English

احتمال موافقت صدر با نخست وزیر دوباره العبادی

گفته می شود ائتلاف سائرون با اجرای شروطی از سوی عبادی، با دور دوم نخست وزیری وی موافقت کرده است.

احتمال موافقت صدر با نخست وزیر دوباره العبادی

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از پایگاه خبری العربی الجدید، انتخابات پارلمانی عراق در حالی نتایجش مشخص شد که ائتلاف سائرون به رهبری مقتدی صدر موفق شد با کسب 54 کرسی، در راس قرار گیرد. اما تشکیل دولت، نیازمند ائتلاف سائرون با دیگر جریانات سیاسی است.

مسئولان سیاسی و دولتی عراق که دست اندرکار مذاکرات جاری بین فراکسیون های سیاسی هستند از تفاهم اولیه بین ائتلاف "النصر" و "السائرون" بر سر موافقت با دور دوم نخست وزیری حیدر العبادی خبر داده و اعلام کردند فراکسیون های کوچکتر نیز با این روند موافق هستند به این شرط که این اقدام  در چارچوب یک برنامه دولتی انجام گیرد که العبادی به اجرای آن متعهد باشد.

در این ارتباط یک وزیر بلندپایه عراقی به العربی الجدید گفت، ائتلاف السائرون موافقت اولیه خود را با دور دوم نخست وزیری عراق اعلام کرده است به این شرط که وی به یک برنامه دولتی فراگیر پایبند بوده و متعهد شود آن را به اجرا در می آورد .

به گفته او برنامه تشکیل دولت آینده شامل تشکیل دولت ملی به دور از سهمیه بندی طایفه ای است که در آن وزیران باید بر اساس تخصص و شایستگی انتخاب  شوند و تمام افرادی که در فساد دست داشتند به نهاد قضائی ارجاع داده شده  و راهبرد کاهش فقر و مبارزه با بیکاری اعلام شود و همچنین بازسازی شهرهای ویران شده عراق آغاز شده و کسانی که از عملیات تروریستی متحمل ضرر و زیان شده اند، جبران خسارت شوند.

بیرون راندن آمریکایی‌ها از عراق، بخشی از تعهدات نخست وزیر

تعهد به بیرون راندن تمام نیروهای خارجی به ویژه آمریکایی از عراق و در پیش گرفتن یک خط سیاسی خارجی به دور از هرمحور منطقه ای  یکی دیگر از تعهداتی است که در تشکیل دولت آینده عراق به آن اشاره شده است و سالانه باید برنامه دولتی العبادی مورد بررسی قرار بگیرد و چنانچه در اجرای تعهدات خود با شکست روبه رو شده باشد پارلمان از او سلب اعتماد کند.

به گفته این وزیر عراقی برنامه ای که مقتدا صدر رهبر جریان صدر عراق برای تشکیل دولت آینده عراق اعلام کرده است شامل مسائل کلی است که آن را از هر فراکسیونی که مایل به ائتلاف با اوست درخواست دارد.

وی  در مورد اینکه العبادی چه موضعی در قبال این شروط دارد، توضیح داد: او موافقت اولیه با دور دوم نخست وزیری خود را تحول بزرگی می داند و در تلاش برای بررسی جزییات دیگر است.

نهایی شدن صحنه انتخابات عراق در انتظار کُردها

العبادی تاکید کرده است که ائتلاف الوطنیه به رهبری ایاد علاوی و القرار به رهبری اسامه النجیفی در کنار الحکمه به رهبری عمار الحکیم با السائرون و النصر همراه هستند که بیش از 140 کرسی پارلمانی را تشکیل می دهند به گونه ای که آنان را به تصدی بزرگترین فراکسیون پارلمانی نزدیک کرده است و در این میان فراکسیون های کُرد در نهایی کردن صحنه انتخاباتی عراق نقش حساسی دارند.

این در حالی است که تلاشهای فرستاده سازمان ملل در گردآوردن رهبران اهل تسنن در داخل عراق موفقیت آمیز بوده و توانست پس از 13 سال برایشان تشکیل جلسه دهد.

مهم ترین چهره های سرشناس اهل تسنن عراق در نشست مزبور خمیس الخنجر و جمال الضاری و شخصیت های دیگر مانند وضاح الصدید ومحمد الداینی بودند که در مورد ارائه یک برنامه مشخص برای تشکیل دولت آینده به توافق رسیدند و با نخست وزیری حیدرالعبادی مخالفتی ندارند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه