English

چرخش افکار عمومی در ترکیه براساس نظرسنجی ها

صعود ائی پارتی به مقام اپوزیسیون اصلی؟

در پی اعلام موجودیت حزب جدید «ائی پارتی» در ترکیه در 25 اکتبر 2017 سپهر سیاسی این کشور تا حدودی متحول شده است. نظرسنجی های جدید برگزار شده در ترکیه نشان از آن دارد که حزب «مرال آکشنر» باعث کاهش حمایت از حزب حاکم آک پارتی احتمال تغییر اپوزیسیون اصلی دارد.

صعود ائی پارتی به مقام اپوزیسیون اصلی؟

به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری موج، نظرسنجی موسسه معتبر «گزیچی» نشان می دهد که حزب جدید می تواند سیاست ترکیه را متحول سازد و حزب چپ گرای «جمهوری خواه خلق» که در سال هایی متمادی از تاریخ جمهوری ترکیه در صدر قرار داشته را بیش از پیش منزوی کند.

اکنون تنها 5 نماینده از 550 نماینده پارلمان ترکیه به حزب آکشنر پیوسته اند، اما نظرسنجی گزیچی حاکی از آن است که ائی پارتی می تواند هم از پایگاه حزب اسلام گرای اردوغان رأی بگیرد و هم از گروه های سکولار ملی گرا.

هرچند انتخابات آینده ترکیه در سال 2019 برگزار می شود، موسسه گزیچی از 4 هزار و 638 شرکت کننده پرسید اگر انتخابات فردا برگزار شود، به کدام حزب رأی خواهند داد؟

نتیجه حاکی از این است که حمایت از حزب حاکم اردوغان که از سال 2002 به طور پیوسته قدرت را در اختیار داشته  از 49.5 درصد در نوامبر 2015 به 43.8 درصد کاهش خواهد یافت.

نتیجه مهم و تأثیرگذار دیگر این است که حزب آکشنر با اختصاص 19.5 نیم درصد از آرا توانسته از حزب اپوزیسیون جمهوری خواه خلق پیشی بگیرد. جمهوری خواهان حدود 18.5 درصد از آرا را به خود اختصاص داده اند. اگر این روند تحقق یابد برای نخستین بار پس از سال 2002 این حزب که حزب بنیانگذار ترکیه نیز به حساب می آید، جایگاه اپوزیسیون اصلی را از دست خواهد داد. در انتخابات قبلی جمهوری خواهان 25 درصد آرا را در اختیار داشتند.

نکته مهم دیگر نیز اینکه دو حزب حرکت ملی (حزب سابق آکشنر) و حزب کردی دموکراتیک خلق ها، به پایین تر از حد نصاب 10 درصدی موجود برای ورود به پارلمان سقوط خواهند کرد.

حرکت ملی 8.8 درصد آرای این نظرسنجی را به دست آورده است. این حزب در سال 2015 حدود 12 درصد از کل آرا را خود اختصاص داده بود و سرانجام «ح د پ» که رهبرانش پس از کودتای نافرجام سال 2015 بی دلیل به زندان انداخته شده اند، از نزدیک به 11 درصد آرا در سال 2015 به 7 درصد تنزل خواهد کرد.

این در حالی است که اگر حزب آکشنر از فرایند نظرسنجی کنار گذاشته می شد، آک پارتی نزدیک به 47 درصد آرا و جمهوری خواهان نزدیک به 27 درصد آرا را به خود اختصاص می دادند.

به این ترتیب به نظر می رسد ائی پارتی اگرچه با به دست آوردن جایگاه اول در انتخابات ترکیه فاصله زیادی دارد، اما ممکن است بتواند یارگیری اپوزیسیون را برهم بزند و خود را به عنوان اپوزیسیون اصلی مطرح کند.

پیش از این نیز نظرسنجی های دیگری آکشنر را در جایگاه دوم نشان می دادند و به این ترتیب می توان گفت زلزله سیاسی با ورود مستقل آکشنر به کوران رقابت سیاسی قطعی است، اما شدت آن هنوز معلوم نیست.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی