English

ریاض به دنبال آوردن محمود عباس به جبهه خود است

سفر غیرمنتظره رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به عربستان به درخواست محمد بن سلمان صورت گرفته و ارتباط مستقیمی با تنش در روابط میان ریاض و تهران دارد.

ریاض به دنبال آوردن محمود عباس به جبهه خود است

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از روزنامه مستقل رأی الیوم، منابع فلسطینی عالی‌رتبه اعلام کردند: سفر محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به ریاض در اثنای سفر وی به قاهره و دیدارش با عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر مشخص شد. وی در جریان سفرش به قاهره دعوتنامه‌ای برای سفر به ریاض و دیدار با ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان دریافت کرد.

به گفته این منابع، عربستان می‌خواهد تشکیلات خودگردان فلسطین را به ائتلافی که برای مقابله با ایران و حزب الله و با هماهنگی آمریکا قصد تشکیل آن را دارد، ملحق کند. عربستان می‌خواهد از برگ برنده فلسطین به نفع خود در مقابله با ایران استفاده کند با این اعتبار که محمود عباس نماینده اصلی و قانونی فلسطین است.

عربستانی‌ها معتقدند که عباس می‌تواند هم‌پیمان مناسبی باشد. با توجه به اینکه دشمنانش در نوار غزه یعنی جنبش حماس روابط مستحکم خود را با ایران بازیافته و در دوره اخیر بیش از یک بار به تهران سفر کرده‌اند. آخرین آن نیز روز شنبه به ریاست صالح العاروری، معاون رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس برای عرض تسلیت به مناسبت درگذشت پدر سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس بود.

آنچه که عربستان را به ارتباط با عباس و تلاش برای الحاق وی به ائتلاف خود ترغیب می‌کند، اظهارات عباس است که گفته بود اجازه ایجاد حزب الله دیگری در نوار غزه را نخواهد داد.

عربستان دنبال این است که از اردوگاه‌های فلسطینی در لبنان در هر جنگی با حزب الله در آینده استفاده کند. تعداد فلسطینی‌ها در لبنان بالغ بر ۳۰۰ هزار تن است که در چندین اردوگاه تقسیم می‌شوند.

هنوز مشخص نیست آیا عباس با این طرح عربستان موافق است یا خیر اما شاید در معرض فشارهای زیادی از سوی آمریکا، اسرائیل و مصر برای وادار شدن به اتخاذ موضع واضح و تأیید کننده طرح عربستان قرار بگیرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه