English

امضای ۲۰ سند همکاری رهاورد سفر «میرضیایف» به «آنکارا»

در دیدار رؤسای جمهور ازبکستان و ترکیه 20 سند همکاری در زمینه های مختلف به امضا رسید.

امضای 20 سند همکاری رهاورد سفر «میرضیایف» به «آنکارا»

به گزارش خبرگزاری موج، رئیس جمهور ازبکستان که در راس یک هیات سیاسی و اقتصادی به ترکیه سفر کرده شب گذشته با رئیس جمهور این کشور دیدار کرد.

بر اساس این گزارش، در پایان مذاکرات «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان و «رجب طیب اردوغان » رئیس جمهور ترکیه در «آنکارا» طرفین بیش از 20 اسناد همکاری در زمینه های دفاع، تجارت، صنعت، حمل و نقل، سرمایه گذاری، گردشگری امضا کردند.

میرضیایف و اردوغان در این دیدار گسترش بیش از پیش همکاری‌های ازبکستان و ترکیه در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، سرمایه گذاری، حمل و نقلی و دیگر حوزه ها را بررسی کردند.

در این دیدار رؤسای جمهور 2 کشور همکاری‌های ازبکستان و ترکیه را برای منافع هر 2 طرف سودمند دانستند.

2 طرف پایبندی خود را برای تحکیم صلح، امنیت و ثبات در سطح منطقه‌ای و بین المللی تأیید کردند و برای گسترش بیش از پیش همکاری‌های متقابلا سودمند در چارچوب ساختارهای چند جانبه به تفاهم رسیدند.

طرفین همچنین بر اهمیت توسعه بیش از پیش در چارچوب ساختارهای دوجانبه و چندجانبه مبارزه با تروریسم، افراط‌گرایی، مهاجرت غیرقانونی، قاچاق مواد مخدر، جرایم فراملی و دیگر تهدیدات روز تأکید کردند.

همچنین رئیس جمهور ازبکستان و رئیس جمهور ترکیه بیانیه مشترک رؤسای جمهور را امضا کردند.

بسته اسنادی در مورد گسترش بیش از پیش همکاری‌ها در زمینه‌های تجارت، صنعت، بانک، سرمایه گذاری، گردشگری، انتقال کالاها، بهداشت، آموزش نیروهای انسانی و دفاعی به امضای مقامات ارشد ازبکستان و ترکیه رسید. هم اکنون ترکیه یکی از مهمترین همکاران ازبکستان است.

مبادلات بازرگانی این 2 کشور در سال 2016 میلادی در سطح یک میلیارد و 200 میلیون دلار قرار گرفته است.

در ازبکستان حدود 500 شرکت ترکیه فعالیت می‌کنند و فقط در سال جاری میلادی در ازبکستان بیش از 20 شرکت مشترک با سرمایه سرمایه گذاران ترکیه ایجاد شده است.

ترکیه استقلال ازبکستان‌ را در تاریخ 16 دسامبر سال 1991 میلادی به رسمیت شناخته و از تاریخ 4 مارس سال 1992 میلادی بین این دو کشور روابط سیاسی برقرار شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه