English

«نئوم» شهر ماورایی بن سلمان و چالش‌های ولیعهد

عربستان سعودی مدتی است که در حال توسعه پروژه ابر شهری آینده نگرانه به نام نئوم است که ۳۳ برابر شهر نیویورک مساحت دارد و چالش‌هایی را نیز برای بن سلمان به وجود آورده است.

«نئوم» شهر ماورایی بن سلمان و چالش‌های ولیعهد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، عربستان سعودی از مدتی پیش در حال توسعه پروژه ابر شهری آینده نگرانه به نام نئوم (Neom) است که ۳۳ برابر شهر نیویورک مساحت دارد. مقامات سعودی نئوم را به عنوان «جاه‌طلبانه‌ترین پروژه جهان» معرفی می‌کنند که قرار است شهری شامل ۱۶ بخش در نزدیکی سواحل دریای سرخ، در شمال غربی استان تبوک، بنا کند.

 

این پروژه در سال ۲۰۱۷ میلادی به عنوان بخشی از برنامه چشم انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی و با هدف ایجاد منبع اقتصادی جدید و کاهش وابستگی این کشور به صادرات نفت  توسط ولیعهد عربستان، محمد بن سلمان، اعلام شد.

 

توضیح مختصری که درباره نام «نئوم» وجود دارد این است که این کلمه در واقع واژه‌ای است مرکب از کلمه یونانی Neos به معنی جدید و کلمه عربی مستقبل به معنی آینده و ظاهرا قرار است مفهوم آینده‌ای جدید را تداعی کند.

 

این شهر مساحتی معادل ۱۶ هزار و ۴۶۳ کیلومتر مربع را شامل می‌‍شود و هزینه احداث آن حداقل ۵۰۰ میلیارد دلار عنوان شده است که بخشی از آن توسط سرمایه گذاری عمومی در داخل عربستان و بخشی توسط سرمایه‌گذاران خارجی (در صورت امکان) تامین خواهد شد.

نئوم

شهر لاین عربستان

 

یکی دیگر از بخش‌های منطقه نئوم عربستان که سروصدای زیادی نیز راه انداخت، شهر «لاین» است.

 

شهر لاین اینگونه توصیف می‌شود:

 

_شهری به شکل یک آسمان خراش آینه‌ای

_ بهترین منطقه برای زندگی در سراسر جهان

_شهری بدون جاده، بدون ماشین یا گاز‌های گلخانه‌ای

_نقطه عطف چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان و قطب اقتصادی جدید این کشور

و …

 

ولیعهد عربستان، لاین را باغ-شهری عمودی و هوشمند معرفی می‌‌کند که موجب به چالش کشیده شدن شهر‌های سنتی و افقی امروز می‌شود و آینده جوامع شهری را در محیطی عاری از جاده‌ها، خودرو‌ها و آلاینده‌ها به نمایش می‌گذارد. شهر لاین، انقلابی در زمینه شهر‌سازی است که با اولویت‌ قراردادن سلامت و رفاه انسان‌ها و حفظ طبیعت اطراف، تجربه‌ای بی‌سابقه از زندگی شهری را ارائه می‌دهد.

 

این شهر باریک اما مرتفع، شامل دو ساختمان موازی با نمای آینه‌ای است که با عبور از دل بیابان‌ها و کوهستان‌‌های سرخ‌ رنگ نئوم، با چشم‌اندازی زیبا به سمت ساحل عقبه کشیده شده است.

لاین با ۲۰۰ متر عرض، ۵۰۰ متر ارتفاع و ۱۷۰ کیلومتر طول، بلند‌تر از ساختمان «Empire State» در نیویورک است. این شهر طولی که در ارتفاع توسعه پیدا می‌کند، بر روی زمینی به وسعت ۳۴ متر مربع ساخته خواهد شد و ۹ میلیون نفر را در خود جای می‌دهد.

لاین همانند بقیه بخش‌های نئوم عربستان، به‌طور ۱۰۰ درصد از گاز‌های گلخانه‌ای استفاده و ۹۵ درصد از زمین را به‌صورت طبیعی حفظ می‌کند.

طرح اولیه شهر لاین عربستان توسط گروه معماری «Morphosis» مستقر در ایالات متحده آمریکا ارائه شده؛ گروهی که توسط تام ماین (Thom Mayne)، برنده جایزه معماری پریتزکر، تاسیس شده است. اهداف این پروژه کاهش رد‌پای زیرساخت‌های مخرب، نوآوری و خلاقیت در زندگی شهری است.

معماری سه‌بعدی در قلب بنا، مسیرهای معلق، باغ‌ها، استادیوم ورزشی، اسکله‌ برای قایق‌های تفریحی، شرایطی عالی برای مهار و کنترل انرژی باد و خورشید، کشاورزی عمودی و یکپارچه، آب‌وهوایی ایده‌آل و طبیعت بکر،  تنها برخی از ویژگی‌های این شهر عمودی است.

ساکنین این شهر می‌توانند تنها با ۵ دقیقه پیاده‌روی به امکاناتی مختلف دست پیدا کنند، علاوه بر این ۲۰ دقیقه کافی است تا با قطار‌های سریع‌السیر از ابتدا تا انتهای شهر بروید.

فاز اول این پروژه، حدود ۳۱۹ میلیارد دلار (۱.۲ تریلیون ریال عربستان) هزینه دارد و طبق گزارش وال استریت ژورنال، پیش‌بینی می‌شود به‌صورت مرحله‌‌به‌مرحله و در طول ۵۰ سال تکمیل خواهد شد.

 

چالش‌های بن سلمان برای پروژه نئوم

 

اما با این وجود از زمان آغاز اجرای پروژه نئوم عربستان سعودی گزارش‌های متعددی درباره شکست و چالش‌های پیش روی این پروژه به گوش می‌رسد.

در گزارش تصویری شبکه که «CNBC»  داشت آمده است که بزرگترین چالش پیش روی پروژه « نئوم» عربستان سعودی نحوه تامین مالی فاز اول این پروژه است که پیش بینی می‌شود 320 میلیارد دلار هزینه داشته باشد.

طبق گزارش شبکه مذکور،«محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی می‌خواهد بعد از قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی از طریق پروژه 500 میلیارد دلاری خود را به عنوان یک لیبرال اصلاح‌طلب معرفی کند تا منجر به بهبود وجهه خود شود.

بودجه صندوق سرمایه گذاری عربستان سعودی بین 600 تا 700 میلیارد دلار است و بنابراین تأمین مالی تأسیس نئوم  از آن امکان پذیر نیست و در این زمینه چالش بزرگی  برای جذب سرمایه گذار خارجی نیز وجود دارد.

نئوم2

هدف ساخت شهر نئوم عربستان

 

شهر نئوم با چالش‌های پیش روی بشریت در زندگی شهری امروزی مقابله خواهد کرد و راه‌های جایگزین برای زندگی را روشن خواهد کرد.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی و رئیس هیئت مدیره شرکت NEOM درباره این پروژه گفت:ما نمی‌توانیم بحران‌های زیست‌محیطی پیش روی شهرهای جهان را نادیده بگیریم و NEOM در خط مقدم ارائه راه‌حل‌های جدید و تخیلی برای رسیدگی به این مسائل است.برای اطمینان از استقرار فضاهای میکروکلیماتیک، محیط طوری طراحی شده است که تعادل بهینه نور خورشید، سایه و تهویه طبیعی را فراهم کند.علاوه بر این، فضاهای باز سبز در سرتاسر شهر آسایش را برای کسانی که زندگی، کار و بازدید می کنند، افزایش می دهد.پیش بینی می شود تا سال 2030 بیش از 380000 شغل ایجاد شود.

 

آوارگی اهالی قبیله الحویطات

 

درباره محل پروژه نئوم که در نزدیکی استان تبوک در شمال غربی عربستان و در کنار خلیج العقبه قرار دارد که با مصر، اردن و فلسطین اشغالی هم مرز است، گفته شده است که قبیله الحویطات توسط دولت عربستان از محل اجرای این پروژه به طور اجباری کوچانده شده‌اند. دولت سعودی این قبیله را بخاطر اجرای پروژه ساخت و ساز «نئوم» با مساحت بیش از ۱۰ هزار کیلومتر به اجبار کوچانده است.

این گزارش درباره کوچ دادن اجباری اهالی الحویطات نوشت که «نئوم» به علت رفتار با مردم قبیله ای که صدها سال در این منطقه ساکن بوده اند، اکنون زیر ذره بین خواهد ماند.

اعضای این قبیله به اجبار و با زور اسلحه بیرون رانده شدند و« عبدالرحیم الحویطی» فعال معروف به دلیل امتناع از ترک خانه اش کشته و به عنوان تروریست معرفی شد.

شبکه «سی ان بی سی» اضافه کرد: تنها حادثه الحویطی نبود، زیرا در برابر اسکان مجدد مقاومت هایی وجود داشت و این امر به نوبه خود عواقبی برای مردم به همراه داشت و باعث دستگیر شدن شماری از اعضای قبیله شد و مقامات سعودی با ارعاب اعتراض مردم را سرکوب کردند.

این گزارش به حکم اعدام که اخیرا" علیه سه نفر از اعضای قبیله الحویطات که از مهاجرت اجباری خودداری کردند صادر شده است، اشاره کرد.

 

بیشتر بخوانید:

عربستان سعودی از تشکیل شرکت "نئوم" خبر داد

عربستان میزبان بازی‌های آسیایی زمستانی 2029 شد/ هزینه هنگفت سعودی ها!

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه