English

جوزف بورل:

ساخت کریدورهای حمل‌ونقلی به آسیای مرکزی با دور زدن روسیه ضروری است

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تاکید بر لزوم تعمیق همکاری با آسیای مرکزی، استفاده از پتانسیل منطقه در زمینه تامین انرژی، مواد اولیه دارای اهمیت حیاتی و ایجاد کریدورهای حمل و نقل جدید، با دور زدن روسیه را ضروری دانست.

ساخت کریدورهای حمل‌ونقلی به آسیای مرکزی با دور زدن روسیه ضروری است

به گزارش خبرگزاری موج، «جوزف بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستار تعمیق بیشتر همکاری با کشورهای منطقه آسیای مرکزی شد.

بورل گفت: اگرچه روسیه و چین همچنان نقش پیشروی در آسیای مرکزی دارند، اما کشورهای این منطقه در تلاشند به روابط خود تنوع ببخشند و در این راستا، در سیمای اتحادیه اروپا شریک مناسبی را می‌بینند.

وی پس از سفر خود به آسیای مرکزی در وبلاگش نوشت: به عنوان اتحادیه اروپا، ما به صورت آشکار علاقه مند به استفاده از این تغییرات هستیم. ما باید روابط خود با منطقه را تعمیق کنیم، از پتانسیل عظیم انرژی و مواد اولیه دارای ارزش حیاتی و ایجاد کریدورهای جدید حمل و نقل مستقل و ناوابسته از روسیه، استفاده کنیم.

بنابر سخنان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، صحبت اینجا در مورد کریدور ترانس خزر است که موضوع توسعه آن در جریان سفرش به قزاقستان مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

بورل در جریان سفر خود به آسیای مرکزی اعلام کرد که اتحادیه اروپا از نظر سرمایه‌گذاری در کشورهای منطقه پیشتاز است و در این شاخص از روسیه و چین جلوتر است. کشورهای اتحادیه اروپا در 10 سال گذشته 105 میلیارد یورو در کشورهای آسیای مرکزی سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

اولین اجلاس سران سازمان کشورهای ترک هفته گذشته در سمرقند برگزار شد. در این نشست، برنامه‌هایی برای تقویت همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی اعضا این سازمان بررسی و صحبت‌های زیادی در مورد «نقش جهان ترک در اتصال شرق و غرب و گرد‌هم آوری تمدن‌های جهانی»، صورت گرفت.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه