English

کنگره آمریکا به دنبال حذف روسیه از شورای امنیت به بهانه جنگ اوکراین

کنگره آمریکا با ارائه طرحی به بهانه جنگ اوکراین و با اهداف سیاسی از جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا خواسته است در راستای حذف عضویت روسیه در شورای امنیت اقدام کند.

کنگره آمریکا به دنبال حذف روسیه از شورای امنیت به بهانه جنگ اوکراین

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از نشریه فارن پالیسی، درخواست این دو قانونگذار آمریکایی در حالی مطرح شده که تنها چند روز تا ورود جنگ اوکراین به دهمین ماه مانده است.

در طرحی که در اختیار فارن پالیسی قرار گرفته، استیو کوهن و جو ویلسون دو تن از قانونگذاران کنگره آمریکا مدعی شده اند که روسیه آشکارا منشور سازمان ملل را نقض کرده است. آنها همچنین حق این کشور را برای برخورداری از کرسی در شورای امنیت به بهانه الحاق چهار منطقه در اوکراین به خاک روسیه، آمادگی برای حمله به شهرهای اوکراین و خطر ایجاد اختلال در عرضه جهانی غذا زیر سوال برده اند.

نهاد نظارت بر امنیت و حقوق بشر در آمریکا موسوم به کمیسیون هلسینکی در اکتبر گذشته از آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا خواسته بود با جایگاه روسیه به عنوان عضوی از شورای امنیت مخالفت کند. اکنون این کمیسیون از کنگره می خواهد با این استدلال که جنگ روسیه «اهداف و اصول سازمان ملل» را نقض کرده روسیه را از این شورا کنار بگذارد.

این نهاد از سازمان های دولتی آمریکا خواسته گام هایی را برای محدود کردن امتیازات روسیه در سازمان ملل بردارند اما تصمیم گیری درباره اقدامات احتمالی را به دولت آمریکا واگذار کرده است.

اوکراین از حذف روسیه در شورای امنیت حمایت کرده اما کارشناسان درباره امکان تحقق چنین تلاشی تردید دارند.

منشور سازمان ملل ماده ای در خصوص امکان برکناری یکی از اعضای دائم شورای امنیت ندارد. در حالی که کشورها را می توان از سازمان ملل حذف کرد این اقدام مستلزم رای دوسوم اعضا در مجمع عمومی و موافقیت یکپارچه اعضای خود شورا است.

هر چند طرح هایی که در مجلس نمایندگان آمریکا ارائه می شوند الزام آور نیستند این اقدام تلاش کنگره و دولت بایدن برای مهار نفوذ روسیه را نشان می دهد.

آمریکا و اوکراین تلاش می کنند به دلیل اختلافات طولانی با روسیه و همزمان با جنگ اوکراین به دنبال جایگزینی برای کاهش نفوذ مسکو باشند. بایدن سپتامبر گذشته در سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل موضوع اصلاحات در شورای امنیت را شامل افزودن اعضای دائمی و غیردائمی از جمله از کشورهای آفریقایی، آمریکای لاتین و کارائیب شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه