English

در زمیباوه چه خبر است؟

کودتا یا گذار بدون خون ریزی

روز گذشته در پی تداوم اختلافات سیاسی، ارتش زیمباوه معابر اصلی هراره را اشغال کرده و رئیس جمهور این کشور را تحت بازداشت خانگی قرار داده است.

کودتا یا گذار بدون خون ریزی

به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری موج، روز گذشته در حالی نیروهای ارتش زیمباوه معابر اصلی پایتخت این کشور را به کنترل خود در آوردند که اقدامات «رابرت موگابه»، رئیس جمهور زیمباوه در هفته گذشته جنجال آفرین شده بود.

رئیس جمهور 93 ساله این کشور «ایمرسون مناگاگوا»، معاون خود را کنار گذاشت و درصدد برآمد همسر خود را به مقام معاونت رئیس جمهور بگمارد تا از احتمال جانشینی مناگاگوا جلوگیری کند.

«کنستانتینو شیوینگا»، فرمانده ارتش زیمباوه اعلام کرده بود که چنانچه حزب حاکم به سرعت پاکسازی طرفداران مناگاگوا را متوقف نسازد، ارتش برای برقراری ثبات و قانون وارد عمل خواهد شد.

«زانو پی اف»، از رهبران حزب حاکم «جبهه میهنی اتحاد ملی» در واکنش به اخطار ارتش، نظامیان را از دخالت در سیاست بر حذر داشت و شیوینگا را به خیانت متهم کرد.

در پی این تحولات دیروز خودروهای زرهی ارتش برخی معابر اصلی هراره پایتخت زیمباوه را به کنترل خود درآورده اند.

همچنین آن ها با تسخیر شرکت رادیو و تلویزیون زیمباوه بیانیه ای مبنی بر مبارزه با «جرایم» منتشر کرده اند. در این بیانیه آمده است که رئیس جمهور و خانواده او در سلامت کامل هستند.

ارتش همچنین اعلام کرده که قصدش براندازی موگابه و خلع او از قدرت نیست، بلکه می خواهد مفسدین اطراف رئیس جمهور را به سزای اعمالشان برساند.

ارتش قول داده به محض اینکه اهداف اولیه اش محقق شود، شرایط را به سوی عادی سازی بازگرداند و کلیه آزادی های مدنی مجدداً برقرار شود.

«جاکوب زوما»، رئیس جمهور آفریقای جنوبی نیز اعلام کرده که موگابه و خانواده اش در خانه خود نگه داری می شوند.

هنوز مشخص نیست ارتش تا چه حد به وعده هایش عمل کند و یا اینکه تصمیم به کنار گذاشتن موگابه بگیرد. اما آنچه تا کنون اتفاق افتاده کودتایی نیم بند به حساب می آید. رویدادی که هنوز خون ریزی نداشته است.

یکی از اعضای حزب حاکم نیز با حمایت از اقدامات ارتش اعلام کرده که مداخله ارتش نه یک کودتا که «انتقال بدون خون ریزی قدرت» است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه