English

ترکیه مزدوران خود را به افغانستان اعزام می‌کند

ترکیه و رهبران گروه‌های وابسته به آنکارا در موضوع اعزام شبه‌نظامیان از شمال سوریه به کابل به توافقی دست یافتند.

ترکیه مزدوران خود را به افغانستان اعزام می‌کند

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از سایت شبکه خبری المیادین، در حالی که درگیری‌ها میان طالبان و ارتش افغانستان در سراسر مناطق این کشور بالا گرفته‌، ترکیه با چراغ سبز آمریکا در تلاش است پس از عقب‌نشینی نیروهای ناتو و سربازان آمریکایی از افغانستان، مسؤولیت فرودگاه کابل را به دست بگیرد اما طالبان که به نوبه خود بر مناطق وسیعی از مرزهای افغانستان کنترل دارد، این تصمیم آنکارا را نپذیرفت.

محمد نعیم، نماینده طالبان در قطر در گفت‌وگو با المیادین ضمن محکومیت بیانیه ترکیه درباره ابقای نیروهای نظامی‌اش برای حفاظت از فرودگاه کابل، تاکید کرد: ماندن نیروهای خارجی تحت هر عنوان مورد قبول مردم ما نیست و هرگونه حضور نظامی غیر ملی در واقع اشغالگری و استمرار آن است و با حضور نظامی امنیتی خارجی همانند اشغالگر برخورد می‌شود.

هشدارهای نعیم در این زمینه در واقع تاکیدی دوباره بر تهدیدهای قبلی طالبان است که همزمان با خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان اعلام کرده بود با هرگونه حضور خارجی در کشور همانند دشمن و اشغالگر برخورد خواهد شد. طبق تصمیم جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا ۱۱ سپتامبر آتی تاریخ پایان حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان تعیین شد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه برقراری امنیت در افغانستان پس از خروج نیروهای خارجی از آن را مسؤولیت آنکارا دانست و گفت: ترکیه پس از تصمیم آمریکا برای خروج از افغانستان، می‌تواند مسؤولیت‌های بیشتری را بر عهده بگیرد.

در همین راستا، طبق دیده‌بان حقوق بشر سوریه وابسته به مخالفان اعلام کرد، اطلاعات ترکیه و رهبران شبه‌نظامیان مسلح وابسته به آنکارا در زمینه اعزام شبه‌نظامیانی از این گروه‌ها به کابل به توافقی دست یافتند.

این دیده‌بان افزود: ماموریت این شبه‌نظامیان احتمالا در سپتامبر آتی با نظارت کامل اطلاعات ترکیه و با قراردادهایی رسمی آغاز می‌شود و در این ماموریت تمرکز بر حمایت از فرودگاه کابل، دفاتر دولتی و پشتیبانی از نیروهای بین‌المللی با حقوق‌هایی بالا خواهد بود.

در صورتی که ترکیه گامی در مسیر اعزام مزدوران به افغانستان بردارد، این سومین باری است که این کشور در مدت کمتر از دو سال چنین کاری انجام می‌دهد به ویژه که نیروهای گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به آن در شمال سوریه برای شرکت در درگیری‌های خارج از مرزها مستقر هستند و سال گذشته نیز شبه‌نظامیانی تحت حمایت خود را به جمهوری آذربایجان اعزام کرد تا در آن کشور در مقابل نیروهای ارمنستانی بجنگند.

ارمنستان اکتبر گذشته زمانی که ترکیه شبه‌نظامیانی را از سوریه و لیبی به قره‌باغ اعزام کرده بود، از کشف ۲۵ جسد شبه‌نظامیان سوری کشته شده در این درگیری‌ها خبر داد.

گزارش‌هایی که در آن مقطع منتشر شدند، حاکی از این بودند که دستکم ۲۳۵۰ شبه‌نظامی سوری برای شرکت در درگیری‌های قره‌باغ به جمهوری آذربایجان اعزام شده و ۳۲۰ تن از آنها بازگشتند.

ترکیه چند ماه پیش از اینکه این شبه‌نظامیان سوری وابسته به خود را به درگیری‌های جمهوری آذربایجان-ارمنستان اعزام کند، آنها را به جنگ لیبی فرستاده بود تا در کنار نیروهای دولت وفاق ملی لیبی با شورشیان تحت فرماندهی خلیفه حفتر بجنگند،

دیده‌بان حقوق بشر سوریه مه گذشته فاش کرد تعداد نیروهای سوری که وارد خاک لیبی شده‌اند به حدود ۷۸۵۰ تن رسیده است و پس از آنکه برخی از این گروه‌ها با اعزام نیروهای خود به لیبی مخالفت کردند، ترکیه حمایت مالی خود از آنها را متوقف کرد.

نجلاء المنقوش، وزیر خارجه لیبی مه گذشته در دیداری با مولود چاووش اوغلو، همتای ترکیه‌ای خود، درخواست کرد در آستانه برگزاری انتخابات در این کشور، تمامی نیروهای خارجی و مزدوران از لیبی خارج شوند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه