English

سرگئی ریابکوف:

امیدواریم نشست کمیسیون مشترک برجام هر چه زودتر تشکیل شود

معاون وزیر خارجه روسیه گفته: مسکو امیدوار است که نشست کمیسیون مشترک برجام هر چه زودتر تشکیل شود.

امیدواریم نشست کمیسیون مشترک برجام هر چه زودتر تشکیل شود

به گزارش خبرگزاری موج، سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه امروز (چهارشنبه 29 خرداد) درباره تأکید ایران بر عدم تمدید مهلت 60 روزه برای تأمین منافع اقتصادی این کشور از برجام  اظهار کرد: مسکو به تصمیم ایران و مواضع این کشور احترام می‌گذارد.

بنا بر این گزارش، سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه ایران پس از دیدار روز شنبه 25 خرداد ماه با هلگا اشمید معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تهران در گفت‌وگویی با بیان اینکه شاهد اقدام ملموسی از سوی اتحادیه اروپا نبوده‌ایم اعلام کرد که این فرصت 60 روزه به هیچ وجه تمدید نمی‌شود و ایران اقدامات بعدی یا همان گام دوم را اجرایی می‌کند مگر اینکه آن‌ها خواسته‌های ما را تامین کنند.

بر اساس گزارش خبرگزاری اینترفکس، معاون وزیر خارجه روسیه گفته است: مسکو امیدوار است که نشست کمیسیون مشترک برجام هر چه زودتر تشکیل شود.

ریابکوف تأکید کرد: «کمیسیون مشترک برجام باید درباره ادامه اجرای پروژه‌های ایران و صادرات مواد هسته‌ای مازاد این کشور، بحث و تبادل نظر داشته باشد».

وی در ادامه با اشاره مجدد به تأکید ایران بر عدم تمدید مهلت 60 روزه گفت: «دلایل این تصمیم کاملا مشخص است اما ما از تمامی طرف‌ها می‌خواهیم تا خویشتنداری نشان دهند. به هر حال روسیه تصور نمی‌کند که توقف اجرای برجام بتواند اثرات مثبتی داشته باشد».

ریابکوف روز گذشته نیز گفته بود که اقدامات تهران در رابطه با برجام نتیجه یک سری اقدامات تحریک‌آمیز است که قابلیت بازگشت و تغییر دارد. وی تأکید کرده بود: «ایران به تمام تعهدات خود در تمام مدت زمان گذشته از آغاز اجرای برجام پایبند بوده و حتی امروز نیز به لحاظ فنی در چارچوب تعیین شده ذیل برجام باقی مانده است». 

بهروز کمالوندی  سخنگوی سازمان انرژی اتمی روز دوشنبه در نشستی خبری در محل تأسیسات آب سنگین اراک (خنداب) تصریح کرد که با شتاب گرفتن روند تولید اورانیوم غنی‌شده ۳.۶۷ درصد، ذخایر اورانیوم غنی‌شده کشور نهایتاً تا ششم تیر از سقف ۳۰۰ کیلوگرم عبور خواهد کرد.

این اظهارات در ادامه روندی مطرح شده که ایران حدود یک ماه پیش در سالروز خروج آمریکا از توافق هسته‌ای آغاز کرد و تأکید کرد، سطح تعهدات خود به این توافق را کاهش داده و در مرحله نخست، دیگر به سقف در نظر گرفته شده ذیل توافق برای ذخایر اورانیوم غنی‌شده و آب سنگین تولیدی خود پایبند نخواهد بود.

۱۸ اردیبهشت سال جاری و در اولین سالگرد خروج آمریکا از برجام، شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد که از این روز برخی اقدامات خود در برجام را متوقف می‌کند و به کشورهای باقیمانده در توافق ۶۰ روز برای اجرای تعهدات خود به ویژه در حوزه‌های بانکی و مالی فرصت داد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی