English

وزیر خارجه عربستان:

روزنه‌ی امید سودانی‌ها در توافق آتش بس نهفته است

فیصل بن فرحان آل سعود وزیر امورخارجه عربستان بامداد شنبه پس از توافق طرف‌های درگیر در سودان برای توافق آتش بس هفت روزه ضمن قدردانی از آنان، گفت که این توافق روزنه امید سودانی‌هاست.

روزنه‌ی امید سودانی‌ها در توافق آتش بس نهفته است

به گزارش خبرگزاری موج، فیصل بن فرحان آل سعود وزیر امورخارجه عربستان بامداد شنبه پس از توافق طرف‌های درگیر در سودان برای توافق آتش بس هفت روزه ضمن قدردانی از آنان، گفت که این توافق روزنه امید سودانی‌هاست.

بن فرحان در فیلمی که صفحه توئیتری وزارت امورخارجه عربستان از لحظه توافق ارتش سودان از یک طرف و نیروهای پشتیبانی سریع از سوی دیگر منتشر کرد، افزود: بر هیچ یک از شما پوشیده نیست که ثبات و امنیت سودان برای عربستان و رهبران آن از اهمیت زیادی برخودار است.

وی ابراز امیدواری کرد که این مشکل سودان و مردم آن مرتفع شود.

بن فرحان همچنین از مواضع و تلاش نمایندگان دو طرف درگیر در سودان که در جده حضور دارند، برای رسیدن به توافق آتش بس قدردانی و تشکر کرد.

وی با بیان این که مردم سودان منتظر این توافق آتش‌بس بودند، افزود: امیدوارم که پس از این توافق جز شاهد خیر و خوبی برای مردم سودان نباشیم.

وزیر امورخارجه عربستان به ریخته شدن خون غیر نظامیان در جریان درگیری سودان که بالغ بر هزار تن رسیده، اشاره کرد وگفت: می دانید که خون یک انسان بسیار ارزشمند است و شما این مسأله را بهتر از هر فرد دیگری می‌دانید و از آن اطلاع دارید.

وی افزود که توافق آتش بس یک روزنه امید برای مردم سودان بویژه مردم خارطوم؛ پایتخت است تا بتوانند در این مدت به کارهای بشردوستانه خود برسند.

بن فرحان همچنین ابراز امیدواری کرد که این توافق گامی در جهت صحیح بوده باشد.

عربستان و آمریکا بامداد یکشنبه در بیانیه‌ای در خصوص توافق آتش‌بس دوباره طرف‌های درگیر در سودان توضیحاتی ارائه دادند.

در این بیانیه آمده است که این توافق قابل تمدید بوده و زمان اجرای آن ۴۸ ساعت پس از این توافق خواهد بود و بمدت هفت روز طول خواهد کشید.

در این بیانه آمده که طرف‌های درگیر در سودان برای تسهیل ارسال کمک‌ها و نیز عقب نشینی نیروهایشان از بیمارستان‌ها توافق کردند.

این بیانیه اعلام کرد: دو طرف همچنین تعهد خود را اعلام کرده که پیش از آغاز توافق آتش بس سعی نکنند که برتری نظامی خود را نشان دهند.

در بیانیه عربستان و آمریکا آمده که ساز و کار نظارت بر اجرای این توافق مورد حمایت ریاض و واشنگتن خواهد بود.

در این بیانیه اعلام شده است: ریاض و واشنگتن در کنار ملت سودان قرار دارند و خواستار تعهد طرفین به توافق آتش بس و پایان دادن به درگیری هستند.

منابعی در وزارت امورخارجه عربستان شنبه شب به شبکه خبری الجزیره گفته‌اند که طرف‌های درگیر در سودان برای امضای قرارداد آتش بس انسان دوستانه بمدت یک هفته که قابل تمدید است، به توافق رسیدند.

در همین راستا، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا در یک گفت وگو در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد که وی با «عبدالفتاح البرهان» فرمانده ارتش سودان درخصوص مذاکرات جاری برای رسیدن به توقف تأثیرگذار درگیری و آتش بس گفت وگو کرده بود.

ائتلاف «نیروهای آزادی و تغییر» در سودان ساعاتی پیش از این توافق اعلام کرد که احتمالا شنبه شب توافق آتش بس جدیدی میان نیروهای درگیر در سودان اعلام شود.

"شریف محمد عثمان"، سخنگوی این ائتلاف پیشتر اعلام کرده بود که توافق جدید نتیجه مذاکرات موجود در جده با نظارت عربستان و آمریکا است و این آتش بس ۱۰ روز خواهد بود.

سخنگوی این ائتلاف تاکید کرد که آتش بس جدید سه مرحله را شامل می شود؛ تثبیت آتش بس، ایجاد ساز ‌و کارهای جدید و مرحله سوم آغاز روند سیاسی برای حل بحران.

درگیری‌های مسلحانه در سودان از۱۵ آوریل (۲۶ فروردین) میان نیروهای ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع بر سر قدرت آغاز شد که در نتیجه آن تاکنون دستکم حدود یکهزار تن کشته شدند.

براساس این درگیری‌ها همچنین حدود یک میلیون سودانی خانه و کاشانه خود را رها کرده و آوارده شدند.

همچنین براساس گزارش سازمان‌های بین‌المللی، حدود ۲۵ میلیون سودانی یعنی نیمی از جمعیت این کشور مسلمان نیازمند کمک‌های بشردوستانه هستند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه