English

میخائیل اولیانوف:

احتمال رسیدن به توافق در مذاکرات وین همچنان وجود دارد

نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین اعلام کرد هنوز احتمال شروع مجدد مذاکرات وین و رسیدن به توافق وجود دارد.

احتمال رسیدن به توافق در مذاکرات وین همچنان وجود دارد

به گزارش خبرگزاری موج، میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی مستقر در وین، در مصاحبه با شبکه روسیا ۲۴ اعلام کرد که حتی پس از تصویب قطعنامه ضدایرانی آژانس بین المللی انرژی اتمی احتمال احیای توافق برنامه هسته‌ای ایران و دستیابی به توافقی مناسب وجود دارد.

اولیانوف در ادامه مصاحبه خود بر شروع مجدد مذاکرات وین تاکید کرد و گفت: «البته این مسئله به خصوص بعد از تصویب قطعنامه ضدایرانی شورای حکام آسان نیست. ما باید به تلاش خود برای شروع مجدد مذاکرات وین ادامه دهیم. در عین حال، دبیرخانه آژانس و ایران باید به گفتگو در مورد موضوعاتی که هنوز حل نشده اند ادامه دهند.»

این دیپلمات روس، تعلیق مذاکرات وین را مورد انتقاد قرار داد و تاکید کرد دقیقا سه ماه از توقف مذاکرات وین می‌گذرد و این تصمیم اشتباهی بود که هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین گرفت. وقفه در مذاکرات باعث تضعیف  شور و شتاب این مذاکرات شد.

او در انتها فاش کرد که در ۱۰ مارس (۱۹ اسفند)، متن توافق بر سر بازگرداندن کامل توافق هسته‌ای و لغو تحریم ها، آماده بود و بیش از ۹۹ درصد با آن موافقت شد، و در واقع تنها چیز‌های کوچکی باقی مانده بود که میشد طی یک یا دور روز به توافق رسید.

این دیپلمات روسی در پاسخ به پرسش یک خبرنگار در توئیتر در مورد احتمال احیای توافق هسته ای نوشت: «فرصت ها همیشه وجود دارد. قطعا زود است بگوییم توافق مرده است. مذاکرات در وضعیت بن بست قرار دارد که به احتمال زیاد پس از تصویب قطعنامه نابخردانه و غیرسازنده علیه ایران توسط شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی تا مدتی ادامه خواهد داشت.»

او در پیامی دیگر در توئیتر نوشت: «چهارمین ماه وقفه در مذاکرات وین در مورد برجام امروز شروع شد. بسیار طولانی ست.»

دور هشتم مذاکرات وین که از ۶ دی سال گذشته و با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ از سر گرفته شد با اعلام جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اروپا از ۲۰ اسفند بر سر برخی مسائل باقی مانده تا اطلاع ثانوی متوقف شد.

این در حالی است که شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه قطعنامه‌ای ضد ایرانی را با ۳۰ رای موافق تصویب کرد. شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی با تصویب این قطعنامه از ایران به ادعای ناتوانی در توضیح برای ردیابی اورانیوم در سایت‌های اعلام نشده انتقاد کرد. این قطعنامه با ۳۰ رأی موافق، ۲ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع تصویب شد. دو کشوری که با این قطعنامه مخالفت کردند روسیه و چین بودند.

مقامات ایران نیز در واکنش به این قطعنامه سیاسی، برخی دوربین‌های نظارتی فراپادمانی را خاموش و دستگاه جریان سنج در تاسیسات تولید آب سنگین و دستگاه اندازه گیری آنلاین غنی سازی در نطنز را حذف کردند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه