English

روحانی از پاسخگویی به تماس ترامپ امتناع کرد

یک رسانه آمریکایی گزارش داد: تلاش مکرون برای برقراری تماس تلفنی سه جانبه میان خود و ترامپ و ایران، با امتناع روحانی شکست خورد.

روحانی از پاسخگویی به تماس ترامپ امتناع کرد

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از نیویورکر، امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در نشست هفته پیش مجمع عمومی سازمان ملل تلاش کرد تا یک تماس تلفنی سه جانبه را بین روسای جمهور ایران، آمریکا و فرانسه برقرار کند، اما موفق نشد.

نیویورکر در این گزارش آورده است: عصر روز سه شنبه، ۲۴ سپتامبر، امانوئل مکرون برای دیدار با همتای ایرانی خود به هتل میلینیوم هیلتون در خیابان روبروی مقر سازمان ملل در نیویورک رفت. این هتل یکی از تنها سه مکانی بود که رئیس جمهور ایران به دلیل تحریم‌ های آمریکا می‌توانست در آن حضور یابد. مکرون قصد داشت تا یک گفت و گوی تلفنی سه نفری را با روحانی و ترامپ صورت دهد. گروهی از متخصصان به منظور ایجاد یک خط تلفنی امن را در اتاق روحانی برای تماس در ساعت ۲۱:۳۰ وارد این هتل شدند.

پیشتر مکرون به همراه بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس روحانی را ترغیب به گفتگو با ترامپ کردند. به ادعای نویسنده نیویورکر اظهارات آن‌ها در فیلمی ثبت شده است. به گفته مکرون اگر او پیش از ملاقات با ترامپ کشور را ترک کند به واقع این یک فرصت از دست رفته خواهد بود. رئیس جمهور فرانسه یک مترجم را در میان شماری را دیپلمات‌ها و عکاس‌ها برای انتقال حرفهایش به روحانی بکار گرفت. مکرون اصرار داشت آن‌ها باید با هم دیدار کنند.

ماموریت مکرون درنیویورک این بود که یک توافق شفاهی را از ترامپ و روحانی برای طرح چهاربندی با هدف آغاز دیپلماسی و اجتناب ار جنگی دیگر در خاورمیانه تضمین کند. رئیس جمهور فرانسه امیدوار بود تا با انجام این گفت و گوی تلفنی زمینه را برای اولین دیدار میان روسای جمهوری ایران و آمریکا از زمان انقلاب ۱۹۷۹ تهران فراهم آورد.

نیوورکر در ادامه نوشت: طرح چهار بندی رئیس جمهور فرانسه خواست همتای آمریکایی او برای بسط مفاد و موضوعات اصلی توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران، برجام، را در برمیگیرد. طرحی که ایران را متعهد به محدودیت‌های دائم در ارتباط با برنامه هسته ایش می‌کند. این طرح همچنین به خواست ایران برای لغو تحریم‌های که از سال گذشته از سوی آمریکا مجددا اعمال شده، می‌پردازد. براساس طرح مکرون تهران قادر به از سرگیری صادرات نفتی خواهد بود. علاوه بر این این طرح در برگیرنده نقاط تنش زای منطقه‌ای نیز می‌شود: ایران به پایان دادن به جنگ پنج ساله یمن کمک خواهد کرد و متعهد به امنیت و آزادی ناوبری در خایج فارس خواهد بود. 

* ترامپ بار‌ها و بار‌ها علاقه خود برای دیدار با سران ایران را نشان داده است

در بخشی دیگری از گزارش نیویورکر آمده است: ترامپ بار‌ها و بار‌ها علاقه خود برای دیدار با سران ایران را نشان داده است. در نشست‌های سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۸ مجمع عمومی سازمان ملل با ارسال پیام‌های پنهانی از طریق فرانسه خواستار دیدار با همتای ایرانی خود شد. در ماه ژوئیه سناتور رند پال از محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران خواست تا در کاخ سفید با ترامپ دیدار کند. در اواخر آگوست در نشست گروه هفت در فرانسه، ترامپ از مکرون خواست تا نشستی را میان او و ظریف صورت دهد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه