English

وابستگی اروپا به آمریکا، دلیل اصلی بن بست کانال مالی ایران-اروپا

خبرگزاری راشاتودی به نقل از بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام کرده است که دلیل اصلی عدم پیشرفت در راه اندازی کانال مالی ایران-اروپا، هژمونی دلار و وابستگی اقتصاد اروپا به آمریکاست.

وابستگی اروپا به آمریکا، دلیل اصلی بن بست کانال مالی ایران-اروپا

به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری موج به نقل از راشا تودی، اتحادیه اروپا تاکنون هیچ پیشرفتی در راه اندازی کانال مالی تجارت با ایران نداشته است. به اعتقاد بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران، دلیل این امر، تفوق و هژمونی دلار و وابستگی اقتصاد اروپا به اقتصاد آمریکاست.

اتحادیه اروپا تعهد داده بود تا تجارت خود با ایران را حتی پس از خروج ایالات متحده از معاهده هسته ای موسوم به برجام حفظ کند. پس از خروج آمریکا از برجام، 28 کشور اتحادیه اروپا مساعی خود برای راه اندازی سازوکار مالی موسوم به SPV با ایران بکار بستند. این سازوکار، معطوف به تسهیل مبادلات مالی و تجارت غیردلاری با ایران است. در ماه دسامبر، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته بود که انتظار راه اندازی این کانال مالی را تا پایان سال 2018 دارد. با این حال، این امر به واقعیت نپیوسته و پیشرفت چندانی هم حاصل نشده است. 

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران گفته است که صبر ایران در حال پایان است و زمان برای اتخاذ تصمیم راهبردی از سوی اروپا فرارسیده است. وی افزده است که"هژمونی دلار و وابستگی متقابل اقتصادهای اروپا و آمریکا، از جمله مهمترین دلایل تاخیر در راه اندازی سازوکار SPV هستند". قاسمی گفته است: "اتحادیه اروپا خود، اسیر و گروگان اقتصاد آمریکاست".

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی