English

کارشناس مسائل عراق در گفتگو با موج:

تشکیل کابینه تک قومی در عراق باعث بروز اصطکاک و تنش میان دولت و مجلس می شود

لاسجردی با اشاره به جامعه چند وجهی عراق گفت: تشکیل کابینه تک قومی باعث بروز اصطکاک میان مجلس و دولت خواهد شد.

تشکیل کابینه تک قومی در عراق باعث بروز اصطکاک و تنش میان دولت و مجلس می شود

حسن لاسجردی درباره ائتلافات احتمالی جریان سائرون با دیگر جریان سیاسی برای تشکیل دولت در عراق به خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج گفت: انتخابات در عراق رنگ و بوی طایفه ای و قومی دارد و حتی لایه های نژادی و قومی احزاب سیاسی مهم است و در این لایه ها می تواند موثر باشد. در این فضا شخصیت ها و ریش سفیدان نیز نقش کلیدی دارند.

وی افزود: در انتخابات پارلمانی اخیر عراق، مشخص شد که هیچ گروهی به تنهایی قادر به تشکیل کابینه نیست. در این شرایط احتمال ائتلاف مقتدی صدر با حیدرالعبادی و گروه های سنی و کردی وجود دارد. در رایزنی ها هم بیشتر نگاه ها به این طیف است. زیرا عبادی و صدر در گذشته هم همکاری هایی داشته اند و حرف هم را بهتر متوجه می شوند و در مسائل منطقه ای هم دیدگاه های نزدیکتری نسبت به بقیه دارند. 

این تحلیلگر سیاسی خاطر نشان کرد: از طرفی صدر و عبادی بعضا توسط نیروهای منطقه ای و فرامنطقه ای حمایت می شوند. یعنی در گذشته سفرها و ملاقات هایی با مقامات و دولت ها داشته اند و مجموعه اظهارنظرها نشان می دهد نزدیکترین ترکیب رای تشکیل کابینه، ائتلاف صدر با عبادی است. 

لاسجردی درباره اولویت های دولت آتی عراق اظهار داشت: اگر عبادی دوباره سکان دارد دولت شود، باید توجه ویژه ای به امنیت داشته باشد تا بتواند جامعه را مدیریت کند. وجود انواع سلاح در بین مردم و شکاف ها و لغزندگی های اجتماعی در عراق، این جامعه را مستعد بی ثباتی کرده است. لذا دولت جدید باید در راس امور به امنیت سازی در کشور توجه کند. پس از آن بحث بازسازی اهمیت دارد که در دولت های قبلی (نوری مالکی و حیدرالعبادی) تلاش شد با برقراری رابطه اقتصادی با کشورهای منطقه و فرامنطقه این موضوع پیش برده شود. 

این استاد دانشگاه ادامه داد: موضوع دیگر در دولت عراق، بحث تشکیل کابینه است. کابینه در این کشور نمی تواند تک قومی و طائفه ای باشد. زیرا جامعه عراق چند وجهی است و ملاحظات تمام گروه ها باید در نظر گرفته شود. در غیر این صورت به دلیل حضور جریانات سیاسی در پارلمان، شاهد اصطکاک میان دولت با پارلمان خواهیم بود. از دیگر مسائل مهم پیشروی دولت جدید، مشکلاتی است که جامعه از آن رنج می برد مانند بحث فساد که در دوره عبادی این مساله به استان الانبار کشیده شده و اعتراضاتی را به دنبال داشت. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه