English

ائتلاف بزرگ دوباره در آلمان؟

حزب سوسیال دموکرات برای مذاکره جهت تشکیل دولت ائتلافی اعلام آمادگی کرد

با وجود مخالفت اولیه رهبر حزب سوسیال دموکرات آلمان، به نظر می رسد هراس از انتخابات مجدد نظر این اعضای این حزب را برای تشکیل دوباره ائتلاف بزرگ تغییر داده است.

حزب سوسیال دموکرات برای مذاکره جهت تشکیل دولت ائتلافی اعلام آمادگی کرد

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از رویترز، رهبر حزب سوسیال دموکرات آلمان روز جمعه با تسلیم در برابر فشارهای همه جانبه برای شرکت در مذاکرات جهت تشکیل دولت ائتلافی، در نهایت موافقت خود را برای برگزاری مذاکرات با «آنگلا مرکل»، صدراعظم آلمان اعلام کرد؛ اما در عین حال اجرای هر تصمیمی را به موافقت نهایی اعضای حزب خود مشروط ساخت.

این چرخش قابل توجه در موضع حزب چپ میانه سوسیال دموکرات آلمان که در انتخابات ماه سپتامبر بدترین نتیجه ممکن را طی ۷۰ سال گذشته تجربه کرد، می تواند مانع از تکرار یک انتخابات تفرقه افکنانه در کشوری شود که مرکز ثقل قدرت سیاسی و اقتصادی اروپا بشمار می رود.

«مارتین شولتز»، رهبر حزب سوسیال دموکرات آلمان در یک کنفرانس خبری گفت که در پی شکست تلاشهای آنگلا مرکل برای تشکیل یک دولت ائتلافی با همکاری دو حزب سیاسی کوچکتر، رهبری این حزب بر مبنای احساس مسئولیت نسبت به آلمان و اروپا تصمیم گیری کرده است.

شولتز در ادامه افزود: «در مورد مسیری که درحال پیمودن آن هستیم، هیچ چیزی خارج از اراده ما وجود ندارد. چنانچه گفتگوها به آنجا بیانجامد که ما تصمیم به مشارکت بگیریم، در هر شکل و فرمی، در تشکیل یک دولت، تصمیم گیری در مورد این مسئله را به نظر و رأی اعضای حزب واگذار می کنیم».

گفتنی است که حمایت از یک دولت جدید می تواند در اَشکال گوناگون از ائتلاف گرفته تا توافقی رسمی برای هموار ساختن تشکیل یک دولت اقلیت به رهبری مرکل و یا حتی یک توافق غیررسمی برای همراهی با این دولت اقلیت تجلی یابد.

این در حالی است که پیش از این، «فرانک والتر اشتاین مایر»، رئیس جمهور آلمان از رهبران سه حزب ائتلاف کنونی این کشور برای رایزنی‌های مشترک دعوت کرده بود.

پس از انتخابات ۲۴ سپتامبر پارلمان فدرال (بوندس‌تاک)، مارتین شولتز- رئیس حزب سوسیال دموکرات- اعلام کرد که این حزب حاضر به ادامه همکاری با احزاب دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی در قالب یک «ائتلاف بزرگ» نیست.

با شکست مذاکرات دو حزب متحد دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی با حزب سبزها و دموکرات آزاد، رئیس جمهور آلمان رایزنی‌های گسترده‌ای را با بازیگران اصلی صحنه سیاست آلمان آغاز کرد تا به بحران تشکیل دولت خاتمه دهد.

اشتاین‌مایر، پس از گفتگوهای جداگانه با آنگلا مرکل، هورست زهوفر و شولتز از آنها دعوت کرد که در هفته‌ آینده با او دیدار کنند.

چنانچه این ائتلاف بزرگ شکل نگیرد، تشکیل یک دولت اقلیت یا برگزاری مجدد انتخابات تنها گزینه‌های پیش رو خواهند بود که هیچ کدام از سه حزب اصلی آلمان چندان رغبتی به آنها ندارند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه