English

جزئیات دیدار نخست وزیر عراق با نانسی پلوسی در آمریکا

نخست وزیر عراق با نانسی پلوسی در آمریکا دیدار و راه‌های توسعه روابط دوجانبه عراق و آمریکا مورد بررسی قرار گرفت.

جزئیات دیدار نخست وزیر عراق با نانسی پلوسی در آمریکا

به گزارش خبرگزاری موج،‌ خبرگزاری رسمی عراق «واع» امروز (شنبه)، از دیدار « مصطفی الکاظمی » نخست‌وزیر عراق با « نانسی پلوسی » رئیس مجلس نمایندگان آمریکا خبر داد و طبق این گزارش برخی از نمایندگان آمریکا از جمله «کوین مک‌کارتی» رهبر اقلیت جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان آمریکا در این دیدار حضور یافتند.

واع گزارش داد که در این دیدار، راه‌های توسعه روابط دوجانبه عراق و آمریکا در زمینه امنیت، اقتصاد، آموزش، پرونده آوارگان، اقلیت‌ها و همچنین افزایش راندمان نیروهای امنیتی عراق و توانمندی رزمی آنها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این گزارش اشاره شده که الکاظمی تأکید کرده است: «عراق کشوری دارای حاکمیت است و تعامل با این کشور طبق این اصل صورت می‌گیرد». وی همچنین بر لزوم توسعه همکاری‌های آمریکا و عراق بویژه در زمینه اقتصاد تأکید کرده است.

نخست وزیر عراق همچنین در این دیدار توضیح داده است: «چشم‌انداز همکاری‌های بغداد-واشنگتن تنها محدود به بُعد امنیتی و نظامی نمی‌شود بلکه [روابط دو کشور] از این ابعاد فراتر می‌رود و بازسای و آبادانی عراق و همچنین ایجاد شراکت‌های اقتصادی با آمریکا را شامل می‌شود».

الکاظمی با اشاره شکل روابط دو کشور پس از پایان جنگ علیه گروه‌های تروریستی داعشی، توضیح داده است: «گفت‌و‌گوی راهبردی که طی سفرش به واشنگتن میان طرف عراقی با طرف آمریکایی صورت گرفت، چند نکته مهم داشت؛ نکاتی که این قابلیت را دارند، زمینه را برای ورود به مرحله‌ جدیدی از روابط دوجانبه مهیا کنند».

در مقابل، نانسی پلوسی ضمن استقبال از مصطفی الکاظمی و هیأت همراه او، از اقدامات الکاظمی و تلاش‌های او در زمینه آوارگان و گروه‌های عراقی از زمان به‌عهده گرفتن پُست نخست‌وزیری تاکنون تمجید کرد.

پلوسی همچنین ادعا کرد: «آمریکا از دولت کنونی عراق و نگرش‌های ملی آن حمایت می‌کند» او ادامه داد: «عراق در منطقه‌ای پرتنش، کشوری مستقل و مهم به شمار می‌رود. اجماعی برای حمایت از استقلال دولت عراق، ساماندهی به این کشور و همچنین حمایت از تلاش‌های عراق در مزنیه مبارزه با داعش وجود دارد».

الکاظمی نیز در این دیدار اشاره کرده است مسئله آوارگان و گروه‌های عراقی در این کشور یکی از دغدغه‌های اصلی دولت عراق است و دولت عراق بنا دارد آوارگان را به محل اصلی سکونتشان بازگرداند و مشکلات اقلیت‌های عراقی را حل کند.

از سوی دیگر، خبرگزاری «ناس» گزارش داد که سناتور «میچ مک‌کانل» رهبر اکثریت جمهوری‌خواه در مجلس سنای آمریکا با الکاظمی تلفنی گفت‌و‌گو کرده است.

در این گزارش اشاره شده است که دو طرف روابط دوجانبه و همچنین راه‌هالی توسعه آن در زمینه‌های اقتصاد، امنیت، آموزش و فرهنگ را مورد بحث و بررسی قرار داده‌اند.

مک‌کانل در این گفت‌و‌گو مدعی شده است که تلاش‌های دولت عراق در زمینه برقراری ثبات را تأ‌یید می‌کند.

 نخست‌وزیر عراق بامداد روز چهارشنبه - ۱۹ آگوست در صدر هیأتی از اعضای دولت وارد واشنگتن شد. وی در این سفر با مقامات ارشد آمریکایی از جمله «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا دیدار و با آنها درباره روابط دوجانبه و تقویت همکاری‌های مشترک در زمینه‌های مختلف به ویژه امنیت، اقتصاد، بهداشت و... رایزنی کرد.

 خبرگزاری رسمی عراق، روز گذشته، همچنین گزارش داد که الکاظمی تصریح کرده که در دیدار با «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا گفته است که نیروهای آمریکایی طی سه سال آتی، از عراق خارج خواهند شد و آمریکایی‌ها در پی استقرار نیروهای خود در خارج از عراق هستند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه