English

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی:

هنوز در روند احیای برجام پیشرفتی حاصل نشده است

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در اشاره به گفت‌وگوهای وین، اظهار داشت هنوز پیشرفتی در روند احیای برجام حاصل نشده اما دلایلی برای خوش‌بینی محتاطانه وجود دارد.

هنوز در روند احیای برجام پیشرفتی حاصل نشده است

به گزارش خبرگزاری موج، « میخائیل اولیانوف » نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در توییتی در اشاره به گفت‌وگوهای وین به ارزیابی روند احیای برجام تاکنون پرداخت و در این خصوص نوشت هنوز پیشرفتی حاصل نشده اما دلایلی برای خوش‌بینی محتاطانه وجود دارد.

وی افزود: همه طرف‌ها از جمله ایران و آمریکا وحدت هدف را که همان اجرای کامل توافق هسته‌ای از سوی همه طرف‌هاست نشان می‌دهند.

این دیپلمات روس در توییتی دیگر نوشت: برای پیشرفت بیشتر، طرف‌های برجام باید درک بهتری از رفع تحریم‌های آمریکا داشته باشند. این پیش‌شرط اساسی موفقیت است. در خصوص هسته‌ای (یعنی کاری که باید از سوی ایران انجام شود) تصویر کم و بیش واضح است.

پیشتر «سید عباس عراقچی» معاون وزیر خارجه در خصوص موضع ایران در روند احیای برجام گفت: موضع ما این است که همه تحریم‌ها چه آنها که در دوره ترامپ تحمیل شده و چه آنها که در دوره ترامپ با برچسب‌های دیگری تحمیل شده‌اند و چه تحریم‌هایی که در برجام ذکر شده، همه باید برداشته شود و آمریکایی‌ها خودشان بهتر می‌دانند باید چه کنند.

 شبکه «پرس تی‌وی» هم به نقل از یک منبع مطلع نزدیک به تیم ایرانی حاضر در گفت‌وگوهای وین گزارش داد برداشته شدن تحریم‌های برجامی کافی نیست و همه تحریم‌های اعمال شده از سوی ترامپ تحت برچسب‌های دیگر هم باید برداشته شود، در غیر اینصورت نماینده آمریکا از وین دست خالی بازمی‌گردد.

طبق گزارش پرس‌ تی‌وی، منبع مذکور گفت: برداشته شدن تحریم‌های برجامی کافی نیست. تحریم‌های اعمال شده از سوی ترامپ تحت برچسب‌های دیگر هم باید برداشته شود.

وی تاکید کرد: علاوه بر تحریم‌های دوره ترامپ، ایالات متحده همچنین باید تحریم‌های دوره اوباما که نقض برجام است را هم لغو کند. تحریم های موسوم به ISA و Visa Program از دوره اوباما هم باید لغو شود.

عراقچی همچنین در یک مصاحبه دیگر اظهار داشت: برای ما مهم است که وقتی این تحریم‌ها برداشته می‌شود، آثار آن را در عمل ببینیم. اگر تحریم نفتی برداشته می‌شود، اینکه یک دستوری امضا شود کفایت نمی‌کند و باید نفت در عمل هم فروش برود و خریداران نفت ایران بدون هیچ مشکلی بتوانند نفت را بخرند.

وی افزود: راستی آزمایی یعنی دیدن رفع تحریم در عمل و برای ما باید مسجل شود که این تحریم برداشته می‌شود، چون عده‌ای دارند از موضوع استفاده می‌کنند. اگر این راستی آزمایی صورت بگیرد آن موقع است که ما تعهدات خود را انجام خواهیم داد.  

به گزارش فارس، دور جدید نشست کمیسیون مشترک برجام ۱۳ فروردین ماه به صورت مجازی برگزار و پس از توافق حاصله مقرر شد روز سه‌شنبه ۱۷ فروردین این گفت‌وگوها به صورت حضوری و رو در رو دنبال شود و در نهایت هم این نشست برگزار و پس از آن توافق شد دو کارگروه در حوزه تحریم‌ها و هسته‌ای تشکیل و بررسی‌ها را انجام دهد.

نتایج بررسی‌های این دو کارگروه به نشست کمیسیون برجام در روز جمعه ۲۰ فروردین منعکس و اعلام شد که هیأت‌های برای تنفس و مشورت‌ به پایتخت‌ها برمی‌گردند و روز چهارشنبه ۲۵ فروردین دوباره در وین گردهم خواهند آمد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه