English

اعتراضات علیه اشرف غنی در افغانستان

تدابیر امنیتی در پایتخت افغانستان همزمان با آغاز اعتراضات علیه اشرف غنی تشدید شد.

اعتراضات علیه اشرف غنی در افغانستان

به گزارش خبرگزاری موج، به نقل از اسپوتنیک، تعداد زیادی از خیابانهای شهر کابل به روی خودروها بسته شده اند و معترضان در برخی بخشهای این شهر مشاهده می‌شوند و عده‌ای نگران هستند به خشونت کشیده شدن این تجمعات اعتراضی هستند.

بر اساس قانون اساسی افغانستان، دوره ریاست جمهوری اشرف غنی امروز چهارشنبه مصادف با اول خرداد پایان می‌یابد. همچنین طبق همین قانون اساسی، انتخابات ریاست جمهوری جدید در افغانستان باید در عرض ۳۰ تا ۶۰ روز قبل از پایان دوره ریاست جمهوری یک رئیس جمهور برگزار شده باشد.

با این حال انتخابات ریاست جمهوری افغانستان که ابتدا برای تاریخ ۲۰ آوریل برنامه‌ریزی شده بود، تا کنون دوبار به تعویق افتاده و فعلا تاریخ ۲۸ سپتامبر آتی (ششم مهر ماه) برای برگزاری این انتخابات در نظر گرفته است.

اشرف غنی برای تمدید دوره کاری دولتش با توجه به تعویق برگزاری انتخابات، به سراغ دادگاه عالی این کشور رفت و دادگاه عالی نیز دوره کاری دولت وحدت ملی افغانستان را تا زمان برگزاری انتخابات یعنی تا سپتامبر تمدید کرد.

شورای کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان این تصمیم را غیرقانونی دانسته و ادامه کار دولت وحدت ملی را پس از اول خرداد غیرقابل قبول می‌داند.

کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان از جمله حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی سابق دولت این کشور خواستار برگزاری یک دولت موقت شده و اشرف غنی را متهم به سواستفاده از قدرت و نقض قوانین کرده و گفته‌اند که رئیس جمهور فعلی ممکن است تلاش کند نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آتی را به نفع خود تغییر دهد. با این حال اشرف غنی گفته‌، طبق تصمیم دادگاه عالی قانونا اجازه ادامه ریاست جمهوری‌اش را دارد و دادگاه عالی تنها نهادی است که صلاحیت تصمیم‌گیری درباره این مساله را دارد.

حکیم تورسان، یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری افغان به اسپوتنیک گفت: ما نمی خواهیم دولت وحدت ملی اشرف غنی حاکم بماند. ما از همه فرآیندهای قانونی استفاده خواهیم کرد تا حکومت او را متوقف کنیم.

دست کم ۱۳ نفر از مجموع ۱۸ کاندیدای ریاست جمهوری افغانستان خواهان تشکیل یک کابینه موقت برای اجرای انتخابات شده اند.

کبیر رنجبر، یک وکیل افغان که از دست‌اندرکاران سیاست این کشور است اظهار کرد: رئیس جمهور باید با کاندیداها سازش کند و نگرانی‌های قانونی آنها را برطرف سازد.

حنیف اتمر نیز در کنفرانسی خبری اظهار کرد، تداوم حضور اشرف غنی در قدرت باعث از بین رفتن شفافیت انتخابات خواهد شد.

او تاکید کرد، رئیس جمهور فعلی احتمالا از امکانات دولتی و مقامهای مسئول برگزاری انتخابات به نفع خود استفاده خواهد کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی