English

در پی ورود قدرتمند راست گرایان افراطی به پارلمان آلمان صورت گرفت

تلاش ائتلاف جامائیکا برای معرفی گزینه جدید ریاست جمهوری

موفقیت نسبی حزب راست گرای آلترناتیو در انتخابات اخیر آلمان، ائتلاف مسیحی را به ترس انداخته است.

تلاش ائتلاف جامائیکا برای معرفی گزینه جدید ریاست جمهوری

به گزارش خبرگزاری موج، به نقل از خبرگزاری آلمان، اتحادیه «دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی» آلمان تصمیم دارد موضع خود را در پی قدرت گرفتن راست های افراطی در پارلمان، تقویت کند.

در این انتخابات دو حزب اتحاد دموکرات مسیحی و حزب سوسیال دموکرات به رغم آنکه بیشترین آرا را کسب کرده‌اند اما به نسبت دوره قبل به ترتیب ۸.۳ درصد و ۵.۵ درصد آرای خود را از دست داده‌اند.

در مقابل حزب «آلترناتیو برای آلمان» حدود یک میلیون و دویست هزار رای کسانی را جلب کرده که پیش از این رای نمی‌داده‌اند و با این نتایج برای نخستین بار پس از جنگ جهانی دوم به عنوان یک حزب راستگرای افراطی وارد بوندستاگ شده است.

از این رو دو گزینه «ولفگانگ شویبله» وزیر اقتصاد کنونی و «هورست زهوفر» رهبر حزب سوسیال مسیحی برای جانشینی «فرانک والتر اشتاین مایر» مطرح شده است.

با این حال آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان «ولفگانگ شویبله» وزیر اقتصاد کابینه خود را که فردی باتجربه است برای این سمت مناسب تر می داند. بر این اساس در داخل حزب دموکرات مسیحی نیز فشارها به شویبله برای پذیرش سمت ریاست جمهوری افزایش یافته است.

به گفته منابع آگاه، مرکل قصد دارد شخصا با شویبله گفتگو کرده و وی را برای پذیرش این سمت متقاعد کند. این در حالی است که شویبله ترجیح می دهد در چهارمین کابینه مرکل وزیر اقتصاد باقی بماند.

علاوه بر ریاست جمهوری، کرسی ریاست پارلمان هم که در اختیار «نوربرت لامرت» است، موضوعی است که کابینه ائتلافی آینده در مورد آن قصد دارد به جمع بندی برسد.

در حال حاضر با توجه به اختلاف نظر گسترده بین اتحادیه مسیحی ها و سوسیال دموکرات ها تشکیل ائتلاف این دو حزب که از آن به عنوان «ائتلاف بزرگ» یاد می شود، دور از ذهن است.

«مارتین شولتز» رقیب اصلی مرکل در این دوره از انتخابات و رهبر حزب سوسیال دموکرات اعلام کرده است که حزبش علاقه‌ای به ادامه ائتلاف بزرگ ندارد و به صف اپوزیسیون می‌پیوندد.

همچنین با توجه به این که حزب پیروز انتخابات آلمان حاضر به همکاری با راست های افراطی نیست، تنها گزینه موجود ائتلاف با احزاب «دموکرات آزاد» و «سبزها» است که از آن با عنوان «ائتلاف جامائیکا» نام برده می شود.

گفتنی است این نام برگرفته از رنگ های پرچم کشور جامائیکا است که در آن سه رنگ سیاه (اتحادیه مسیحی ها)، زرد (دموکرات آزاد) و سبز (سبزها) به چشم می خورد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه