English

نتانیاهو برای برگرداندن ورق اعلام کرد

چند کشور خواهان انتقال سفارت خود به قدس هستند

نخست وزیر اسرائیل در پی شکل گیری اجماع جهانی علیه اشغال قدس و در تلاشی مذبوحانه برای تغییر این روند گفت چند کشور خواستار انتقال پایتخت خود به قدس هستند.

چند کشور خواهان انتقال سفارت خود به قدس هستند

به گزارش خبرگزاری موج، «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر اسرائیل در مصاحبه با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت: در حال حاضر مشغول رایزنی با چندین کشور هستیم که به طور جدی در نظر دارند همانند آمریکا، قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت بشناسند و سفارت‌های خود را از تل‌آویو به قدس منتقل کنند.

وی بدون افشای نام این کشورها گفت: «می‌توانم نام آنها را به شما بگویم؛ اما این کار را نمی‌کنم چراکه می‌خواهم این اقدام موفقیت آمیز باشد و فکر می‌کنم فرصت خوبی برای موفقیت این اقدام وجود دارد.»

اگرچه اقدام دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان رژیم صهیونیستی محکومیت‌هایی را از سراسر جهان به همراه داشت اما پس از آنکه اسرائیل از کشورهای دیگر خواست همانند آمریکا عمل کنند برخی سیاستمداران شرق اروپا از این موضع آمریکا نسبت به قدس ابراز حمایت کردند. با این حال برخی کشورها از جمله ترکیه و چین از دیگر کشورهای جهان خواستند تا قدس شرقی را به عنوان پایتخت فلسطین به رسمیت بشناسند.

مجمع عمومی سازمان ملل روز پنجشنبه به اتفاق آراء قطعنامه غیرالزام‌آوری را تصویب و در آن ضمن محکوم کردن این تصمیم ترامپ از تمامی کشورها خواست تا هیات‌های دیپلماتیک خود را به قدس منتقل نکنند.

پس از این رای‌گیری دفتر نتانیاهو در بیانیه‌ای گفت: اسرائیل این تصمیم سازمان ملل را رد و رضایت خود را نسبت به تعداد زیاد کشورهایی که به نفع این قطعنامه رای ندادند ابراز می‌کند؛ کشورهایی در اروپا، ‌آفریقا و آمریکای لاتین که نخست وزیر اسرائیل به آنها سفر کرده است.

این رای مجمع عمومی سازمان ملل پس از آن صورت گرفت که آمریکا روز دوشنبه یکی از قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را وتو کرد اما دیگر اعضای شورای امنیت خواستار ابطال آن شدند.

در حالی که اسرائیل قدس را به عنوان پایتخت خود می‌داند اما جامعه بین‌الملل تاکید دارد که وضعیت قدس تنها باید از طریق مذاکرات صلح آمیز با فلسطینی‌ها مشخص شود.

نتانیاهو در جریان این مصاحبه ادعا کرد: "قدس از زمان پادشاه دیوید ۳۰۰۰ سال است که پایتخت اسرائیل بوده است. ۷۰ سال است که قدس پایتخت کشور اسرائیل بوده و به قول آمریکا زمان آن رسیده که قدس پایتخت باشد و ما آن را به رسمیت بشناسیم. فکر می‌کنم کشورهای دیگر نیز راه آمریکا را دنبال کنند."

روسیه نیز تا حدودی قدس را در آوریل سال جاری میلادی به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت اما صریحا اعلام کرد که تنها در صورت اجرای یک راه حل دو کشوری درخصوص درگیری‌های دیرینه میان اسرائیل و فلسطینی‌ها قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت می‌شناسند.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای گفته بود: ما به قوانین سازمان ملل برای یک راه حل دو کشوری میان فلسطین و اسرائیل پایبندیم. راه حلی که شامل به رسمیت شناختن قدس شرقی به عنوان پایتخت کشور آتی فلسطین است. در همین حال ما باید تاکید کنیم که در چنین شرایطی قدس غربی را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت می‌شناسیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی