English

هشدار روسیه درباره خروج از معاهده «آسمان‌های باز»

روسیه هشدار داد اگر کشورهای عضو معاهده «آسمان‌های باز» به توقف تبادل اطلاعاتی با آمریکا متعهد نشوند شاید از این معاهده خارج شود.

هشدار روسیه درباره خروج از معاهده «آسمان‌های باز»

به گزارش خبرگزاری موج، با گذشت بیش از یک ماه از خروج واشنگتن از معاهده آسمان‌های باز ، رسانه‌ها و مقام‌های روسیه از احتمال خروج مسکو از این معاهده خبر دادند.

شبکه «راشا تودی» روسیه گزارش داد، اگر کشورهای عضو معاهده «آسمان‌های باز» به توقف تبادل اطلاعاتی با آمریکا متعهد نشوند، مسکو شاید از این معاهده خارج شود.

ایالات متحده آمریکا رسما دوم آذرماه با طی شدن روند خروج از معاهده آسمان‌های باز، یکی دیگر از توافق‌های بین‌المللی این کشور را نقض کرد.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا بیست و یکم ماه می (2 خرداد ماه) اعلام کرد که واشنگتن از این معاهده خارج می‌شود و مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در بیانیه‌ای عنوان کرد که خروج از معاهده آسمان‌های باز پس از شش ماه وارد روند اجرایی می‌شود.

معاهده آسمان‌های باز به کشورهای عضو اجازه می‌دهد از حریم هوایی یکدیگر برای پروازهای تجسسی استفاده کنند.  این معاهده بین ۳۵ کشور جهان منعقد شده و هدف از آن ایجاد درکی متقابل بین کشورهای امضاکننده در خصوص تحرکات و فعالیت‌های نظامی احتمالاً نگران‌کننده بوده است.

روسیه و آمریکا جزو اولین کشورهایی بودند که این معاهده را تصویب کردند؛ معاهده‌ای که در  سال ۱۹۹۲ امضا شد و از اول ژانویه ۲۰۰۲ اجرایی شد.

طبق گزارش امروز یکشنبه راشا تودی، «تکلیف معاهده آسمان‌های باز که به کشورها قانونا اجازه جاسوسی کردن از هم را می‌دهد، معلوم نیست چرا که روسیه هنوز منتظر شنیدن نظر دولت آینده (جو بایدن) آمریکا است که آیا خواهان پیوستن دوباره به این معاهده است یا خیر و همچنین این نگرانی وجود دارد که متحدان (آمریکا) شاید اطلاعاتشان را (به واشنگتن) درز بدهند».

این رسانه دولتی روس افزود: «مسکو همچنین نگران است که هنوز از طرف دیگر امضاکنندگان معاهده آسمان‌های باز که عضو ائتلاف نظامی ناتو هم هستند، ضمانت‌های لازم درباره اینکه آنها مخفیانه اطلاعاتشان را در اختیار ایالات متحده ندهند، دریافت نکرده است».

از سوی دیگر، کاخ کرملین پیشتر از کشورهای اروپایی عضو معاهده آسمان‌های باز خواسته بود، پروازهای هواپیماهای روسیه بر فراز اراضی خودشان را محدود نکنند.

«ولادیمیر ارماکوف» مدیر اداره عدم اشاعه و کنترل تسلیحاتی وزارت خارجه روسیه در این باره گفت: «متاسفانه ما هنوز هیچ پاسخ قانع‌کننده‌ای از سوی شرکای غربی‌ معاهده آسمان‌های باز در خصوص نگرانی‌هایمان دریافت نکرده‌ایم».

این مقام ارشد روس با هشدار درباره مورد تردید قرار گرفتن «سرنوشت معاهده‌ آسمان‌های باز» افزود: «در صورتی که ایالات متحده به معاهده برنگردد و دیگر مشارکت‌کنندگان برای کمک کردن به کاستن از نگرانی‌های روسیه آمادگی نداشته باشند،  ما به شرکایمان در ماه می هشدار دادیم که ما در حال بررسی همه گزینه‌های محتمل هستیم».

ارماکوف همچنین تاکید کرد، روسیه همچنان منتظر اظهارنظر و موضع‌گیری جو بایدن و دولت آینده آمریکا در خصوص بازگشت به معاهده آسمان‌های باز است.

جو بایدن در زمان کارزار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تصمیم ترامپ برای خروج از این معاهده را کوته‌فکری خواند و گفته بود، این اقدام تنش‌ها میان غرب و روسیه و همچنین خطر محاسبات غلط و یا احتمال درگیری را افزایش می‌دهد.

به دنبال اقدام دولت ترامپ در خروج آمریکا از این معاهده «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن ابراز تاسف، از واشنگتن خواست این تصمیم خود را مورد بازبینی قرار دهد.

پیشتر، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه با اشاره به خروج آمریکا از معاهده آسمان‌های باز، درباره فروپاشی این معاهده تحت فشارهای واشنگتن، به دیگر اعضا برای خروج از آن هشدار داده بود

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه