English

مایک پمپئو:

من به مذاکرات با کره شمالی بسیار خوشبین هستم

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: نسبت به از سرگیری فوری مذاکرات هسته‌ای با کره‌شمالی بسیار خوش‌بین هستم.

من به مذاکرات با کره شمالی بسیار خوشبین هستم

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از آسوشیتدپرس، مایک پمپئو ، وزیر امور خارجه آمریکا در جمع خبرنگاران اظهار کرد: کارهای مقدماتی روی دور جدید مذاکرات با کره شمالی انجام شده اما هنوز تاریخی مشخص نشده است.

او گفت، منتظر است ببیند که آیا وزیر خارجه کره‌شمالی برای شرکت در انجمن مجمع منطقه‌ای کشورهای جنوب ‌شرق آسیا شرکت می‌کنند و اگر اینگونه شود، آنها دیدار خواهند کرد. وزارت خارجه آمریکا گفت، مذاکراه‌کننده ارشد آمریکا برای گفت‌وگوهای مرتبط با کره‌شمالی در بانکوک حاضر می‌شود اما درباره برنامه کاری او صحبتی نکرد.

پامپئو گفت: گمان می‌کنیم کار آنها از مدت‌ها پیش آغاز شد. من بسیار خوش‌بین و امیدوار هستم.

گفت‌وگوها از زمان نشست ماه فوریه رهبران آمریکا و کره‌شمالی در هانوی که به دنبال اختلافات بر سر کاهش تحریم‌ها و اقداماتی که کره‌شمالی باید در ازای آن انجام دهد بدون نتیجه پایان یافت، متوقف شده بود. اما آنها در زمان دیدار در منطقه غیر نظامی دو کره در ماه ژوئن برای آغاز دوباره گفت‌وگوها توافق کردند. در آن زمان، مقام‌های آمریکایی از از سرگیری مذاکرات در هفته‌های آتی سخن می‌گفتند.

وزیر خارجه آمریکا گفت: یک مقدار از آن طولانی‌تر شده است. یک مقدار کارهای مقدماتی بود که باید انجام می‌شد. هرگز دلم نمی‌خواهد تاریخی تعیین کنم اما امیدوارم در زمانی که چندان طولانی نشود، نماینده ویژه با مقامی که فکر کنم همتای جدید او از کره‌شمالی باشد، رایزنی کند.

از زمان آخرین دیدار دونالد ترامپ با کیم جونگ اون، کره‌شمالی دو موشک کوتاه‌برد بالستیک آزمایش کرده است و طرفین درباره تعریف خلع سلاح هسته‌ای موضع روشنی ندارند. آمریکا می‌گوید تا زمانی که این فرایند تکمیل نشده باشد، تحریم‌ها برداشته نمی‌شود. با این حال به اعطای امتیازاتی در ازای گام‌های نسبی موافق است.

نشست امنیتی سالانه آسه‌آن در گذشته راهی برای مذاکرات آمریکا-کره‌شمالی بوده است، با این حال کره‌شمالی گفته است که دیپلمات ارشد آن امسال شرکت نخواهد کرد. پامپئو گفت: ما پیش‌بینی نمی‌کنیم که مقام‌های کره‌شمالی در نشست بانکوک حاضر شوند اما اگر بیایند، به دنبال فرصتی برای دیدار با ری یونگ هو، وزیر خارجه کره‌شمالی خواهم بود. چنین نشستی فوق‌العاده خواهد بود. باید ببینیم آیا می‌آیند و اگر بیایند، اطمینان دارم که دیدار خواهیم کرد.

در همین حال یک مقام کره‌شمالی به همتایش در شورای امنیت ملی کاخ سفید گفته است، مذاکرات در سطح کاری برای احیای مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای با پیونگ‌یانگ به زودی آغاز می‌شود. هیچ جزئیاتی درباره زمان چنین مذاکراتی در اختیار خبرنگاران گذاشته نشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی