English

تعهد آمریکا به اوکراین برای پشتیبانی و کمک امنیتی در برابر حملات روسیه

« جو بایدن » رئیس جمهوری آمریکا در اولین دیدار حضوری با همتای اوکراینی خود بر پشتیبانی و کمک های امنیتی به این کشور تاکید کرد.

تعهد آمریکا به اوکراین برای پشتیبانی و کمک امنیتی در برابر حملات روسیه

به گزارش خبرگزاری موج و به نقل از خبرگزاری « رویترز »، در دیدار میان روسای جمهوری دو کشور آمریکا و اوکراین، «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا پیشنهاد کمک ۶۰ میلیون هریونیا (واحد پول اوکراین) به عنوان کمک جدید امنیتی به « ولادیمیر زلنسکی » رئیس جمهوری این کشور در برابر حملات روسیه ارائه داد.

جو بایدن در ابتدای این جلسه در کاخ سفید گفت : «آمریکا قاطعانه به حق حاکمیت  و تمامیت ارضی اوکراین در برابر حملات روسیه متعهد می ماند. امروز چگونگی پشتیبانی از اوکراین را همزمان با پیشرفت این کشور در برنامه اصلاحات دموکراتیک  به بحث می گذاریم.»

رهبران دو کشور که از زمان شروع ریاست جمهوری بایدن اولین دیدار حضوری خود را برگزار کردند در این دیدار درباره پروژه خط لوله « نورد استریم ۲ » به بحث و تبادل نظر پرداختند. اوکراین نگران بود که روسیه از این پروژه به عنوان سلاح ژئوپلتیکی در اوکراین استفاده کند. به همین دلیل زلنسکی آغاز صحبت هایش  را به مطرح کردن این نگرانی‌ها اختصاص داد و همچنین از بایدن خواست تا دیدگاهش را درباره شانس اوکراین برای پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و همچنین زمانبندی برای چنین حرکتی را با او در میان بگذارد.

دو کشور پس از پایان این دیدار و در بیانیه ای مشترک مخالفت خود را با پروژه خط لوله «نورد استریم ۲ » اعلام کردند و افزودند که از تلاش ها برای افزایش ظرفیت برای ذخایر گازی به اوکراین حمایت می کنند.

« ولادیمیر زلنسکی » در ماه ژوئن به خبرنگاران گفته بود در خصوص پیوستن به اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ( ناتو ) پاسخی روشن از جو بایدن می خواهد. او اعضای ناتو را ترغیب کرده بود تا ورود اوکراین  به این سازمان را پس از به بن بست رسیدن مذاکرات با مسکو در سال جاری به دلیل افزایش سربازان و تجهیزات ارتش روسیه نزدیک مرزهای اوکراین تسریع کنند.  

با این وجود متحدان ناتو معتقدند اوکراین برای پیوستن به این سازمان نیاز به اصلاحات سیاسی بیشتری دارد.

« جن پساکی» سخنگوی کاخ سفید تاکید کرد که لازم است اوکراین  برای پیوستن به ناتو بخش های دفاعی اش را مدرن و اصلاحات قانون را تسریع کند تا به استانداردهای این سازمان دست پیدا کند.

زلینسکی پس از این دیدار در گفت و گو با خبرنگاران گفت هیچگونه زمانبندی درباره پیوستن به ناتو در این ملاقات به دست نیامد، اما احساس می کنم رئیس جمهوری شخصا از اوکراین در این موضوع حمایت خواهد کرد.

روسیه و اوکراین از سال ۲۰۱۴ و در پی ضمیمه کردن شبه جزیره کریمه از سوی روسیه به خاک خود و پشتیبانی از جدایی طلب ها در نزاع  منطقه شرقی « دونباس » که به ادعای اوکراین ۱۴ هزار نفر در آن کشته شدند با هم در مناقشه به سر می برند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه