یکی از چهار نامزد انتخابات ریاست جمهوری که نام او در برگ آرا درج شده است، جزو آرای باطله محسوب خواهد شد.

بنا به اعلام این نهاد، اگر هر نامزد انتخابات ریاست جمهوری نتواند حد نصاب ۵۰ درصد به اضافه یک رای از مجموع آرای معتبر را کسب کند، انتخابات به دور دوم کشیده می شود که در این صورت، دور دوم این رقابت سیاسی در روز یکشنبه ۲۸ ماه مِی ۲۰۲۳(۷ خردادماه ۱۴۰۲) برگزار خواهد شد.

انتخابات حساس پیش رو، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ ترکیه و دومین دور انتخابات ریاست جمهوری این کشور پس از تغییر نظام سیاسی از پارلمانی به ریاستی و بیست و هشتمین دوره انتخابات مجلس این کشور محسوب می‌شود.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و منتخبان مردم در مجلس ترکیه نیز که ۶۰۰ عضو دارد، در مدت پنج سال بر کرسی می‌نشینند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه