English

به بهانه ارسال تانک های چلنجر ۲ به کی‌یف؛

چرا بریتانیا از ارسال چلنجر ۲ به اوکراین هراس دارند؟

بسیاری معتقدند زره انگلیسی‌ها در جهان یکه تاز است و از سوی دیگر نیز در سوابق تانک‌های چلنجر 2، تنها یک دستگاه از این تانک‌ها تا کنون در حین نبرد از بین رفته است.

چرا بریتانیا از ارسال چلنجر 2 به اوکراین هراس دارند؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج ، این روزها که اخبار مختلفی درباره جنگ میان روسیه و اوکراین شنیده می شود اخباری نیز مبنی بر درخواست اوکراین برای تحویل تجهیزات جنگی بخصوص دریافت تانک از بریتانیا و آلمان و آمریکا نیز به گوش می رسد .

در میان این کشورها انگلیس ترس زیادی برای ارسال تانک های چلنجر 2 خود به این کشور دارد و سعی دارد موضوع را با عدم ارسال یا ارسال کم این تانک ها مختومه کند اما دلیل این ترس چیست؟

چلنجر 2؛ یک غول انگلیسی!

 

چلنجر 2 یک سرمایه گذاری خصوصی و بدون حمایت دولت دراوائل دهه 1980  توسط شرکت سازنده آن محسوب می شود و بر اساس چلنجر 1 توسعه یافت تا اینکه سرانجام در سال 1986 با درخواست ارتش انگلستان برای یک تانک نسل جدید برای جایگزینی  چلنجر 1 رسما  چلنجر 2 نامگذاری و وارد مراحل توسعه پیشرفته شد.

از جمله تانک های اصلی برای میدان های نبرد بریتانیا تانک چلنجر ۲ است که محصول بازطراحی کلی تانک چلنجر ۱ محسوب می شود و از سال ۱۹۹۸ در خدمت ارتش بریتانیا قرار دارد.

شرکت سامانه‌های دفاعی ویکرز این تانک را طراحی و تولید کرده است و براساس گزارشات موجود در مجموع ۴۰۸ دستگاه از این تانک برای ارتش بریتانیا و ۳۸ دستگاه برای ارتش عمان تولید شده‌ و در جنگ‌های بوسنی، کوزوو ، عراق و افغانستان مورد استفاده قرار گرفته‌است.

در واقع در سال ۲۰۰۶ در جریان جنگ عراق برای نخستین بار دو حمله موفق به چلنجر-۲ انجام شد، در یک مورد یک راکت آرپی‌جی-۲۹ از زره این تانک عبور کرد که سبب قطع پای یکی از خدمه تانک شد و در موردی دیگر هم یک بمب کنار جاده ای با عبور از زره تانک به پای یکی از خدمه آسیب رساند.

اگر بخواهیم از خصوصیات این تانک بگوییم و تفاوت و شباهتی که بین نسخ آن وجود دارد اینطور می توان نتیجه گیری کرد که با توجه به اینکه بدنه و اجزای خودروی آن شباهت زیادی به چلنجر-۱ دارد اما یک تانک جدید با قابلیت‌های بالاتر از چلنجر ۱ محسوب می‌شود و تنها کمتر از ۵ درصد قطعات آن با چلنجر ۱ مشترک است. 

در واقع بین سال های 1989 تا 1991 اولویت های  و ویژگی های طرح جدید  ارزیابی شد و مشخص شد و بعد از یک رقابت بین ابرامز ام1 ای 1و لئوپارد2 ای 5 در نهایت وزرات دفاع انگلستان در سال 1993 خواهان دریافت چلنجر 2 شد و  سفارش مورد نظر داده شد و بین  سال 1998  تا 2002 تحویل ارتش انگلستان  شد.

چلنچر 2 تانکی  است بر اساس چلنجر 1 که در تمام زمینه ها ارتقا چشمگیری داشته  است.

براساس گزارش هایی که درباره خصوصیات این تانک منتشر شده است، بسیاری معتقدند زره انگلیسی‌ها بهترین در جهان است و در سوابق تانک‌های چلنجر 2، تنها یک دستگاه از این تانک‌ها تا کنون در حین نبرد از بین رفته و آن هم به سبب آتش نیروهای خودی در عراق اتفاق افتاد.

چلنچر 2 نخستین بار در کدام نبرد حضور داشت؟

 

چلنجر2 اولین بار در سال 2003 در عملیات آزاد سازی عراق  شرکت داشت.

تیپ 7 لشکر یکم نیروی زمین انگلستان در با 120 چلنجر 2 در جنگ حضور داشت و به صورت گسترده در عملیات در نزدیکی  بصره شرکت داشت و در درگیر با تانک های قدیمی تی55 حضور فعال داشت.

هیچ چلنجر 2 طی درگیر در عراق  بر اثر برخورد موشک های ضد  تانک ویا درگیر زرهی از بین نرفت اگرچه در یک مورد بر اثر انفجار بمب کنار جاده ای تانک به شدت صدمه دید  و راننده زخمی شد.

در یک مورد درگیر در بصره  در حالی که بر اثر اتش  مسلسلهای سنگین  پیرسکوپ دید بیرون راننده آسیب دیده  بود تانک درون یک چاله افتاد و بر اثر پاره شدن شنی نتوانست  از جاله بیاید . در این حادثه تانک مورد هدف چهارده  راکت ار پی جی و یک موشک  میلان قرار گرفت  ولی خدمه در نهایت  زنده ماندند اما جالب است بدانید که، تانک بعد از یک تعمیر و در عرض 7 ساعت بار دیگر وارد خدمت شد.

چلنجر 2

مشخصات چلنجر 2

 

  • طول:8.3 متر
  • ارتفاع :2.42 متر
  • وزن:62 تا 68 تن
  • موتور:موتور 12 سیلندر دیزل  1200 اسب بخاری
  • رانش به وزن:19.2 اسب بخار بر تن
  • سرعت در جاده:59 کیلومتر بر ساعت
  • سرعت در دشت :40 کیلومتر بر ساعت
  • برد:550 کیلومتر

ترس انگلیسی‌ از دستیابی روسیه به تانکهای چلنجر

 

براساس گزارش رسانه‌های انگلیسی ارتش این کشور برنامه‌های اضطراری را تدارک می‌بیند تا اجازه ندهد فن‌آوری و پوشش زرهی محرمانه به کار رفته در تانک‌های مدل چلنجر 2 که قرار است برای کمک به اوکراین فرستاده شوند، در صورت آسیب دیدن به دست روسها بیفتند.

این رسانه ها اعلام کرده اند که تانک‌های چلنجر 2 از پوشش زرهی محرمانه‌ای متشکل از ترکیبی از سرامیک، فولاد و ترکیبات ضربه‌گیر مشهور به زره «چوبهام» برخوردارند و اگر نیروهای روسیه به یک دستگاه از این تانک‌ها دست پیدا کنند یک کابوس برای انگلیسی ها رقم خواهد خورد زیرا دانشمندان روس قادر به مطالعه زره این تانک و طراحی روشهایی برای شکست دادنشان خواهند شد زیرا روسها به شدت به دنبال تلاش برای از بین بردن و تصرف یک تانک چلنجر 2 هستند یکی بنا به دلایل تبلیغاتی و دیگر به دلیل این که به اسرار آن دست یابند.

نشریه سان نیز در این راستا گزارش داده است که برخی مقامات رده بالای نظامی انگلیسی در حال برنامه‌ریزی با رده های بالای فرماندهی نیروهای اوکراینی بمنظور بازگرداندن تانک‌های چلنجر از بین رفته در حین جنگ به منطقه امن هستند.

حتی برخی نظامیان معتقدند در صورتی که یک تانک از بین برود یا از کار بیفتد اولین گزینه همیشه بازیابی کردن است. 

براین اساس، در زمانی که یک تانک دچار حادثه می شود می توان آن را با یک تانک دیگر یدک کشید و یا حتی با یک خودروی زرهی مخصوص ترمیم و بازیابی – خودرویی با ظاهر تانک و مجهز به یک جرثقیل – آن را به محلی امن انتقال داد تا بتوان آن را تعمیر کرد و یا به اطلاعات آن دست یافت اما در این میان بدترین سناریو زمانی اتفاق می افتد یک تانک در زمان سقوط خطوط مقدم و عقب نشینی نیروهای خودی از بین برود و با توجه به این موضوع برخی از منابع نظامی اعلام کردند که مهمترین و نخستین گام بریتانا این است که تمرین و کار با طراحان ماموریت بر سر تضمین عدم استفاده از تانک‌های چلنجر در سناریو‌هایی که در آنها چنین سقوطی یک احتمال واقع‌بینانه باشد، است. گام دوم این است که در سطح تاکتیکی تضمین شود اوکراینی‌ها در زمینه بازیابی یک تانکی که زیر آتش است آموزش ببینند و یا حتی از سوی دیگر قرار دادن پیمانکاران نظامی در حالت آماده باش برای بازیابی تانک های از بین رفته است.

ارسال تانک چلنجر به اوکراین و حواشی آن 

 

با وجود اینکه اوکراین از زمان آغاز جنگ خواستار دریافت تانک است اما تلاش‌ها برای اجابت این درخواست‌ها از چندی پیش رنگ و بوی جدی به خود گرفته و طی روزهای گذشته آمریکا و آلمان سر انجام با اعلام برنامه های خود برای ارسال تانک‌های مدل های «آبرامز» آمریکایی و «لئوپارد 2» آلمانی به اوکراین، به مناقشه بر سر کمک متحدان غربی به نیروهای اوکراینی با ارسال تانک پایان دادند.

انگلیس برروی کاغذ 227 دستگاه تانک چلنجر 2 دارد اما جالب است بدانید که تنها حدود 60 عدد از آنها آماده رزمند که حدود 30 دستگاه از این تانک ها در استونی هستند و 14 تا نیز در فرآیند ارسال برای اوکراین قرار گرفته‌اند.

 

بیشتر بخوانید:

چرا همه خواهان ارسال تانک Leopard 2 آلمانی به اوکراین بودند؟!

برترین تانک های جهان ساخت کدام کشورهاست؟

مینی تانک های تمام فلزی در آمریکا ساخته شد

تانک رباتیک ۷ تنی ساخته شد

خودروی تسلا با افزودن تانک هیدروژن مسافت دوبرابری را طی کرد

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه